Senaste nytt

Checka in åt annan person

Adba

Medlem
Vi ska resa, min fru, son och jag till Madrid med Iberia.
Jag och sonen kommer till ARN 2-3 timmar innan avgång med allt bagage. Frun kommer 1,5 timme innan avgång.
Kan jag checka in oss tre, med ett bagage var och sedan hänga i loungen? Eller blir det stop vid bagage drop, när frun inte är med?
 

Berglund

Medlem
Har inte flugit Iberia från Stockholm men om det går att checka in i maskiner, såsom det går med de flesta bolag som flyger från Arlanda, särskilt för flygningar inom Europa/Schengern så kan jag inte tänka mig att det är några konstigheter att göra just själva incheckningen. Är man inbokad som ett sällskap brukar man också kunna checka in hela sällskapet med en gång i maskinerna.
 

Davvelavve

Medlem
Har en liknande fråga. Kommer till Arlanda med ett bolag, ska sedan hämta väskan och checka in väskan på nytt för ta mig hem till GOT med SAS.

Kan min sambo hålla sig kvar innanför security medans jag hämtar hennes väska och min och checkar in? Enligt sas chatt så skulle de innebära att jag får betala för extra väska. Jag kommer använda bag drop.

Anledningen är att vi vill köpa taxfree på charterflyget och vill ju inte packa ner det i incheckat bagage...
 

Berglund

Medlem
Kommer till Arlanda med ett bolag, ska sedan hämta väskan och checka in väskan på nytt för ta mig hem till GOT med SAS.

Kan min sambo hålla sig kvar innanför security medans jag hämtar hennes väska och min och checkar in?
Nu skriver du inte med vilket bolag du kommer till Arlanda men charterflyg och taxfree sprit borde ju rimligtvis innebära att ni då anländer till Arlanda terminal 5. Därifrån finns det inget sätt för dig eller din sambo att ta sig airside till Arlanda terminal 4, där SAS inrikesflyg till GOT avgår ifrån. Ni måste, båda två, gå ut genom tullfiltret på terminal 5 och sedan förflytta er till terminal 4, där ni får checka in och gå genom säkerhetskontrollen på nytt.

Köper du taxfree sprit får du vara noga med att be säljaren att få varorna, tillsammans med kvittot i en förseglad påse. Var noga med att påpeka vid inköpet att du har vidare anslutning och därför måste få varorna förseglade. Det är ett standardförfarande och ”alla” som säljer taxfree sprit har alltid/vanligtvis sådana påsar och vet hur det går till.
 

Davvelavve

Medlem
Nu skriver du inte med vilket bolag du kommer till Arlanda men charterflyg och taxfree sprit borde ju rimligtvis innebära att ni då anländer till Arlanda terminal 5. Därifrån finns det inget sätt för dig eller din sambo att ta sig airside till Arlanda terminal 4, där SAS inrikesflyg till GOT avgår ifrån. Ni måste, båda två, gå ut genom tullfiltret på terminal 5 och sedan förflytta er till terminal 4, där ni får checka in och gå genom säkerhetskontrollen på nytt.

Köper du taxfree sprit får du vara noga med att be säljaren att få varorna, tillsammans med kvittot i en förseglad påse. Var noga med att påpeka vid inköpet att du har vidare anslutning och därför måste få varorna förseglade. Det är ett standardförfarande och ”alla” som säljer taxfree sprit har alltid/vanligtvis sådana påsar och vet hur det går till.
Det är med sunclass Airlines, stämmer bra att jag ankommer till terminal 5.

Så jag kan ta med min påse från flyget menar du? Låter ju kanon. Det är vings taxfree, du vet såna förseglade påsar som ligger på mitt säte när jag går på planet.

Det vore ju surt att bli av med vätskan när man ska igenom security.
 

Veron

Medlem
Jag har checkat in hela familjen vid ett flertal tillfällen på diverse flygplatser utan problem.
Visat passen i bemannad disk och aldrig fått några frågor på det.
 
Toppen