Senaste nytt

Champagnetråden

Det förutsatte jag att du skulle göra ;), men för formalitetens skull; - och vinet.

EK
Vinet - smak av mörk choklad, liten ton av smultron, svarta vinbär, mocca och nougat. Bra, men hade förväntat mig lite mer för 1400kr. Föredrar då den billigare (949kr) vanliga LGA 2007.

Glasen - Helt okej men föredrar glasen som Richard Juhlin har varit med att tagit fram som jag tipsat om tidigare i tråden.
 
Last edited:

MTheC

Medlem
Glasen - Helt okej men föredrar glasen som Richard Juhlin har varit med att tagit fram som jag tipsat om tidigare i tråden.
Har inte heller varit helt övertygad om de Riedelglasen, har dock bara testat dem när man varit hemma hos andra. Ingen erfarenhet av Juhlins glas men väldigt nöjd med Zalto (använder deras glas för vitt vin till champagne) och även Lehmann Grand Champagne-glasen.
 

MTheC

Medlem
Gårdagens flaska, Tarlant La Matinale 2003. Var ju inte generellt en fantastisk årgång och även om denna var trevlig hade jag högre förväntningar. Den var väldigt fräsch med toner av citrus och örter och hade härlig syra. Den var dock tyvärr lite kantig, det fanns en antydan till brödighet men hade velat ha mer av det och den hade behövt något mer för att balansera syran. Kanske skulle låtit den stå en dag men då vi var 4 personer så försvann den trots allt snabbt

IMG_20190615_213059.jpg
 
Gårdagens flaska, Tarlant La Matinale 2003. Var ju inte generellt en fantastisk årgång och även om denna var trevlig hade jag högre förväntningar. Den var väldigt fräsch med toner av citrus och örter och hade härlig syra. Den var dock tyvärr lite kantig, det fanns en antydan till brödighet men hade velat ha mer av det och den hade behövt något mer för att balansera syran. Kanske skulle låtit den stå en dag men då vi var 4 personer så försvann den trots allt snabbt

Visa bifogad bild 92192
Tarlant! I princip okänd småodlare som gör riktigt spännande champagner. Gillar dem! Finns inte på systemet längre dock...
 

Carlos

Medlem
Fråga från en nybörjare: vad är betydelsen av detta?
En väldigt oexakt vetenskap det här så ta allt med en rejäl näve grovsalt, men i korthet: Skrumpen kork kan betyda att vinet antingen har mognat eller skadats. Korken tappar ju spänst med ålder eller om det förvarats dåligt, (korken torkar och börjar släppa in luft och ut vin). Alltid viktigt att kolla klarheten och fyllnadsnivån i äldre flaskor.

Om korken kommer ut rak och flaskan bara är ett par år gammal skulle jag gissa på bla annat korksmak. Kommer den ut rak och flaskan är från tidigt 2000-tal eller tidigare, då är chansen att du har en fin mogen smak på vinet (nåt som jag personligen verkligen gillar).
 
Toppen