Champagnetråden

Diskussion i 'Övrigt' startad av Remington Steele, 28 December 2018.

Tags:
  1. Ludvig Skalme

Ludvig Skalme Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kul med en tråd i min smak!
    Jag ska se till att bidra med lite bilder imorgon, har stordåd pågång.

Ang glasfrågan... Reidel veritas ska det vara. PUNKT! :)

2. Buffy

Buffy Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stordåd, spännande! Jag ska leta djupt i källaren och fiska upp något kul. Blir dock inga värstingar tror jag.

Remington Steele gillar detta.
  3. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Efter ett antal barolo idag så funderar jag på om man skulle köra på typ en bollinger RD 96 imorgon, men tänker att den får ligga till en grå måndag istället.

Remington Steele och Buffy gillar detta.
  4. MrDollar

MrDollar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    champis_33rg.jpg
    Denna ädla dryck är underskattad!

rsimon, Brandforce, Mikeswede och 6 andra gillar detta.
  5. Karlssonskan

Karlssonskan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tror vi är rätt många som uppskattar denna tråd. :)

Många har kommit med goda tips på olika bubblor, jag tänkte komma med några små trevliga tips man kan göra för att förbättra sina kunskaper inom denna ädla dryck.

Om man vill prova på lite olika sorter som inte finns på systemet och inte vill beställa 6 flaskor av varje. Så på denna site (som jag varmt kan rek) kan man beställa 3 olika sorter som dom föreslår. Dom har även viner i alla dess prisklasser.

Franska Vinlistan - wines we want

Just denna kombination är 3 olika sorter, kul att prova.

Franska Vinlistan - wines we want

Sedan har Systembolaget Champagne provningar, som man kan boka in sig på.

Dryckesprovning på Regeringsgatan i Stockholm | Systembolaget

Sist men inte minst...
    Att boka en biljett till Paris under ngn kampanj kostar i runda slängar 900kr, lägg till en Avis bil och styr näsan mot Reims, tar ca 1,5 timma. Bo ett par nätter i Reims eller Epernay, besök gärna Tattinger och gå på deras rundtur nere i källaren. Hoppla så får man även några eurobonuspoäng på kontot oxå. ;)

Jag gjorde den trippen i somras då jag var ”tvungen” att lära min väninna skillnaden mellan Cava/Prosecco och Champagne. Sicken uppoffring alltså. :p:D

Sist nr 2... Självklart ska ett glas eller två skumpa inmundigas en vanlig tisd eller torsd, finns ingen bättre vardagslyx.
    Men glöm för att del inte att köpa en riktig champagnekork, då håller sig bubblorna i 2-3 dagar.

Janne V, Brandforce, kedja och 6 andra gillar detta.
  6. Karlssonskan

Karlssonskan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sen kan jag oxå berätta att vi i lilla Sverige innehar världsrekord i Champagneprovning tack vare vinguiden. Det togs 28/10- 17. Vi var 768 personer där som fick lyssna på en Master Class och sedan prova fem olika champagne sorter. Mycket trevlig tillställning. ;)

Vi slog världsrekord! - Beställ champagnerna på Vinguiden.com

490DC127-A18A-4C4A-8D3E-23574C28B370.jpeg CD2A65BB-85DA-4065-9049-A6247AA11A4E.jpeg 1E59C047-46E5-40D8-9598-B20FC36170CC.jpeg 0E44C481-B303-475F-A5CD-1F766B9B8005.jpeg 4C315674-824E-4C30-8781-FDB8F24C48BC.jpeg

rosenstam och Remington Steele gillar detta.
  7. Homer

Homer Medlem

Bubbel för dagen.
    (flaskan till höger är bjudbubbel ;) ) Bubbel.jpg

Bibinski, rsimon, Lounge Lizard och 7 andra gillar detta.
  8. Ludvig Skalme

Ludvig Skalme Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi börjar med lite frukostbubbel. Laurent Perrier på halvflaska

B90F4FFF-2761-43BA-ACBA-DDDBC4182499.jpeg

rosenstam, Lounge Lizard, kedja och 4 andra gillar detta.
  9. Remington Steele

Remington Steele Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Härligt, roligt att det verkar finnas ett stort intresse för champagne här! Ladda gärna upp bilder på vad ni korkar upp för något idag! Gott nytt år på er!

SilverJonten, kedja och CJR gillar detta.
  10. Ozz

Ozz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade "turen" att komma över några flaskor av Taittingers Comtes 2007 tidigare i höstas, det ryktades om att det bara kom 100 st till Sverige och jag köpte tre... 2007 års Comtes de Champagne har uppmärksammats som en av de allra bästa hittills, med bland annat 98/100 poäng av James Suckling. Skall bli spännande att korka upp ikväll :)
    comtes.jpg

gastronaut, MartinH, squeezen och 12 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!