Senaste nytt

Champagnetråden

Carlos

Medlem
Visa bifogad bild 90918 Gjorde en liten handling igår och kom över ett par lite äldre flaskor till vad som verkade inte vara ett alltför högt pris. Nån som testat någon av dessa och har input:
Pol Roger Brut Reserve 1990
Pol Roger Rose 1990
Drappier blanc de blanc grand cru 1995
Veuve Cliquot 1990
Moet 2002

Sen blev det en Bollinger LGA 2008 och en 100% PM från nån grower / producer och två flaskor rött.
Blev att öppna Moeten 2002 och Bollinger LGA 2008an igår. Sjukt nöjd med båda. Vi drack ur båda flaskorna under flera timmar, och kände hur de gick in i nya stadier med mer tid, och högre temperatur.
Moeten hade jag inte superhöga förväntningar på men blev överraskad! Otroligt rik och nötig, och mot slutet så både doftade den och smakade den starkt av smörad raskens. Alltså ultrabrödig! Inte den högsta syran men gav sken av att vara åt det mogna hållet. Bubblorna avtog hyfsat snabbt men det är sånt som händer med äldre viner!

Bollingern var nästan motsatt i profil, blek nästan proseccoliknande i färgen, superhög syra i början, men man kände direkt att detta är nåt helt annat, komplexiteten, både röda och gröna äpplen, mandel, och jäst och slutligen bröd. Trodde den skulle kännas betydligt mer sluten. Är otroligt glad att vi kunde prova dessa sida vid sida för att jag tror att deras motsatser framhävde deras olika egenskaper.
 
Blev att öppna Moeten 2002 och Bollinger LGA 2008an igår. Sjukt nöjd med båda. Vi drack ur båda flaskorna under flera timmar, och kände hur de gick in i nya stadier med mer tid, och högre temperatur.
Moeten hade jag inte superhöga förväntningar på men blev överraskad! Otroligt rik och nötig, och mot slutet så både doftade den och smakade den starkt av smörad raskens. Alltså ultrabrödig! Inte den högsta syran men gav sken av att vara åt det mogna hållet. Bubblorna avtog hyfsat snabbt men det är sånt som händer med äldre viner!

Bollingern var nästan motsatt i profil, blek nästan proseccoliknande i färgen, superhög syra i början, men man kände direkt att detta är nåt helt annat, komplexiteten, både röda och gröna äpplen, mandel, och jäst och slutligen bröd. Trodde den skulle kännas betydligt mer sluten. Är otroligt glad att vi kunde prova dessa sida vid sida för att jag tror att deras motsatser framhävde deras olika egenskaper.
Tack för dina tankar kring vinerna, det är så roligt med alla olika lager och nyanser man finner i champagne. Speciellt om man dricker långsamt. Brukar också dra ut på en flaska över någon timme om det är någon fin. Roligt att uppleva hur den hela tiden ändras i lukt och smak allteftersom den blir varmare.
 

MTheC

Medlem
För den som är intresserad så finns (eller fanns för några minuter sedan i alla fall) Bollinger LGA 2008 på systembolaget i PK-huset, efter mitt köp av 12 flaskor så fanns fortfarande knappt 30 stycken kvar.
 

GOTBound

Medlem
1D671D33-1805-43A2-90FA-FCD74C911285.jpeg
En bra start på fredagskvällen, ikväll firar vi min nya tjänst nu när kontraktet är signerat.

EK
 

Viking75

Medlem
@bnr Var det någon som du kunde plocka ut som favorit? Enligt mig en härlig samling goda flaskor ni fick dricka! Är för tillfället inne i ett fas där jag tycker Krug 2004 är så bra just nu!
 

bnr

Medlem
@bnr Var det någon som du kunde plocka ut som favorit? Enligt mig en härlig samling goda flaskor ni fick dricka! Är för tillfället inne i ett fas där jag tycker Krug 2004 är så bra just nu!
Väldigt (extremt) svårt att välja en som favorit, så jag bjuder på ett lite mer generellt omdöme.

Jag gillade verkligen Taittinger Comtes de Champagne 2007. Speciellt när den jämfördes side by side med Ruinarten som i mitt tycke är alldeles för söt.
En annan favorit blev Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 2004. Rätt mogen karaktär och inte för livlig. Även här intressant att jämföra side by side med Amour de Deutz 2009. De skiljer sig verkligen åt.

Pol Roger 2009 levererade rätt bra, trots hyfsat lågt pris. Kan nog bli bättre med tiden.
Både Bollinger R.D. 2002 och Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2002 var två väldigt stabila kort.

Till sist Krug-flighten som var riktigt stabil. Med Krug vet man alltid vad man får.
Här vann 95an helt klart i min bok.
 
Toppen