Senaste nytt

Champagnetråden

Homer

Medlem
Lite som ölburkarna med samma funktion. Var ju populärt i början på 2000-talet.


Ja, termokromatisk färg.


Nu finns det även ölburkar med fotokromatisk färg, som ändrar motiv när de utsätts för UV-strålar
Coors Light introduces world's first beer cans with sun activated ink technology

Vidare finns det hydrokromatisk färg, som ändrar sig när den blir blöt, finns t.ex. paraplyn som ändrar färg


Så det går att ha mycket kul med förpackningen även om innehållet är skräp :)
 

Jönsson

Medlem
Ja, termokromatisk färg.


Nu finns det även ölburkar med fotokromatisk färg, som ändrar motiv när de utsätts för UV-strålar
Coors Light introduces world's first beer cans with sun activated ink technology

Vidare finns det hydrokromatisk färg, som ändrar sig när den blir blöt, finns t.ex. paraplyn som ändrar färg


Så det går att ha mycket kul med förpackningen även om innehållet är skräp :)
Hade en jacka som ändrade färg i regnet. Sjukt onödig produkt. :)

En flaska man måste måste ha ”bara för att” antar jag.
 
Själv kommer jag att hoppa denna, mitt tycke är att La grande dame är bland de sämre av prestigevinerna från de stora husen.

Istället kan jag meddela att min kontakt på bolaget hintade om Bollinger La grande année 2008 kommer upp på hyllorna någon gång under april. Jag höjer dock ett varningens finger för att Systembolaget höjt priset på den ganska kraftigt och kan med stor sannolikhet fyndas utomlands för flera hundralappar billigare!
Håller med! Svar ja - fick en smärre chock när jag skulle beställa flera. Köpte i februari kostade då 979kr... Nu 1199kr.. Även Moet Hennesys produkter höjts rejält... 1699kr för en Krug... Nja... När jag började köpa lite dyrare pjäser för några år sedan så kostade Winston Churchill 879kr (!) och grand Anneé 849kr... Det är inte många år sedan...
 
Ingen mening med att skjuta upp det, här kommer tipsen:

Skärmavbild 2019-03-10 kl. 18.40.21.png


Av dem skulle jag säga att La Chouette de Champillon är mest bang for the buck. Även Bernard Robert bra! Dessa är dessutom okända för gemene man, så det kan vara roligt att köra med några producenter som inte är så kända. Billiga, prisvärda och goda. Rekommenderas!
 

rosenstam

Medlem
Ingen mening med att skjuta upp det, här kommer tipsen:

Visa bifogad bild 87650

Av dem skulle jag säga att La Chouette de Champillon är mest bang for the buck. Även Bernard Robert bra! Dessa är dessutom okända för gemene man, så det kan vara roligt att köra med några producenter som inte är så kända. Billiga, prisvärda och goda. Rekommenderas!
Lombard är en favorit i prisklassen...
 

MTheC

Medlem
Ingen mening med att skjuta upp det, här kommer tipsen:

Visa bifogad bild 87650

Av dem skulle jag säga att La Chouette de Champillon är mest bang for the buck. Även Bernard Robert bra! Dessa är dessutom okända för gemene man, så det kan vara roligt att köra med några producenter som inte är så kända. Billiga, prisvärda och goda. Rekommenderas!
Gillar också La Chouette de Champillon bäst av dessa. Andra som jag ser som väldigt bra i sin prisklass är:
Vve Fourny & Fils: Vve Fourny & Fils
Palmer & Co Palmer & Co

Bästa "billiga" vintage tycker jag också Palmer levererar med: Palmer & Co

Även värt att hålla koll på importören Vin & Natur, man kan beställa en del riktigt bra champagne från dem men sortimentet (och priserna) varierar lite över tid men har köpt en del av mina favoriter bland småproducenterna (t ex Vouette&Sorbee, Christophe Mignon, Laherte Freres & Olivier Horiot) till bra priser från dem.
 

Homer

Medlem
Håller med! Svar ja - fick en smärre chock när jag skulle beställa flera. Köpte i februari kostade då 979kr... Nu 1199kr.. Även Moet Hennesys produkter höjts rejält... 1699kr för en Krug... Nja... När jag började köpa lite dyrare pjäser för några år sedan så kostade Winston Churchill 879kr (!) och grand Anneé 849kr... Det är inte många år sedan...

Motsvaras väl till största delen av förändringar i valutakurs, Euro från 8,50kr till 10,50 på 5-6 år, det är 25% + skatter ovanpå.
Sen tillåter väl inte bolaget att leverantörerna ändrar priserna mer än 2-3 gånger per år, så vid kraftiga valutakursändringar
under kort tid kan ju en del var alltför billigt eller dyrt ganska länge.
 
Toppen