Champagnetråden

Diskussion i 'Övrigt' startad av Remington Steele, 28 December 2018.

Tags:
  1. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är inte detta att ta ut vinsten i förväg?

gastronaut gillar detta.
  2. Rickard_O

Rickard_O Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hade jag haft efterfest hade det varit att ta ut segern i förskott!
    Nu gick det såklart bra, vann båda rundorna utan några större bekymmer :cool:

011430121 gillar detta.
  3. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En klok strategi! Efteråt vet man aldrig om det finns någon vinst att ta ut...

Rickard_O gillar detta.
  4. Remington Steele

Remington Steele Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jodå det var bra! Nougat, mocca, kaffe. Påminner lite om Churchill 2002, var ju dock ett bra tag sen jag drack den. Men skulle jag välja mellan denna eller t.ex Pol Roger brut årgång så skulle jag alla dagar i veckan välja Pol. Kostar mindre dessutom. Hade fått stark rekommendation om den hade kostat runt 600.

Golfkillen, rosenstam, Viking75 och 1 annan gillar detta.
  5. Sticktown

Sticktown Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Oj, har den gått upp så mycket i pris! Köpte ett par flaskor för några år sedan, och tror att jag betalade just runt 600 för dem. En ligger kvar i källaren, kanske dags att ta fram den.

Remington Steele gillar detta.
  6. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har varit lite lat med att lägga upp lite bilder här. Har testats en del bra (och en del mindre bra) de senaste veckorna.

Väldigt nöjd med Robert Barbichons instegs Blanc de Noir, härliga småbubblor och trevlig munkänsla. Bra fyllighet och brödig doft. Oklart vad priset är men intogs på restaurang till acceptabelt pris per glas.
    IMG_20210104_183206.jpg

Har tidigare varit nöjd med Légillette Romelots BdB och även imponerad över deras standard Brut. Väldigt många olika druvor i så lite annorlunda karaktär än en del andra men helt klart intressant och prisvärd.
    IMG_20210116_184444.jpg

En favorit som intogs på restaurang Palace i Helsingfors är Benoit Lahaye. En riktig favorit i prisklassen (har ofta köpt den för ca €30-35) och funderar på att köpa några lådor och köra den som huschampagne ett tag. Den har en härlig kombination av dofter av citrus, grönt äpple och brioche. Sen älskar jag munkänslan och de små fina bubblorna. Väldigt fräsch champagne som kombinerar den fina syran och minaralitet med fylligheten och viss nötighet och rostade toner.
    IMG_20210107_175203.jpg

Sen drack jag även Billiot, även den var väldigt trevlig för den prisklassen (290 SEK/flaska men då måste man köpa en låda). Väldigt välbanserad, klassisk i stilen där man har både fräschör och brödighet.
    IMG_20210109_182043.jpg

Sen blir det självklart något som är mindre bra, inte dålig kanske men i alla fall tråkig var Haton. Det gick att identifiera den som en champagne men när det är på den här kvalitetsnivån så dricker jag hellre något annat bra mousserande från annan region.
    IMG_20210116_185156.jpg

Remington Steele, aruba1, zippan och 5 andra gillar detta.
  7. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Var tvungen att kolla i min lista, har en kvar som införskaffades 2015 för 599:-. Om jag inte minns fel så skall det vara en (hel) del -96a i den.

Kanske dags att dricka den.

Remington Steele och MTheC gillar detta.
  8. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Verkar ha varit en prisutveckling som varit lite snabbare än inflationen, kollade min lista och såg att jag hade en inköpt från bolaget 2007 (dracks upp 2012) för strax över 300 SEK.

Golfkillen och Remington Steele gillar detta.
  9. MTheC

MTheC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Glömde förresten bort att jag också testade Taittinger Les Folies de la Marquetterie igen för någon vecka sedan. Var några år sedan jag drack den och hade minnen av att jag verkligen gillade den - var nog mer i jämförelse med hur jag känner för Taittingers standard brut då jag nu visserligen tyckte den var ganska bra men mindes den som bättre. Inte alls värd priset på systembolaget men om man hittar den till vettigare pris så är den inte dålig. Den har jästs på ekfat (enda från Taittinger förutom Comtes de Champagne) och kommer från en vingård. Har väsentligt mer komplexitet än Taittingers standard men saknade lite längd ändå.

IMG_8058.JPG

gastronaut, Per N, GOTBound och 3 andra gillar detta.
  10. rsimon

rsimon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Köpte på Tallink Silja för 36 EUR i höstas :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!