Senaste nytt

Champagnetråden

I kväll provade vi en ny roséchampagne efter tipps från @Karlssonskan.
Visa bifogad bild 113834

Men så kul att ni tyckte om den. :)
Vart ifrån beställde du din? Tror bestämt att jag skulle behöva någon till här hemma. ;)



Mrs. GOTBound tycke den var jättegod.

Jag skulle beskriva smaken som att den drar mer mot mogna rabarber, rönnbär och lite hjortron men utan aggressivitet i syran, vinet är väldigt mjukt och gräddigt men ändå en angenäm syra som gör att det inte blir smörigt.
Jämfört mot André Clouet rosé som drar mer åt smultron än ovan nämnda bär, dock är Leclerc Briant rosén mer mogen och mer ”refined” och fulländat som vin. Leclerc Briant är höst och André Clouet är mer högsommar.
 

Kevinator

Medlem
Gårdagens champagne, Vilmart Grande Reserve halvflaska. Mycket behaglig och kittlande doft, tyvärr så doftade den bättre än den smakade. Jag hade höga förväntningar på denna då många ger Vilmart goda omdömen. Kanske får jag ge den en ny chans inom kort.

A17FE6C6-BAD5-40F6-B2F0-225801EE83AA.jpeg
 

MTheC

Medlem
Gårdagens champagne, Vilmart Grande Reserve halvflaska. Mycket behaglig och kittlande doft, tyvärr så doftade den bättre än den smakade. Jag hade höga förväntningar på denna då många ger Vilmart goda omdömen. Kanske får jag ge den en ny chans inom kort.

Visa bifogad bild 113893
Jag brukar gilla den, den kan dock vara mycket bättre dag 2 så kör en helflaska nästa gång och spara en del en dag till och se vad du tycker.
 
Igår (med fortsättning idag) korkades Laurent-Perrier Grand Siècle upp. Enligt uppgift iteration 22, dvs 1999/2002/2004.
Mycket god och elegant, och kunde känna en viss smörighet/oljighet som var starkare hos Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995. Hade önskat mig mer av doften, men smaken var riktigt härlig. Överlag mer återhållsam och balanserad än utstickande, som väntat.

D4AC6548-6580-48B2-B6EF-295C5B541753.jpeg
 
Toppen