Senaste nytt

Champagnetråden

Jönsson

Medlem
Jag har av någon outgrundlig anledning fått för mig att jag inte tycker om rosévin och än mindre i Champagne form. Men tidigare i somras så läste jag väldigt mycket gott om just denna, här inne tror jag och köpte en flaska.
My good säger jag bara. Har precis öppnat denna raring och kärleken är total. Total.
Och till min ursäkt att jag tar mig ett glas så här tidigt på dan... Jag är ledig och bara för att jag kan. :cool:;)

Visa bifogad bild 113764
Då delar vi den hemligheten. Är nämligen inte heller speciellt lyrisk över rosévin.
 

RickardG

Medlem
Jag har av någon outgrundlig anledning fått för mig att jag inte tycker om rosévin och än mindre i Champagne form. Men tidigare i somras så läste jag väldigt mycket gott om just denna, här inne tror jag och köpte en flaska.
My good säger jag bara. Har precis öppnat denna raring och kärleken är total. Total.
Och till min ursäkt att jag tar mig ett glas så här tidigt på dan... Jag är ledig och bara för att jag kan. :cool:;)

Visa bifogad bild 113764
Det där är två glas, inte ett :D
 

MTheC

Medlem
Gårdagens champagne var intstegsnivån från en av mästarna av chardannoy, Pierre Gimonnet. Gillar den skarpt, härlig syra och riktigt fräsch. Visserligen inte så komplex men väldigt trevlig.
IMG_20201009_230643.jpg
 

GOTBound

Medlem
I kväll provade vi en ny roséchampagne efter tipps från @Karlssonskan.
2AA88DA1-4706-4C95-B5F5-F39BC6387643.jpeg




Åhh du måste berätta vad hon tyckte om den, då jag har fått uppfattningen att hon och jag har ganska lika smak. :)

Mrs. GOTBound tycke den var jättegod.

Jag skulle beskriva smaken som att den drar mer mot mogna rabarber, rönnbär och lite hjortron men utan aggressivitet i syran, vinet är väldigt mjukt och gräddigt men ändå en angenäm syra som gör att det inte blir smörigt.
Jämfört mot André Clouet rosé som drar mer åt smultron än ovan nämnda bär, dock är Leclerc Briant rosén mer mogen och mer ”refined” och fulländat som vin. Leclerc Briant är höst och André Clouet är mer högsommar.
 
Toppen