Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Kvällens champagne, Jacquart Mesnil Experience Brut Nature, trevlig med bra balans mellan det torra och mineraldrivna och mogna med inslag av mogen frukt och brödighet. Bättre än jag kom ihåg den som, finns i tillfälliga sortimentet nu.
IMG_20200529_193518.jpg
 

MTheC

Medlem
Har varit dåligt med champagne denna vecka men restaurangbesök igår så testade de 2 champagner de körde på glas. Savart L'ouverture Blanc de Noirs, samma som intogs i slutet av feb (då jag också gjorde senaste resan med flyg) på PM & Vänner. Gillar den fortsatt, bra instegschampagne som jag gärna dricker som aperitif.
IMG_20200604_191212.jpg

Den andra var Cédric Bouchards Roses de Jeanne Val de Vilaine, det är väl formellt hans instegschampagne, också denna en BdN. Han gör ju alla sina som single vintage, single vineyard och single grape. Denna ligger dock för kort tid för att få kallas en årgångschampagne men är en 2017. Trevlig och visar potential men alldeles för ung för min smak, doften är sluten och mest mineral och krita. Tror kanske den öppnas upp om man låter den stå en dag. Smakmässigt väldigt hög syra, gröna omogna äpplen och citrus. Tror denna skulle må bra av några år i källaren, om man vill dricka nu så öppna ta ett glas och låt sen stå (med "champagne stopper"-kork) en dag - tror den vinner på det.
IMG_20200604_191210.jpg
 

MTheC

Medlem
Fredag bjuder på Laforge Testa 2008, bra årgång från relativt okänd producent. Fin syra och nu mer utvecklad än när jag drack den senast (tror det var för drygt 2 år sedan), sista flaskan men verkar fortfarande gå att beställa så kanske blir att köpa några fler.
IMG_20200605_193105.jpg
 
Man glömmer fort, Bonville konsumerades rikligt för 5-7 år sedan och jag tyckte den alltid levererade riktigt bra. Fick feeling och gick in på SB hemsida, tyvärr verkar alla deras varianter vara slut hos leverantör f.n.
 
Toppen