Senaste nytt

Champagnetråden

Inte varit på BC på ett bra tag nu. Varit i Miami och Panama. Dagen till ära blir den en 2015. Behöver inga påpekanden om att den är ung. ;)
IMG_1175.jpeg
 

MTheC

Medlem
Kvällens champagne på lokala matbutiken var Lallier R.015. Majoriteten av den är från 2015, domineras av Pinot noir men även en del chardonnay i den. En helt ok champagne, kändes dock lite för ung men fullt drickbar som en aperitif. Såg att den kommer på bolaget för 399 SEK från 28:e, för det priset finns dock annat jag hellre dricker.
IMG_20200123_172822_1.jpg
 

Rickard_O

Medlem
En fråga kring glas, jag har precis börjat intressera mig lite lätt för champagne och kan inte speciellt mycket. Men hade tänkt försöka göra rätt för mig när det kommer till glasen, men känner inte att jag är så sugen på att hosta upp 3-600:-/st för det.
Helst hade jag velat ha ett par Riedel Performance

Men då tänkte jag fråga om dessa jag inhandlade idag till det fina priset 50:-/st, kan jag rulla med dom här ett tag och senare uppgradera mig?
Sense Champagneglas 25,5 cl 6-pack - Cervera

Är dom oanvändbara och bara lämna tillbaka eller funkar dom?
 
En fråga kring glas, jag har precis börjat intressera mig lite lätt för champagne och kan inte speciellt mycket. Men hade tänkt försöka göra rätt för mig när det kommer till glasen, men känner inte att jag är så sugen på att hosta upp 3-600:-/st för det.
Helst hade jag velat ha ett par Riedel Performance

Men då tänkte jag fråga om dessa jag inhandlade idag till det fina priset 50:-/st, kan jag rulla med dom här ett tag och senare uppgradera mig?
Sense Champagneglas 25,5 cl 6-pack - Cervera

Är dom oanvändbara och bara lämna tillbaka eller funkar dom?
Har inte provat Sense själv, men de är säkert helt ok. Men likt Carl så kör jag mestadels med Juhlins Optimum och är mycket nöjd med dessa. Hade jag valt mellan dem och Sense så hade jag utan tvekan valt optimum. Har själv tipsat om dem någon gång här i tråden. Återkom gärna vilka det blev. Välkommen hit :)
 

MTheC

Medlem
Tack för tipset!
Var ju relativt prisvärda dom också!

Då återkommer jag nästa helg med vad vi (Dom mer smaksäkra i sällskapet) tyckte om Sense glasen, bjudit över lite vänner och har ett gäng flaskor champagne som ska avnjutas!
Jag tycker Juhlins glas är helt ok (och väldigt bra för priset), tror säkert du blir nöjd med dem. Jag föredrar själv Zalto, utöver att de är bra att dricka ur så gillar jag känslan att hålla i dem då de är så lätta. Jag använder mestadels deras glas för vitt vin när jag dricker champagne. Zalto White wine - Gullberg by Stockwine
Roterar dock även med att använda Grande champagne-glas: https://vinglas.se/varumarken/lehmann/jamesse-grand-champagne-45-cl/
Föredrar Grande Champagne-glasen när jag dricker äldre, tyngre mer komplex champagne.
 
Toppen