Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Avslutar nu en månads semesterresa och då det varit dåligt med champagne tidigare under resan så levererade i alla fall Singapore champagne på 2 stjärnrestauranger som testades i veckan. Tyvärr så märks att det inte är ett vinland då båda ställena körde samma champagne på glas och listorna i övrigt var väldigt lika.

IMG_6987.JPG


Roger Coulon, Heri-Hodie var en trevlig bekantskap. Domineras av pinot meunier (50%) och sen jämn fördelning mellan pinot noir och chardonnay. Den är väldigt torr men känns som pinot meunier ger den mer fyllighet och frukt så den känns inte så torr som den är (dosage-mässigt).
 

Tockstew

Medlem
Avslutar nu en månads semesterresa och då det varit dåligt med champagne tidigare under resan så levererade i alla fall Singapore champagne på 2 stjärnrestauranger som testades i veckan. Tyvärr så märks att det inte är ett vinland då båda ställena körde samma champagne på glas och listorna i övrigt var väldigt lika.

Visa bifogad bild 103665

Roger Coulon, Heri-Hodie var en trevlig bekantskap. Domineras av pinot meunier (50%) och sen jämn fördelning mellan pinot noir och chardonnay. Den är väldigt torr men känns som pinot meunier ger den mer fyllighet och frukt så den känns inte så torr som den är (dosage-mässigt).
Låter ju riktigt bra! Är det möjligt att hitta denna i Sverige? Är lat så jag frågar expertisen!
 

MTheC

Medlem
Jag tycker det skulle vara intressant med tips om båda typerna av sidor
Sorry för lite sent svar, glömde bort detta.

Om man letar billigare/enklare så har jag handlat en del från följande (är i flera fall beroende på om de har något erbjudande):
Handla vin online fraktfritt i vår vinbutik på nätet | vinoteket.se
Wine Shop | Online Wine Shopping Gourmet Hunters
Buy Fine Wine & Spirits Online - Premiers Grands Crus
Det blir dock mindre numera då kronan är så svag.

För bättre/äldre vin etc så går ganska mycket för mig via kontakter med vissa vinhandlare jag köpt ifrån genom åren men utöver dessa så kan det vara vårt att hålla koll på:
BI Fine Wine & Spirits Merchant
FINE+RARE | Fine & Rare Wines
Buy, Store, and Sell Fine Wine with Seckford Fine Wines

Vet inte hur det kommer funka med UK när de lämnar EU men än så länge funkar det.
 

Gargamel

Medlem
Sorry för lite sent svar, glömde bort detta.

Om man letar billigare/enklare så har jag handlat en del från följande (är i flera fall beroende på om de har något erbjudande):
Handla vin online fraktfritt i vår vinbutik på nätet | vinoteket.se
Wine Shop | Online Wine Shopping Gourmet Hunters
Buy Fine Wine & Spirits Online - Premiers Grands Crus
Det blir dock mindre numera då kronan är så svag.

För bättre/äldre vin etc så går ganska mycket för mig via kontakter med vissa vinhandlare jag köpt ifrån genom åren men utöver dessa så kan det vara vårt att hålla koll på:
BI Fine Wine & Spirits Merchant
FINE+RARE | Fine & Rare Wines
Buy, Store, and Sell Fine Wine with Seckford Fine Wines

Vet inte hur det kommer funka med UK när de lämnar EU men än så länge funkar det.
Jag hade glömt bort att jag hade frågat :) Tack för tipsen!
 

MTheC

Medlem
Satt och gick igenom bilderna från semestern och såg att jag glömt att vi faktiskt drack champagne till desserten på Meta i Singapore. De körde en demi-sec som funkade riktigt bra till desserten. Kanske inget jag skulle ha hemma då det sällan går särskilt mycket halvsöt champagne hos oss men trevligt med ett litet glas på restaurang.


IMG_7017.JPG
 

MTheC

Medlem
Exakt, en av få gången jag vill ha fel :). Den kostade trotts allt inkl. 2 Moet brandade glas i en fin box 15 k Flying Blue miles ;).

EK
Bättre användning än jag någonsin fått för mina Flying Blue-miles, påminner mig faktiskt om att kolla på hur många jag har och vad jag ev kan göra med dem. De senaste gångerna har det bara blivit att överföra till Accor - inte bra värde för dem men bättre än inget.
 
Toppen