Senaste nytt

Champagne i SAS Business long haul

Kenny

Medlem
Jag har svårt att förstå varför man drar in på champagnen före start med hänvisning till skatterna, men att SAS gladeligen serverar alkohol i loungerna. Där om någonstans borde skattekostnaden vara hög.

För att vara än mer precis om champagnen så handlar det om Henriot Millésimé Brut :rolleyes:
 

Alx

Medlem
Jag är inte helt säker, men jag har för mig att skatten betalas per öppnad flaska. Hur som helst är Sverige långtifrån ensamma om att ta ut eller ens det land som har högst alkolholskatter för servering ombord på flyget (på marken).

Att tycka "synd om" ett till stor del skattefinansierat SAS för att de måste betala skatt (liksom alla andra flygbolag också måste göra) känns lite överdrivet. SAS har i mitt tycke här genomfört en otroligt korkad besparing som jag innerligt hoppas kommer kosta de betydligt mycket mer än vad det smakar. På så sätt kanske de lär sig att alla besparingar inte är av godo.
 

Dr. Miles

Expert
Jag blir inte förvånad ifall kabinpersonal måste delta i en kurs i Sverige för att kunna servera alkohol ombord på flighten om alkoholen serveras på svensk mark. I så fall sådant kostar pengar.
(Jag har för mig att restauranger med alkoholserveringstillstånd måste utbilda anställda...)
 

Nystrom

Medlem
Jag har fortfarande svårt att förstå hur skatterna kan påverka så mycket, på champagne och annat "findricka" så är alkoholskatten en försumbar kostnad i Sverige?

Hur betalas skatt, per glas eller enligt schablon på alla platser i C?

Har ingen aning om hur skatten betalas men det rör sig om ca 23/liter. "Taxfree" gäller överallt utom när du står på backen, därav endast "luftservering"
 

Jonas C

Medlem
Hur funkar det med loungerna egentligen? Det torde väl betala multum i skatt för den alkohol som serveras där.
 

AABack2ARN

Medlem
23 kr/liter
11 långdistansflyg om dagen som lämnar Skandinavien
365 dagar per år
30 platser i C i snitt
0,2 liter/person

23x11x365x30x0,2 = 554070 kr

Om SAS nu måste betala för hemvändande plan också: 1 MSEK i skatt högt räknat

Pris för Champangen: 11x365x30x0,2x250x2: 12MSEK (om vi räknar med att en flaska kostar 250SEK)

Så skyll inte på skatten utan erkänn att det är pengarna för själva skumpan ni vill spara in på...
 

pst

Medlem
Jag blir inte förvånad ifall kabinpersonal måste delta i en kurs i Sverige för att kunna servera alkohol ombord på flighten om alkoholen serveras på svensk mark. I så fall sådant kostar pengar.
(Jag har för mig att restauranger med alkoholserveringstillstånd måste utbilda anställda...)

Ja, restauranger måste utbilda sin personal i ansvarsfull alkoholhantering. Kabinpersonalen måste med all sannolikhet ändå genomgå en sådan kurs om de ska tjänstgöra på inrikesflyg som ju har serveringstillstånd. (Det är ju därför alkohol inte får säljas före 1100 på SAS inrikes.

Jag är tveksam om svenska alkohollagen över huvud taget gäller airside på utrikesterminaler med tanke på att det där finns barer öppna i arla morgonstund.
 

seat56f

Medlem
23 kr/liter
11 långdistansflyg om dagen som lämnar Skandinavien
365 dagar per år
30 platser i C i snitt
0,2 liter/person

23x11x365x30x0,2 = 554070 kr

Om SAS nu måste betala för hemvändande plan också: 1 MSEK i skatt högt räknat

Pris för Champangen: 11x365x30x0,2x250x2: 12MSEK (om vi räknar med att en flaska kostar 250SEK)

Så skyll inte på skatten utan erkänn att det är pengarna för själva skumpan ni vill spara in på...

Vi antar att 250 SEK är per liter istf flaska (de köper trots allt ganska mycket och borde kunna pressa priset lite), isåfall får du även räkna bort momsen på 50 SEK flaska som inte behöver betalas i luften. Då är du uppe i iaf 3,5 MSEK i sparade skatter. Lite mer om literpriset är högre, så siffran 5 MSEK är inte helt omöjlig, även om det fortfarande är mycket lägre än inköpspriset.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag syftade på den servering som sker på backen innan start och där lär moms utgå. Den TOTALA konsumtionen av Champagne ombord överstiger nog ovanstående siffror med råge. Åtminstone jag får i mig mer än 0,2 liter på en flygning :)
 
Toppen