Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

  • Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

    Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

    Votes: 29 16,0%

  • Total voters
    181
och jag som inte fattar någon skilnad mellan Champagne och mousserande vin smakmässigt...

Det vore inte orimligt att hävda att det kan finnas en bra mousserande vin än en dålig Champagne? Är det bara jag som tror?
Det är principen som räknas. Från att byta champagne mot prosecco och prosecco mot cider är det väldigt nära. Men nästa gång struntar man i att köpa C biljett på SAS då gränserna tas bort.
För dig som téälskare kan jag ta ett likvärdig exempel: istället för löste väljer man att servera Lipton påste i kanna med en ratio 1 påse per 1 kanna och 1 flygning, dvs återanvända påset från C till Y. :D
Intra-Europa är ju inte bara feeders ARN-FRA eller ARN-LHR. Varför väljer man då att ha sämre service än konkurrenter redan i konceptet?
 

Bringman

Medlem
Tycker det är ruttet av SAS. Kvalitéstämpeln försvinner. Om jag betalar 11000 till Paris ska man väl få riktiga grejor?? Ska de börja med Statesmans Whiskey oxå? Kanske Castillo de Credos rödtjut oxå?

Varför inte inspireras av Air France A la Carte och servera JP Chanet?

LH kör redan en riktigt tråkig sekt i Business inom Europa. Hoppas att SAS
inte väljer samma väg !

Vi kanske vara glada att Sverige inte har någon produktion utav (dåligt) mousserande vin.
Någon som har provat Sav Mousserande Björkvin? Hade varit intressant att se ombord.

Vi får verkligen hoppas att detta stannar vid ett rykte och vi får behålla champagnen i C!
 

Homer

Medlem
Varför inte inspireras av Air France A la Carte och servera JP Chanet?
Att AF serverar champagne i ekonomi longhaul är isåfall en bättre inspiration :)



Vi kanske vara glada att Sverige inte har någon produktion utav (dåligt) mousserande vin.

inte :cool:
Amadeus-prod-lista.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Naturligtvis dricker man te när man flyger BA (vars te ofta är svårt att skilja från kaffe, så kanske kaffet är te).

I ärlighets namn, finns det inget europeiskt flygbolag som serverar bra te inom Europa, oavsett kabinklass.
På longhaul serverar BA hyffsad bra te i Business class.

Om tedrickare hade varit lika kinkiga som er Champagne drickare, skulle jag påstå att inget europeiskt flygbolag fötjänar 15.000 SEK biljett för intra-europa i Business class..
 
Illa illa illa SAS!!!!!!! Om nu detta blir till verklighet. Som många skriver är inte SAS C klass biljetter särskilt billiga, så då ska man kunna förvänta sig champagne ombord när man flyger i C. Visst finns det goda mousserande viner, men den champagne som SAS har är en utav de bättre (i min mening och smak). Både t ex. BA och LX erbjuder billigare C klass biljetter och de erbjuder fortfarande champagne. Varför ska SAS sluta med det?! Då är de i min mening bara dumsnåla och tänker inte enligt win-to-win principen.
 

Jay

Medlem
Men hur kan Sas göra så Vad blir nästa BOB i C oxå deras Världsbästa economy extra håller ju samma klass som t.e.x AF. Economy minus om man bortser den extra incheckade väskan skillnaden är ju att sk Economy extra kostar mer än det dubbla :)
 

Concorde

Founding Member
saxat från SAS forumet på FT:

Sorry to disappoint. But straight off a flight where the " Louis Perdrier Brut Excellence" from cote d'ore was served in both C and Y+ (BRU/CPH).

I took one sip and sent it back to the shrug of the FA who said that it was the standard drop now. It is aweful! She offered a bottle of white that was room temperature and I took a G&T instead!

I searched for this wonderful wine, only to find that it can be bought in US grocery stores for $6.95 a bottle (750ml). It is interesting to see that SAS treats its premium customers with such distain.


Flott SAS, verkligen. 10,000 kronor för att flyga "business" som ni kallar det. Och det serveras mousserande som kostar knappt 50 kronor för en hel flaska.

Självmål (nummer 135?)
 
Toppen