Senaste nytt

CES 2019 (och en massa (?) annat) - semi live

Flight 2: SK939 ARN-LAX - Del 1

Så var vi alltså ombord. Nu på Åkes storebror Helge Viking.

95e3e4b0c02c9d20f1d613d882f4088d.jpg


Det var under stor vånda som jag valde platser åt oss.
Jag vill egentligen sitta vid fönstret, men det ville jag att V också skulle få göra. Det är så maffigt att se hur stort L.A är vid inflygningen, men det har jag ju till skillnad från V redan sett en gång, så valet att låta honom sitta vid fönstret var ju inte så svårt.
Samtidigt ville jag sitta bredvid honom såklart - vilket kan bli lite knepigt med SAS 1-2-1-konfiguration.

e2296f3eca14d6f1c60b8d13082cbcea.jpg


Eftersom jag tänker att man får bäst vyer över Los Angeles om man sitter på vänster sida, var det den sidan som var aktuell. På platserna med udda nummer hamnar man närmare gången, än i de med jämna, samtidigt som platsen på andra sidan gången är spegelvänd. Det gör att man trots gången kommer nära varann och man kan sitta och prata på ett naturligt sätt.

Rad 7 (A & D) blev det då vi (läs: jag) ville ha nära till buffén bakom rad 8.

Någon timme innan såg det ut som att jag hade seatblock både bredvid mig och på 8A, men kabinen är fylld till sista plats, så några lyckliga personer har nog fått op-up. Good for them. Tjejen på 8A verkar dock ha haft problem med sin IFE-skärm.

8e79ac6c24978e0bcd14f2672caf3a32.jpg


Hur som helst...

Väl ombord blev vi serverade välkomstdrink i form av champagne (Gosset Grande Réserve NV, 2014 (399:- på Systembolaget)). Den var ok, men inte mer än så.
Jag har fått en ny favorit i det prissegmentet och det är Taittinger Brut Réserve, så det mesta jämförs med den nu och där tycker jag inte att Gosset hade mycket att hämta.
Missförstå mig rätt... det blev ändå några påfyllningar innan jag var nöjd. Det ville jag INTE ha av den som serverades sist (Charles Heidsieck Rosé Réserve (om jag minns rätt)).
Nog om det.

Vi gick från Arlanda 31 minuter efter schemalagd avgångstid, men tack vare gynsamma väderförhållanden trodde kapten att vi skulle komma i tid till LAX. Kanske några minuter tidigt tom.

Ganska snart delades menyer ut och serveringen påbörjades.
Oklart om någon är intresserad, men man vet ju aldrig, så här har ni menyn:

b51e895e7c126eacaf33f9ca2d07546a.jpg


a7ffec0d0fe95356436ac612bc8e9ceb.jpg


de57972989dc0f930b41adcf03ffa6ac.jpg


57c121f9d99b3495c9a39b2b99932016.jpg


2420762bf737fe77278a0c38a715e2c4.jpg


544c5936b7c967fc8ed5e32030790df5.jpg


f02286f436f5459c2b868b5a29647599.jpg


93c31939b2daec312e6c8e5a4599e16d.jpg


f2b8c1a8986be045595016ecb93a2a2c.jpg



Jag valde:


Kalix löjrom och Vodka.

bdbf9a5d8cd3ad4c83b12e8e817973b6.jpg


65f0d58b7d9f75ea4668774f7a49fd10.jpg


Tycker vodkan ska vara iskall till kaviar/löjrom, men den här var nästan rumstempererad. Drack bara halva och tog ett glas champagne till istället.
Jättegott! Inte som kaviaren på Lufthansa First Class, men inte på tok för långt ifrån faktiskt.


Huvudrätt:

fb9bdb3ea4fd3d2e203c574b023f72a6.jpg


Fläskfilé med ett glas Cuatro Rayas Cuarenta Vendimias.
Maten smakade helt ok, men såg rätt tråkig ut i den sk. uppläggningen. Gissar att jag har fått FCS (First class syndrome). Vad gäller vinet så kan jag verkligen inget om den världen. Jag bad helt enkelt att få smaka dom båda röda vinerna och den här var fylligast och föll mig därför bäst i smaken.

Efterrätt:

Här hade jag tänkt lägga in en bild på efterrätten men eftersom det går extremt trögt att ladda upp bilder är mitt tålamod slut så ni får helt enkelt vänta ;)

Choklad-fondant och glass.
Ni som följde min förra reserapport vet att jag är svag för glass. Det hade ingen som helst inverkan på mitt beslut att offra mig och ta två, så att dom skulle slippa slänga något ;)

Eftersom jag har åtagit mig att köra när vi kommer fram så avstod jag whisky eller liknande till kaffet utan nöjde mig med det sistnämnda.
Resten av resan bli alkoholfri och jag räknar med att ha ca 10 timmar kvar tills vi ska hämta ut hyrbilen. Noggranna uträkningar visar att jag klarar mig med råge på den tiden.

Det här blev långt.
Tror jag avslutar och tar resten i del två.
 
Trevlig rapport! 30 min kvar nu. Hur ser resten av resan från LAX ut? Bilhyra igen?
9202b5ff238308bdbea572a3819059b9.jpg

Yes, det blir hyrbil igen.
Av många skäl blir det bäst så.
Inte minst eftersom vi "måste" till In-n-Out innan vi beger oss mot Vegas :)
Går ju att ta en Über dit och tillbaka till flygplatsen förstås men då vet jag inte om vi hade sparat så mycket tid på att flyga LAX-LAS.
Inte i förhållande till merkostnaden - då vi ändå behöver en bil resten av resan.

Edit: Tack förresten :)
 

srg

Medlem
Yes, det blir hyrbil igen.
Av många skäl blir det bäst så.
Inte minst eftersom vi "måste" till In-n-Out innan vi beger oss mot Vegas :)
Går ju att ta en Über dit och tillbaka till flygplatsen förstås men då vet jag inte om vi hade sparat så mycket tid på att flyga LAX-LAS.
Inte i förhållande till merkostnaden - då vi ändå behöver en bil resten av resan.

Edit: Tack förresten :)
Finns in-n-out i Vegas med.. Två stycken om jag inte minns fel, så ni behöver inte gå hungriga ;)
 
På grund av insomnia behöver ni inte vänta längre:

Flight 2: SK939 ARN-LAX - Del 2

Alltså... det var segt att få upp en del av bilderna, men den här gav jag ca 50 försök innan jag till slut gav upp.
Ni vet... när något SKA gå. När något precis HAR gått (om än väldigt struligt). Då SKA det funka igen.
Men... här är den:

20190110_132331.jpg

2019-01-10 11.42.57.jpg

Efter maten bäddade jag och la mig för att sova i 2 timmar.
Passade på att öppna mitt amenity kit och använde den medföljande tandborsten och tandkrämen.

20190111_065403.jpg

20190110_093855.jpg

Jag vaknade ganska exakt två timmar senare.
Hörde jag kaffe??
Jajjamän ;)

Tog mig ett glas juice, en renklämma (fast utan ren men med ost) och kaffe. Smakade bra och jag var redo för andra ronden.
Plockade upp datorn och sysselsatte mig med att skriva det här och försökte ladda upp bilder - vilket alltså tog lång tid och många försök.

En annan sak som jag tänkte på i början...
Jag hade satt på en film. Oceans 8.
Hade hunnit se i ungefär en kvart när... det bröts för REKLAM!?! Vad i He... Reklam på film på ett flygplan?? I business class??
Jag trodde dom skämtade.

Till min stora lättnad hände det inte fler gånger under hela flygningen - tack och lov.

2019-01-10 21.19.28.jpg

Så småningom landade vi på LAX. Om jag inte minns fel, landade vi prick 12:20. Helt enligt tdt. alltså. Tummen upp!
 
Last edited:
Minns inte vilken gate vi kom till, men det var riktigt nära passkontrollen.

Eftersom jag har varit där innan, med såväl samma pass som samma ESTA trodde jag att jag skulle få grönt efter att ha lagt passet i scannern, men precis som V fick jag vackert gå och prata med pass-kontrollanterna (eller vad dom är...) innan jag var välkommen in i landet.
Lite skillnad på svensk och amerikansk gränskontroll

Det gick dock snabbt och det tog mindre än 30 minuter från det att vi satte fötterna på gate-bridgen till det att vi stod ute på trottoaren vid hyrbils-bussarna.
Det hade kunnat gå ännu snabbare, då vi stod och väntade på våra väskor vid bagage-bandet, ovissa om att någon hade plockat av alla prio-taggade bagage på andra sidan bandet.

Los Angeles mötte oss med fint väder och livlig atmosfär. Måste säga att jag gillar kaoset som ständigt närvarar precis utanför flygplatsbyggnaden, med alla förvirrade resenärer, blandade med rutinerade diton, taxichaufförer, hotell-shuttlar, poliser osv. Fast också skönt att lämna det bakom sig :D


Vi viftade in en Sixt-buss och åkte bort till utlämningen.
Fick snabbt förfrågan om jag var platinum-medlem eftersom jag hade ställt mig i den kön, och fick efter ett jakande svar gå före alla andra. Sweet.
Det som nyss var sweet utbyttes (föga förvånande, givet förra årets upplevelse hos sixt) till sour.
- Du har redan bokat den dyraste bilen vi har inne så vi kan inte uppgradera dig!
Känns som att jag har hört det där förr.

Fakta:
På min födelsedag fick jag ett bra erbjudande från Sixt, som innebar at jag kunde boka en Mercedes GLC eller likn. i 5 dagar för $199.
Tyckte det var prisvärt.

Åter till verkligheten:
- We DO have a Range Rover Sport that I can do a really good price on. (min engelseka - troligtvis inte hennes. hehe...)
Normalt kostade den $200 extra. PER DAG, men nu kunde jag få den för "finfina" $100 per dag. Plus skatt och försäkringar.
Eeehhh. Tror inte det!!

Tänkte hålla mig till ursprungsbokningen, men fick då höra att inga försäkringar var inkluderade i mitt pris. (Det brukar det ALLTID vara när jag bokar via Sixt svenska sida).
Så... för basic-försäkringen ville hon ha $47 extra - per dag! Mer än för själva hyran i sig alltså.
Jag frågade om hon skämtade.
Det gjorde hon inte...

Jag sa...
- Jag har en bokning på en bil hos Avis, som jag inte behöver betala något för (visade även vouchern). Det är förstås en liten plutt-bil (det är väl den korrekta översättningen på "small ass car"?), men att för dom ca $500 jag skulle få betala för bilen här, har jag ganska fint uppgraderings-utrymme på Avis.
Hon brydde sig inte alls, så vi tog våra väskor och gick några kvarter bort till Avis.

För att göra en lång historia kort:
- Hej! Jag har den här gratisbilen. Skulle gärna vilja uppgradera den. Vad har du?
- Jag har den här och den här och den här...
- Hmm... Har du inget annat? Jag betalar gärna för en högre klass (fick redan ganska fina valmöjligheter - gratis)
- Vi har en... Mercedes GLS 450 som du kan få för... $30 per dag (lite försynt)
- JA TACK!!!!
Så... istället för en GLC för nästan $500 fick vi en GLS för ungefär $150. Kändes riktigt bra!

2019-01-10 14.18.03.jpg

Så vi hoppade in i bilen och rullade ut från parkeringen. När radion spelade Xzibit - X, kunde jag inte låta bli att sjunga med (eftersom jag som 20-åring (?) envisades med att lära mig den utantill) V tittade frågande på mig. Va fa...?
Alltså... den synen. Haha...

2019-01-10 14.34.54.jpg

Vi körde bort till In-n-Out för den obligatoriska burgaren med tillhörande planespotting.

Men! Det var stängt!!!! :(
P.g.a strömavbrott i hela kvarteret hade dom stängt.
Vi fick köra till den som ligger på andra sidan flygplatsen men det är ju inte alls samma sak.

2019-01-10 14.48.22.jpg

2019-01-10 14.57.40.jpg
 
Last edited:
Toppen