Senaste nytt

Centralamerika med barn

Gus

Medlem
Familjen (2 vuxna, 2 småbarn) funderar på att flyga till Cancun, Mexico i vinter. Jag är väldigt nära mitt mål 100 länder och med lite trixande med flera awardbiljetter så tror jag att jag kan få till att besöka både Managua (Nicaragua), Guatemala City (Guatemala) samt San Salvador (El Salvador) på vägen till Cancun. Managua verkar ganska säkert så där stannar vi nog några dagar på Hilton.

Är det någon som har erfarenhet av Guatemala City och San Salvador? När man läser på om resmålen så verkar det vara en hel del kriminalitet. Min plan är dock inte att spatsera runt i städerna så mycket utan jag planerar att vi bor på ett hotell nära flygplatsen och håller oss mestadels där, eftersom vi max får stanna 24 h på varje ställe då jag vill ha allt på samma biljett. Ja, jag vet att man inte hinner se mycket av ett land när man bor på ett hotell endast en natt som man knappt lämnar. Men jag brukar resonera som så att man upplever i alla fall landet mer än om jag ligger hemma på soffan i Sverige. :)

Jag funderar också på att bila/taxi/buss från Cancun/Tulum till Belize. Någon som gjort den resan och kan ge något råd?
 

Kimmen00

Medlem
Belize var väldigt vackert. Vi var bara där en dag (kryssning) men åkte ut från hamnen till en liten atoll och snorklade. Väldigt bra och mkt vackert.

Hur det är att ta buss/taxi etc från Cancun till Belize vet jag ej. Men med tanke på den dödliga bussolyckan förra året när bla en svensk familj gick åt pga chafförens körning ska man nog tänka till en gång extra. Dessutom varnar de ju för att röra sig utanför semesterorterna gällande i stort sätt hela Mexico. Turistmässigt var ju Playa Del Carmen var ju särskilt drabbat av stöder/rån.
Har vart på Cozumel i Mexico många gånger och det anser iaf jag som mkt säkert med horder av jänkarturister. Vi har promenerat runt där mycket.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Belize var väldigt vackert. Vi var bara där en dag (kryssning) men åkte ut från hamnen till en liten atoll och snorklade. Väldigt bra och mkt vackert.

Hur det är att ta buss/taxi etc från Cancun till Belize vet jag ej. Men med tanke på den dödliga bussolyckan förra året när bla en svensk familj gick åt pga chafförens körning ska man nog tänka till en gång extra. Dessutom varnar de ju för att röra sig utanför semesterorterna gällande i stort sätt hela Mexico. Turistmässigt var ju Playa Del Carmen var ju särskilt drabbat av stöder/rån.
Har vart på Cozumel i Mexico många gånger och det anser iaf jag som mkt säkert med horder av jänkarturister. Vi har promenerat runt där mycket.
Tack för feedback. Bussolyckan hade jag inte hört om. Jag trodde att Playa Del Carmen var ganska förskonat mot rån pga extra polisbevakning för att inte förlora turister. Ja Cozumel känns verkligen tryggt men jag tänkte att vi skulle prova något annat denna gången.
 
Toppen