Senaste nytt

Cathay Pacific har pensionerat sin sista 747

agehall

Medlem
Cathay visar återigen varför man är ett av de mest beundrade flygbolagen i branchen. Nu är ju inte 747 dålig i sig men de som är aktiva idag har generellt rätt sliten hård produkt och det tar nog emot för många bolag att göra en retrofit på en så pass gammalt flyg. Jag hoppas verkligen att fler aktörer gör samma steg på passagerarlinjer *host*Thai*host*
Det där har nog ganska lite med saken att göra. Visst kostar det mer än en månadslön att göra en retrofit på en 747, men över lag så lär ekonomin över livslängden bli bättre och bättre ju längre man flyger ett plan, även om det krävs kostsamma renoveringar då och då.

Det som lär spela in mer är hur bränsleeffektiva planen är och huruvida deras kapacitet matchar rutterna.

Vilken bild tycker du är en 777? Jag ser bara 747:eek:r på dessa bilder. Möjligen kan bild 2 vara något annat, men den bilden visar 4 motorer, så det är inte en 777.
 

Dr. Miles

Expert
Därav min kommentar om att det är smärtsamt att retrofitta så pass gamla flyg.
Jag håller inte med på "så pass gamla flyg".

Cathay Pacifics genomsnitt flygplansålder är ca 8,5 år och för deras Boeing 747 är ca 8,6 år.
Det är mycket yngre än vad SAS har (ca 11,1 år för hela flottan. Deras Airbus A340 har ca 15,1 års genomsnittsålder.) och även SAS har beslutat att byta ut till nya stolar på befintliga A340 (förutom på LAN planet).

Kod:
Cathay Pacific:
Aircraft	Number	Age
Boeing 747	26	8.6 years
Fleet age Cathay Pacific | Airfleets aviation
Fleet age SAS | Airfleets aviation

Cathay Pacific skrev:
The Cathay Pacific fleet of 146 wide-body aircraft is one of the youngest in the skies. As of August 2014, the average age of the fleet was 8.5 years. The airline is committed to operating a modern, fuel-efficient fleet and has 85 aircraft on firm order for delivery up to 2024.
Airline Fleet - Cathay Pacific

Om du pratar om som flygplansmodells ålder så är Boeing 737 äldre (1967) än Boeing 747 (1970) men dagens plan har inte samma konstruktion som första modellerna av dessa plan.
 

JacobGBG

Medlem
Jag förstår inte hur jämförelsen med SAS är relevant? Cathay jämför sig nog snarare med Qathay, Emirates, Singapore o dyl.
 

mha321

Medlem
Jag förstår inte hur jämförelsen med SAS är relevant? Cathay jämför sig nog snarare med Qathay, Emirates, Singapore o dyl.
Singapore Airlines 747or är ju i snitt 14 år gamla, så där är Cathays betydligt nyare. Även deras 777or är äldre än Cathays 747or i snitt.

Qatar (som jag utgår ifrån att du menade) och Emirates har 777or som är nyare än Cathays 747or, men deras A330 är i snitt äldre.

Så grundargumentet från @Dr. Miles kvarstår - man kan inte kalla Cathays 747or för gamla.

(Däremot kan man helt klart diskutera ekonomin i flyg med 4 motorer - nuförtiden)
 
Toppen