Senaste nytt

Cathay Pacific First class: Auckland-Hong Kong

Dr. Miles

Expert
Tack för era kommentarer.

Tack för ett mycket trevligt inlägg! Jag får sådan lust att åka till Asien och bränna alla mina EB poäng på att flyga lyxigt :)
Ja, 60.000 EB poäng för bonusresa inom Asien i First class är ett kap!
Nu fick jag också resfeber och inspiration, åker ju 27 juni i C klass efter tips om bra deal från aho, läääängtar :)
Trevlig resa! Du kommer säkert att bli nöjd.
Kanonbra reportage! Jag gillade interiören skarpt, sobert utan en massa krims-krams!
Jag gillade också deras återhållsam inredning.
Trevligt reportage, gillar när det är mycket bilder.
Bilderna beskriver bättre än texten. :)
Tack för ett fint reportage! Bilderna på maten gjorde mig hungrig! :rolleyes:
Jag skulle klassa Cathay Pacific i samma klass som Turkish Airlines när det gäller mat onboard. Dvs hög standard.
Tack för en trevlig reportage. Säten såg jätte trevlig ut. Måste testa...
Absolut! Skaffa lite avios hos British Airways Executive Club och flyga inom Asien, bonusresan blir inte så dyr.
 

David

Medlem
Ingen F kvar till SYD/AKL? :mad:

Det var synd för jag hade precis insett att jag kunde få en t/r i F en väg och C en väg för 145,000km från mitt CA-konto... nåja, det får väl bli C båda vägarna isf...
 

Dr. Miles

Expert
Ingen F kvar till SYD/AKL? :mad:

Det var synd för jag hade precis insett att jag kunde få en t/r i F en väg och C en väg för 145,000km från mitt CA-konto... nåja, det får väl bli C båda vägarna isf...

FYI, det finns First class på Hong Kong - Tokyo Haneda/HND. ;)
 

David

Medlem
FYI, det finns First class på Hong Kong - Tokyo Haneda/HND. ;)

Tack för tipset, det hade varit kul att prova F någon gång och varför inte så snart som möjligt! :) Får försöka sy ihop något och sträckan HKG-HND är ju helt klart lättare att få till med avseende på att ta ledigt etc.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för tipset, det hade varit kul att prova F någon gång och varför inte så snart som möjligt! :) Får försöka sy ihop något och sträckan HKG-HND är ju helt klart lättare att få till med avseende på att ta ledigt etc.

Du kan kanske kombinera med Air Chinas First class mellan Tokyo-Shanghai(opererad av Airbus A340) om du använder poäng från Air China PhoenixMiles.
 

henrik l

Medlem
FYI, det finns First class på Hong Kong - Tokyo Haneda/HND. ;)

Kunde inte låta bli att kolla upp plasttillgång HND-HKG, verkar finnas gott om i jan -13, t ex. 30 000 Avios och 386 kr i avgifter enkel när man gör en torrbokning hos BA. Kör man HKG-HND blir avgifterna 310 kr. Fynd, tycker jag:) HND-HKG-SIN blir blir det dubbla enkel väg.

30 000 Avios är t o m bättre än vad det kostar med AAdwantage, 40 000 miles. AAdwantage brukar annars ligga lägre. Men det blir en bättre deal med AAdwantage om man förlänger till SIN, 40 000 miles enligt award chart.
 
Last edited:

Gus

Medlem
FYI, det finns First class på Hong Kong - Tokyo Haneda/HND. ;)
30 000 avios för F är verkligen ett fynd! Det skulle passa bättre för mig att flyga HND-HKG än HKG-HND. Är det stor skillnad på sträckorna? Jag tänker mig att loungerna är bättre om man flyger från Hong Kong är från Tokyo? Att flygtiden är 1 timme längre HND-HKG kanske gör så att matserveringen blir bättre på den sträckan?
 

Dr. Miles

Expert
30 000 avios för F är verkligen ett fynd! Det skulle passa bättre för mig att flyga HND-HKG än HKG-HND. Är det stor skillnad på sträckorna? Jag tänker mig att loungerna är bättre om man flyger från Hong Kong är från Tokyo? Att flygtiden är 1 timme längre HND-HKG kanske gör så att matserveringen blir bättre på den sträckan?

Ja, flight från Tokyo är längre än från Hong Kong vilket gör att du kan njuta flygning längre.

Just nu pågar renovering av Cathay Pacifics flagship lounge The Wing First class sektion så du lä inte få speciellt bättre upplevelse på marken från Hong Kong än från Tokyo.
Jag har aldrig besökt Sakura Lounge i Tokyo Haneda så kan jag inte uttala mig om denna lounge.

I fall du anländer till Hong Kong tidigt på morgonen och inte kan checka in till hotellet direkt, kan du som Cathay Pacific First class passagerare att använda Cathay Pacifics Arrival Lounge som ligger landside under Airport Express station på flygplatsen.

Litet tips.
Om du har elitstatus hos något flygbolag som flyger till Hong Kong(t ex Lufthansa, British Airways, Finnair), kan du ansöka om HKIA Frequent Visitor Card och e-Channel nästa gång du besöker Hong Kong. Hong Kong flygplats(och flygbolag) inte har någon Fast track vare sig på säkerhetskontrollen eller på gränskontrollen men med e-Channel(som krävs att du har registrerat på HKIA FVC) kan du passera gränskontrollen på en minut.
 
Toppen