Senaste nytt

Cash Upgrade till business class hos Swiss eller Lufthansa inom Europa

Jag har några bokningar i low-economy hos Swiss och Lufthansa. Eftersom jag inte lyckades boka alla legs korrekt vare sig hos Swiss eller Lufthansa's portal och att jag hittade samma sträcka hos Expedia så valde jag att göra bokningen där istället. Jag har sedan lagt till mina bokningar i min portal på Swiss webbplats. Vanligtvis så brukar jag få erbjudande om att betala extra för en Business upgrade men i det här fallet så verkar det inte finnas. Antar att det beror på att bokningen gjordes externt, men vad gör det för skillnad egentligen? Finns det något sätt för mig att uppgradera en eller flera av mina legs till C hos Swiss eller LH med pengar eller möjligtvis miles?
 

Senator

Moderator
Att du inte får någon Business Upgrade på Swiss beror nog på att det för tillfälle inte finns någon tillgång på dina sträckor. När det gäller Lufthansa så erbjuder man inte till min vetskap någon liknande tjänst eller cash vid incheckning.
 
Att du inte får någon Business Upgrade på Swiss beror nog på att det för tillfälle inte finns någon tillgång på dina sträckor. När det gäller Lufthansa så erbjuder man inte till min vetskap någon liknande tjänst eller cash vid incheckning.

Jodå, Swiss erbjuder alltid en Business Saver Upgrade mellan BCN - ZRH - CPH när det finns plats. Jag misstänker att detta alternativ inte finns med eftersom det är en extern bokning. Kan det hjälpa att ringa dom eller ska man bara ge upp och gilla läget?
 

Dr. Miles

Expert
Business Upgrade Europe
Screenshot20150216_2.png


SWISS skrev:
Business Upgrade Europe
Maximum comfort for a minimum surcharge

Treat yourself to something special on your next European flight! With the SWISS Business Upgrade Europe, the many business class benefits can be yours in return for an extremely attractive surcharge. The Business Upgrade can be booked during or after your flight reservation.

Det verkar som om det går att uppgradera även en redan bokad resa i Economy class.
SWISS skrev:
How to book the Business Upgrade

On SWISS European flights choose the "Business Saver" or "Business" class in the booking mask (depending on availability). If you already hold a booking in SWISS Economy, you can login with your name and reservation or e-ticket number and book the Business Upgrade Europe afterwards.


OBS: Det händer sällan (eller aldrig?) men blir man ombokad finns det risk att man inte får uppgraderad kabin och dessutom man inte får pengarna (för uppgraderingen) tillbaka då.
Det finns en tråd om detta.
SWISS Business Saver - regel om Downgrade | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
SWISS skrev:
If the upgrade booking class is unavailable upon rebooking the upgraded ticket, any price difference between the underlying Economy fare and the Business Upgrade fare cannot be refunded. The upgrade fares are only valid for flights operated by SWISS in Europe.
 

Marcus_R

Medlem
Flyger GOT-FRA-LIS t/r nästa vecka. Fått erbjudande om cash upgrade för 930kr/leg. Gick inte att boka online så ringde in. Då menar agenten att det inte kommer ge mig några fördelar såsom extra väska/lounge/mm, utan bara själva stolen. Känns ju inte riktigt prisvärt då.

Tanken var att uppgradera sista benet så jag kunde spendera 2h i loungen nästa fredag istället för en tråkig bar, men det sprack ju då...
 

Marcus_R

Medlem
Läste på lite till, verkar mest vara missförstånd kring väskorna, och det kvittar ju för mig.

930kr för att sitta i C under 3h-flighten LIS-FRA kanske kan vara värt det ändå? Trevligare mat, mer dryck skadar ju inte för att lyfta upp en fredagkväll på resande fot.
 

henke12

Medlem
Läste på lite till, verkar mest vara missförstånd kring väskorna, och det kvittar ju för mig.

930kr för att sitta i C under 3h-flighten LIS-FRA kanske kan vara värt det ändå? Trevligare mat, mer dryck skadar ju inte för att lyfta upp en fredagkväll på resande fot.

Res Businessclass, annars gör dina arvingar det!
(Gammal BC-are, minns ej namnet men fantastiska betraktelseberättelser!)
 
Toppen