Senaste nytt

Cancun

Johanna

Medlem
Jag är ingen fan av Cancun. Ärligt talat fick jag panik sist av hur turistigt det är. Vill man bara ha sol och bad och struntar i omgivningen så funkar det. Om jag var er skulle jag ta mig vidare. Jag skulle ta mig till antingen Holbox eller Isla Mujeres. Båda öarna är turistiska men har inga bilar. All transport sker med golfbilar. Hobox är bara sandgataor. Fantastiskt ställe. Ni åker under värsta peaken. Vill ni vara på ett ställe eller åka runt? Cenotes är fantastiska men inte alltid helt lättillgängliga så har ni små barn kolla innan.

Jag skulle leta upp mindre orter.Tulum är fint men hört att just den tiden är NY hela modemaffia där och att det är hemskt.

Jag flög till Havanna från Cancun, underbart. Eller så åker ni dit direkt och tar er till bad där. Finare stränder enligt mig men maten är inte så mycket att hänga i granen.
 
Alla New Yorkers lämnar Tulum några dagar efter jul för då är semestern slut. Tycker Tulum är grymt, inte minst om man har lite matintresse. Men smaken är som baken.
 

Johanna

Medlem
Alla New Yorkers lämnar Tulum några dagar efter jul för då är semestern slut. Tycker Tulum är grymt, inte minst om man har lite matintresse. Men smaken är som baken.
Tulum är bra. Det kan vara så att dom lämnar efter några dagar. Då slipper man dom.

Första gången jag var i Tulum fanns bara aeropista, en pizzeria, några trästånd. Bodde i en cabana på stranden med palmstammar som väggar och palmblad som tak, inget golv. Sov i en hängmatta och ett myggnät över. På morgonen såg man spåren av krabborna som genat genom under natten. Det fanns ingen elektricitet. Man gick och la sig när det blev mörkt och gick upp när solen gick upp. Restaurangen hade isblock som kylskåp under marken. Havet var precis utanför dörren. Det fanns en hydda där en man hyrde ut utrustning för snorkling. Ingen annan kommers. Jag älskade det. Var där i 3 veckor, sedan kunde jag inte sova i en vanlig säng eller ha skor på mig. Alla gator där och i Playa del Carmen var stampade jordgator. ruinen var öppen utan inträde. Man kunde gå helt fritt och klättra där. Inne i Tulum stad fanns det några affärer i små trähus.

Det är mitt Tulum.
 
Tulum är trevligt, var där i somras. Går inte att jämföra med Maldiverna mm som många hävdar dock... Hela kusten från Cancun ner förbi Tulum har sjuka problem med sjögräs (Saragossa tror jag typen heter). Som jag skrev i en annan tråd går det inte att föreställa sig hur mycket det är. Stora, upp till en meter höga vallar i stort sett hela strandlinjen. Vattnet är för det mesta som en stor brun sörja, inte turkost som på bilderna man ser. Emellanåt luktar det rätt mycket också. Alla hotell gör så gott de kan men det är helt enkelt för mycket för att de ska få bort allt. Har varit så här sen förra hösten tydligen. Hoppas att det försvinner innan ni åker dit.

I juli gick strömmarna så att det var mindre sjögräs så långt söder ut på Tulum Beach man kom så leta hotell där.

Vi bodde några nätter på Jashita Hotel som ligger ca 15min norr om Tulum med bil. Ligger ett rev utanför denna bukt så där var det mycket mindre sjögräs. Riktigt bra hotell också!
 

Bryant

Medlem
Jag har varit där och det ni kan göra är: sola, bada i poolen, bada i havet, sola, bada i poolen, bada i havet, slappa på rummet, sova, äta, gå till stranden osv.

Gillar ni det så kommer ni att trivas. Som vilket "solochbadställe" som helst.

Med tanke på kidsen så är jag säker på att ni kommer att ha det bra. Många hotell går att få med all inclusive.

Beroende på hur länge ni är där så skulle jag undvika att resa runt eftersom det är jobbigt.

Chicken pizza (Cichen itza) är helt ok och men jag skulle inte göra resan med min 1,5åring. Det är inte värt det.
 

HON-II

Medlem
Cancun är väldigt turistikt och är ett stort resmål för kanadensisk och amerikansk charterturism. Som redan nämnts är det som värst under college spring break.... Jag var i Cancun på nittiotalet, då det var relativt idylliskt och hade oturen att vara där för några år sedan under spring break, men flydde efter en dag. Monsterhotellen i Cancun (Westin, Intercontinental, Marriott etc.) ligger vägg i vägg. Har varit på IC och Westin, och de är inga hotell som jag vill rekommendera. Den historiska staden Merida och Chichen Itza pyramiderna är värda en utflykt (hyr en bil). Om det är badupplevelse ni är ute efter, är det bättre att åka till Isla de Mujeres.
 

EBGGOT

Medlem
Hej,

Jag råkade boka biljetter till Cancun idag. Min fru är väl inte jätteimponerad över detta. Hon ifrågasätter vad man gör där, varför vi skall dit, säkerheten, om jag är riktigt klok osv. Jag har sagt att jag man kan bada, och om det vill sig riktigt illa kan vi ju alltid flyga till Miami.

Finns det några tips här på forumet? Vad gör man med fru och två barn (4,5 samt 1,5 år gamla) i Cancun med omnejd? Eller är bästa tipset att flyga därifrån?


Jag har varit i Cancun för 5 år sedan... som många säger är mkt folk från Kanada och US (deras Mallorca). En sak skall man ha klar för sig - det blir en hotell semester. Om man bara är inställd på det så kommer ni tycka det är kanon. Maten är kanon och badvattnet är bra ... priserna överlag är helt ok!

Ofta är hotellen riktigt rustade med aktiviteter så det finns alltid något att göra! Dock är Airport rörigt men folk som sliter i ens bagage utanför så där får man passa sig...
 

Alf

Medlem
Kan du överlåta och isåfall till vilken kostnad?

Sorry, dom är redan avbokade. Jag vet inte heller om det gått att göra någon ändring på dessa biljetter utan risk att do justeras till "rätt" pris. Det borde ju ha gått eftersom reglerna på biljetten är de samma som det ordinarie priset.
 
Toppen