Senaste nytt

Cancellerad AWARD Singapore Airlines

Transit

Medlem
Hej,

Har en fråga gällande rättigheter och hur man ska gå till väga med en cancellerad award biljett.
Jag har bokat Stockholm - Sydney med AMEX 2-4-1 voucher för 2 personer samt två infant i Business kring jul i år.

Ut med Singapore Airlines, hem med Thai.

Pga flightändring så har de bett mig kontakta SAS, och vid samtal med dem visar det sig att ARN - SIN går lite senare och att vi då inte hinner med vår connecting flight till SYD då vi enbart har 25 min i SIN.

Jag har ringt SAS, AMEX och Singapore Airlines, då visar det inte finns AWARD biljetter samma datum och ingen kan nu lösa detta åt oss. Alla hänvisar lite till varandra.
Vi har redan gjort en del reservationer samt så ska vi möta upp ett annat sällskap i Sydney så detta ställer ju så klart till det.
Vad kan man göra, och vilka rättigheter har man, vi trodde ju så klart detta var konfirmerat (bokades för ca 4 månader sedan).

Har någon tips eller är vi körda och bara börja om att leta biljetter?

Med vänlig hälsning,

T
 

Gus

Medlem
Jobbig situation! Kan tyvärr inte komma med något konkret annat än att jag håller tummarna att det löser sig för er! Håll oss gärna uppdaterade i tråden hur det går.
 

DRG

Medlem
Nu är jag ingen expert men gäller inte EU 261/2004 här. Har du bokar biljetten genomgående med Singapore airlines från en EU flygplats och du inte hinner med bytet är ju biljetten cancellerad. I så fall har du rätt till val av ombokning eller pengar åter, dock ingen kompensation. Är set dock två olika bokningar är det värre skulle jag tro.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jumbooze

Medlem
Nu är jag ingen expert men gäller inte EU 261/2004 här. Har du bokar biljetten genomgående med Singapore airlines från en EU flygplats och du inte hinner med bytet är ju biljetten cancellerad. I så fall har du rätt till val av ombokning eller pengar åter, dock ingen kompensation. Är set dock två olika bokningar är det värre skulle jag tro.
Hade gällt en betald biljett så hade fallet varit solklart att de skulle boka om.
Egentligen tycker jag att man ska bli ombokad utan hänsyn till tillgänglighet av bonusresa.

Men faktisk rättighet vet jag faktiskt inte vad som gäller här är en bra fråga.

Jag skulle kontakta Singapore och säga att de som bolaget som ändrat avgången ska omboka till en möjlig connection, de bör kunna lägga in ett segment och sen kontakta SAS för att biljettera den igen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

DRG

Medlem
En bra idé är väl att ändå påtala sina rättigheter för Singapore airlines och kräva att de bokar om. Vägrar de sedan är det ju värre även om man naturligtvis då i vart fall kan vända sig till ARN och i teorin kan stämma bolaget om man har lust. Det kan jag iofs förstå att man kanske inte orkar hålla på med men att kontakta bolaget och kräva sina rättigheter tycker jag Transit bör göra..
 

DRG

Medlem
Hade gällt en betald biljett så hade fallet varit solklart att de skulle boka om.
Egentligen tycker jag att man ska bli ombokad utan hänsyn till tillgänglighet av bonusresa.

Men faktisk rättighet vet jag faktiskt inte vad som gäller här är en bra fråga.

Jag skulle kontakta Singapore och säga att de som bolaget som ändrat avgången ska omboka till en möjlig connection, de bör kunna lägga in ett segment och sen kontakta SAS för att biljettera den igen.
I detta fall är det ingen tveksamhet. Artikel 3:3 reglerar att förordningen gäller:
”Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program”
 

jumbooze

Medlem
I detta fall är det ingen tveksamhet. Artikel 3:3 reglerar att förordningen gäller:
”Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program”
Ja, det är ingen fråga om att EU förordningen gäller för bonusresor, det gör den.
 

Transit

Medlem
Japp allt är på en bokning.

OK tack för svar, så det gäller alltså att ligga på Singapore och helt enkelt hoppas de vill lösa det åt oss, och att de bör göra det enligt EU förordningen EU 261/2004, paragraf 3:3?
Sen att de lägger till ett segment och ber SAS biljettera om våra biljetter?

Vad händer om vi inte agerar alls och bara dyker upp på Arlanda, de kan väl rimligtvis inte bara avboka biljetter på eget initiativ. Men känns ju som en rätt så riskabel lösning med två barn, resplaner m.m.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen