Cancellerad AWARD Singapore Airlines

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Transit, 5 September 2018.

  1. Transit

    Transit Medlem

    Hej,

    Har en fråga gällande rättigheter och hur man ska gå till väga med en cancellerad award biljett.
    Jag har bokat Stockholm - Sydney med AMEX 2-4-1 voucher för 2 personer samt två infant i Business kring jul i år.

    Ut med Singapore Airlines, hem med Thai.

    Pga flightändring så har de bett mig kontakta SAS, och vid samtal med dem visar det sig att ARN - SIN går lite senare och att vi då inte hinner med vår connecting flight till SYD då vi enbart har 25 min i SIN.

    Jag har ringt SAS, AMEX och Singapore Airlines, då visar det inte finns AWARD biljetter samma datum och ingen kan nu lösa detta åt oss. Alla hänvisar lite till varandra.
    Vi har redan gjort en del reservationer samt så ska vi möta upp ett annat sällskap i Sydney så detta ställer ju så klart till det.
    Vad kan man göra, och vilka rättigheter har man, vi trodde ju så klart detta var konfirmerat (bokades för ca 4 månader sedan).

    Har någon tips eller är vi körda och bara börja om att leta biljetter?

    Med vänlig hälsning,

    T
     
    Gus och Mattias Holmén gillar detta.
  2. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Rättigheter är det ont om, men ni bör ju bli ombokade till något likvärdigt alternativ. SAS kan bara hjälpa till med andra awardbiljetter, så i det här fallet får du nog tjata på Singapore och hoppas på deras välvilja.
     
    Transit och palmen gillar detta.
  3. Gus

    Gus Medlem

    Jobbig situation! Kan tyvärr inte komma med något konkret annat än att jag håller tummarna att det löser sig för er! Håll oss gärna uppdaterade i tråden hur det går.
     
    Transit gillar detta.
  4. DRG

    DRG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nu är jag ingen expert men gäller inte EU 261/2004 här. Har du bokar biljetten genomgående med Singapore airlines från en EU flygplats och du inte hinner med bytet är ju biljetten cancellerad. I så fall har du rätt till val av ombokning eller pengar åter, dock ingen kompensation. Är set dock två olika bokningar är det värre skulle jag tro.
     
    Gus gillar detta.
  5. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo det gäller i och för sig men problemet är väl att det inte finns några sanktioner ifall de nu inte bokar om.
     
  6. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hade gällt en betald biljett så hade fallet varit solklart att de skulle boka om.
    Egentligen tycker jag att man ska bli ombokad utan hänsyn till tillgänglighet av bonusresa.

    Men faktisk rättighet vet jag faktiskt inte vad som gäller här är en bra fråga.

    Jag skulle kontakta Singapore och säga att de som bolaget som ändrat avgången ska omboka till en möjlig connection, de bör kunna lägga in ett segment och sen kontakta SAS för att biljettera den igen.
     
    Gus gillar detta.
  7. DRG

    DRG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En bra idé är väl att ändå påtala sina rättigheter för Singapore airlines och kräva att de bokar om. Vägrar de sedan är det ju värre även om man naturligtvis då i vart fall kan vända sig till ARN och i teorin kan stämma bolaget om man har lust. Det kan jag iofs förstå att man kanske inte orkar hålla på med men att kontakta bolaget och kräva sina rättigheter tycker jag Transit bör göra..
     
  8. DRG

    DRG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I detta fall är det ingen tveksamhet. Artikel 3:3 reglerar att förordningen gäller:
    ”Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program”
     
    Gus, KennethL och chazzie gillar detta.
  9. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det är ingen fråga om att EU förordningen gäller för bonusresor, det gör den.
     
    Gus och Jakob Österberg gillar detta.
  10. Transit

    Transit Medlem

    Japp allt är på en bokning.

    OK tack för svar, så det gäller alltså att ligga på Singapore och helt enkelt hoppas de vill lösa det åt oss, och att de bör göra det enligt EU förordningen EU 261/2004, paragraf 3:3?
    Sen att de lägger till ett segment och ber SAS biljettera om våra biljetter?

    Vad händer om vi inte agerar alls och bara dyker upp på Arlanda, de kan väl rimligtvis inte bara avboka biljetter på eget initiativ. Men känns ju som en rätt så riskabel lösning med två barn, resplaner m.m.
     
    Gus gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×