Senaste nytt

Byte till American Express Elite - Spend och Avgift?

agehall

Medlem
Hmm, jag har fått för mig att det är 6 månader som gäller för bonus men inser efter din kommentar att jag inte alls vet var jag fått denna information från. Kan mycket väl vara något jag fått för mig.
Officiellt vill jag minnas att det är 2 år som gäller. I praktiken verkar det vara kortare än så, men 6 månader har jag svårt att tro räcker.
 

Mangostan

Medlem
Officiellt vill jag minnas att det är 2 år som gäller. I praktiken verkar det vara kortare än så, men 6 månader har jag svårt att tro räcker.
Jag avslutade mitt AMEX Gold i början av november 2015 och ansökte om AMEX Elite i slutet av februari 2016. Bör väl inte vara någon skillnad vilket kort man har, så länge det är ett privatkort. Jag fick mina 18.000 poäng så fort jag hade spenderat de första 20.000 kronorna. Generöst av AMEX, tycker jag. Kundtjänsten kunde inte ange någon exakt karenstid, utan uppmanade mig att chansa och ansöka. Gick ju bra.
 

agehall

Medlem
Jag avslutade mitt AMEX Gold i början av november 2015 och ansökte om AMEX Elite i slutet av februari 2016. Bör väl inte vara någon skillnad vilket kort man har, så länge det är ett privatkort. Jag fick mina 18.000 poäng så fort jag hade spenderat de första 20.000 kronorna. Generöst av AMEX, tycker jag. Kundtjänsten kunde inte ange någon exakt karenstid, utan uppmanade mig att chansa och ansöka. Gick ju bra.
Det kan ju vara så att det skiljer beroende på vad man hade för kort tidigare också. Jag har iaf hört 24 månader tidigare.

Men, sedan ska man även komma ihåg att AmEx verkar har rätt dålig koll på många saker, så det skulle inte förvåna mig om det är där skon klämmer i det här fallet. Hur många är det inte som fick dubbla eller tillochmed trippla sign-up-poäng när de nya korten kom tex..?
 

Avgeek

Medlem
Det kan ju vara så att det skiljer beroende på vad man hade för kort tidigare också. Jag har iaf hört 24 månader tidigare.

Men, sedan ska man även komma ihåg att AmEx verkar har rätt dålig koll på många saker, så det skulle inte förvåna mig om det är där skon klämmer i det här fallet. Hur många är det inte som fick dubbla eller tillochmed trippla sign-up-poäng när de nya korten kom tex..?

Felet ligger nog i att de har världens sämsta IT. De har inte kunnat fixa problemet med felaktiga belopp på spenderingen när man tidigare haft Premium. Han på telefonen nämnde att deras "utvecklare i Indien" jobbar hårt på det.. Tre månader och counting..
 

Alf

Medlem
En annan sak att tänka på är att du troligtvis inte får någon signup bonus om du är utan amex ett halvår. Brukar vara betydligt längre tid för att räknas som "ny" kund.

Tror inte du har mycket att hämta tyvärr. Årsavgiften på elite verkar inte gå att förhandla på något sätt, inte ens någon annan kompensation.
Om du säger upp amex till nästa år, vilket kort skulle du då använda för att få in poäng?

Jag fick tiden ca sex månader lite luddigt av kundtjänst i går. Vid uppsägningen av premiumkortet fick jag beskedet att alla kredituppgifter ligger kvar i tre månader. Vid nytt kort börjar det om från noll, vilket jag inte ser något problem med. Kundtjänst upplyste om att det var lite svårare med tillfälligt högre kredit under första halvåret som ny kund. Men det verkade gå att betala in kostnad i förskott så löste det sej. Sedan gick det inte heller med kontantuttag utomlands första halvåret, vilket jag ändå inte har nyttjat så det spelar ingen roll.

Jag kommer att köra Diners under detta halvår eller år. Diners hade ett erbjudand på gratis första året och 4000 poäng.

Vi får väl se hur det fungerar. Det är ingen katastrof om det inte skulle gå. Det räcker med två kort för min del.
 

kaktusen

Medlem
Kundtjänst upplyste om att det var lite svårare med tillfälligt högre kredit under första halvåret som ny kund. Men det verkade gå att betala in kostnad i förskott så löste det sej.
Jag kan bekräfta att den inte går att betala in pengar till AMEX i förväg som man kan göra med Coop MMM och SAS MC. Detta enligt AMEX Sverige. Jag hade själv detta "problem" nyligen. Jag har för många år sedan betalat in pengar i förskott till AMEX när jag var ny kund och hade lite större utgifter men det var i USA.

Jag har ett Amex Elite med spend på ca ca 30-50 k i månaden. Pga av ändrade omständigheter så ändrades min spend nyligen till 200-250 k per månad. Jag ringde AMEX och förklarade situationen. Jag har varit kund i många år, både i USA och Sverige, men insåg snabbt att med en så mycket högre spend så är man en högre risk. Trots 0.1% i UC och inga anmärkningar.

Jag erbjöd mig att under några månader betala in pengar i förväg till kontot så att balansen inte skulle bli så hög. Detta var inte möjligt för att man tydligen inte hade befogenheter att agera som en bank. Jag frågade vad som skulle hända om jag "råkade" betala in extra 100 000 under en månad och fick då svaret att pengarna skulle skickas tillbaka. Jag ser ingen anledning till att AMEX skulle ljuga eller svamla om detta.
 

jumbooze

Medlem
Jag kan bekräfta att den inte går att betala in pengar till AMEX i förväg som man kan göra med Coop MMM och SAS MC. Detta enligt AMEX Sverige. Jag hade själv detta "problem" nyligen. Jag har för många år sedan betalat in pengar i förskott till AMEX när jag var ny kund och hade lite större utgifter men det var i USA.

Jag har ett Amex Elite med spend på ca ca 30-50 k i månaden. Pga av ändrade omständigheter så ändrades min spend nyligen till 200-250 k per månad. Jag ringde AMEX och förklarade situationen. Jag har varit kund i många år, både i USA och Sverige, men insåg snabbt att med en så mycket högre spend så är man en högre risk. Trots 0.1% i UC och inga anmärkningar.

Jag erbjöd mig att under några månader betala in pengar i förväg till kontot så att balansen inte skulle bli så hög. Detta var inte möjligt för att man tydligen inte hade befogenheter att agera som en bank. Jag frågade vad som skulle hända om jag "råkade" betala in extra 100 000 under en månad och fick då svaret att pengarna skulle skickas tillbaka. Jag ser ingen anledning till att AMEX skulle ljuga eller svamla om detta.
Det finns väl inget som hindrar att du under månaden pytsar in lite löpande så att du sänker "skulden"?
Inte så du hamnar på plus men så att du inte ligger på -150k
 

agehall

Medlem
Jag har iaf aldrig fått pengar återbetalade av AmEx när jag någon gång betalat in lite för mycket. Det justeras bara på nästa faktura...
 

demgard

Medlem
Jag kan bekräfta att den inte går att betala in pengar till AMEX i förväg som man kan göra med Coop MMM och SAS MC. Detta enligt AMEX Sverige. Jag hade själv detta "problem" nyligen. Jag har för många år sedan betalat in pengar i förskott till AMEX när jag var ny kund och hade lite större utgifter men det var i USA.

Jag har ett Amex Elite med spend på ca ca 30-50 k i månaden. Pga av ändrade omständigheter så ändrades min spend nyligen till 200-250 k per månad. Jag ringde AMEX och förklarade situationen. Jag har varit kund i många år, både i USA och Sverige, men insåg snabbt att med en så mycket högre spend så är man en högre risk. Trots 0.1% i UC och inga anmärkningar.

Jag erbjöd mig att under några månader betala in pengar i förväg till kontot så att balansen inte skulle bli så hög. Detta var inte möjligt för att man tydligen inte hade befogenheter att agera som en bank. Jag frågade vad som skulle hända om jag "råkade" betala in extra 100 000 under en månad och fick då svaret att pengarna skulle skickas tillbaka. Jag ser ingen anledning till att AMEX skulle ljuga eller svamla om detta.

Samma information som jag har fått. En av mina första betalningar var extraordinär för att vara mig, så ville kolla med dem i förväg så det skulle gå igenom och erbjöd mig också att betala in pengar. Det var innan jag fått min första faktura, så jag hade inget OCR / BG nr att tillgå. Det jag fick göra var att skicka in en skärmdump från min bank som visade att jag hade likvida medel att täcka utläggen och sedan var det bara att tuta och köra. Dock var det inga problem att betala in samma summa dagen efter jag gjort köpet. Så att göra som @jumbooze säger fungerar fint.
 
Toppen