Senaste nytt

Byte till American Express Elite - Spend och Avgift?

Airman

Medlem
Ser att mitt inlägg blivit "gillat". Bara så jag inte missuppfattat, innebär det att mitt påstående var korrekt?
 

palmen

Moderator
Ser att mitt inlägg blivit "gillat". Bara så jag inte missuppfattat, innebär det att mitt påstående var korrekt?
Gilla-funktionen har inte nödvändigtvis något att göra med om ett påstående är korrekt eller ej. Kan lika gärna vara så att de gillade din fråga i och med att de undrar samma sak själva.

Tyvärr har jag inget svar på det du undrar så kan inte bistå med hjälp där tyvärr.
 

Airman

Medlem
Gilla-funktionen har inte nödvändigtvis något att göra med om ett påstående är korrekt eller ej. Kan lika gärna vara så att de gillade din fråga i och med att de undrar samma sak själva.

Tyvärr har jag inget svar på det du undrar så kan inte bistå med hjälp där tyvärr.

Jo, förstod, tänkte mer om de som gillade inlägget skulle svara vad de menade. Men det kanske är precis som du säger, att de undrar samma sak. :) Men tack ändå!
 

kaktusen

Medlem
Tjuvlånar tråden lite. Om man har ett SAS Amex och t.ex. frun har ett extrakort, kan man ändå värva henne till ett eget kort och få värvningsbonus etc?
Svar ja, det går fint. Jag har precis gjort samma sak. Jag har ett AMEX Elite, ett additional card samt ett extrakort för fru (ex)Kaktus. Jag behåller detta som vanligt, hon har skaffat ett nytt kort och vi får båda värvningsbonus.
 

Airman

Medlem
Svar ja, det går fint. Jag har precis gjort samma sak. Jag har ett AMEX Elite, ett additional card samt ett extrakort för fru (ex)Kaktus. Jag behåller detta som vanligt, hon har skaffat ett nytt kort och vi får båda värvningsbonus.

Perfekt! Det här med Amex verkar inte så dumt ändå! Bara familjekontot inte förändras till det sämre av SAS nu när de inför EB 3.0, eller vad de kallar det för! :) OBS! Jag är inte ute efter någon värvning i nuläget ;)
 

demgard

Medlem
Lånar tråden för lite ytterligare frågor på samma tema..

Jag har haft ett premium kort i 2-3 månader och är redan uppe i 150k i spend. Ganska stor missräkning från min sida för att uttrycka det milt, räknade med att det skulle ta avsevärt längre tid.

Nu pratade jag med AmEx om att byta till Elite och precis som det ni varit inne på här ovan är det ny ansökan, börjar om från 0 osv. Jag tror inte jag kommer komma upp i 300k till i år (men jag har ju haft fel förr uppenbarligen). Om jag gör det har jag dessutom svårt att se hur jag skulle kunna hinna och/eller få ihop tillräckligt med EB poäng för att utnyttja 3 st 2-4-1. Två absolut, men 3 kan bli tufft.

Jag ringde kundtjänst och försökte förhandla. Jag sa att mina alternativ nu är antingen att skaffa ett Elite kort eller att säga upp Premium och vänta till årsskiftet för ny värvningsbonus. Så om de kunde bjuda på första årsavgiften, eller ge en ny bonus för kortbyte kanske jag skulle kunna övertalas. Men där var det bom stop, det gick inte för sig.

Är det någon som lyckats förhandla om detta eller är det helt kört? Och vad säger ni, är det värt ett Elite kort eller ska jag bara säga upp och vänta ett halvår på ny värvningsbonus?
 

kaktusen

Medlem
Jag kanske missförstår men jag förstår inte riktigt vad du ska förhandla. Är det årsavgiften? Om du byter till Elite så startar ansökan inte från noll. Den går normalt sett med rekordfart. AMEX har redan det viktigaste verktyget och det är att du betalar dina räkningar i tid. Du har alltså likviditet och dessutom relativt hög spend. Vid en nya ansökan tar AMEX en UC och ser den ok ut är allt klart för ett nytt kort.

När du uppgraderar till Elite så drar man av årsavgiften för ditt Premium kort resten av året. Man betalar alltså inte dubbla årsavgifter. Avgiften blir förstås högre med Elite men du klarar säkert en 2-4-1 eftersom du verkar spendera för mycket pengar;-) Om du klarar en 2-4-1 till i år med Elite och inte har alltför långt kvar till nästa så kan du lösa det hela genom att använda Betalo/Billhop för en skatteinbetalning eller något annat kreativt. Dina 2-4-1 från 2016 kan användas under hela 2016 och 2017 så det är nog ok. Dina 2-4-1 som du får under 2017 kan användas under 2017-2018.

Problemet blir nog som du säger att få ihop nog med poäng för att nyttja 2-4-1. Kostnadsmässigt så är det i min åsikt klart värt att betala lite extra för 2-4-1 eftersom en resa långt bort i världen i First är värd mycket men om man inte får ihop poängen blir det ju inte bra.
 

Glenn E

Medlem
Premium kortet sägs väl inte (längre) upp automatiskt för att man skaffar Elite kortet?
Så då dras väl inte resterande Premium kortavgift från Elitekort avgiften?
Jag är för övrigt i en ganska identisk situation som @demgard med cirka 5000 kvar till vouchern på ett Premium kort.
 
Toppen