Senaste nytt

Byte på Bangkok flygplats - bagaget till slutdestinationen?

Sitter själv med samma dilemma för mig och familjen i mellandagarna. Om det blir Krabi vi ska till så kommer jag kommer boka 15:00 flighten i business som endast kostar 800kr mer än ekonomi för oss fyra. Vi borde få bättre support om det krånglar med TK till BKK.
 

Dr. Miles

Expert
Andra alternativ är att köpa Star Alliance Thailand air pass från Turkish Airlines (eller andra Star Alliance flygbolag).
Eftersom air pass:en kräver internationell flygning till Thailand med Star Alliance flygbolag, gissar jag att det berättigar bättre support/stöd av THAI i Bangkok.
 
Tack för tipset om airpass men vi flyger hem från SIN 25 dagar senare och har inte tänkt mig mer än två flighter som vi tror blir BKK - KRA och LGK - SIN.
 

JonW

Medlem
Nu kommer jag åt att kolla ordentligt och ser att 1:15/75 minuter är officiell minimum bytestid, och det är alltså med en genomgående biljett, så 1:25 med separata biljetter känns alldeles för skralt.

Turkish Airlines och Thai har i alla fall interline avtal så det finns inget avtalsmässigt som hindrar från att checka bagaget hela vägen, men som sagt det handlar helt om vilken incheckningsagent du får, det är ingen rättighet.

Kör på eftermiddagsflygningen istället så riskerar du inte att behöva köpa en ny biljett. Det finns en inrikeslounge att använda även om den tyvärr saknar starkhaltiga drycker.
Tja, jag klarade det på 1:35 häromåret, trots mindre försening plus att vi fick ta ut bagaget, samt att min reskamrat fick söka Visa on arrival via ytterligare en disk, samt betala ett dygns overstay-böter i förskott (!).
(Hade det inte varit för reskamraten hade det varit rätt lugnt...)
Hemligheten är att plugga in Swampys layout grundligt. Flygplatsen är visserligen ett monster, men det är ett ovanligt logiskt monster.
Sen är det bara att springa...
 

Roger J

Medlem
Har åkt Thai Smile i Business ett par gånger (Krabi). Det är som att resa i Business i Europa, fast med snudd på överdrivet trevlig personal. Vanliga Economy-säten med mittsätet blockat utan bord. NEK-style. Liten måltid, dryck.
 

erc

Medlem
Landade på BKK häromdagen och flög vidare till KBV. Inrikes transfer till bland annat Krabi var tydligt skyltat och det handlar om en dryg kilometers promenad med rullande trottoarer tillgängliga. Inrikestransferpassagerare fick ett litet klistermärke på skjortan som löd "International baggage claim" varvid vi lotsades direkt till inrikesflyglarna. Nu flög vi med Thai från ARN och även med Thai till KBV och hade bagaget incheckat hela vägen till KBV.
 

toer00

Medlem
Har en 5 timmars lång transfer i morg i BKK, vad gör man under denna tid på BKK?
Åker PG BKK-KBV så inte mycket till lounge...??

Någon som har tips?
 

Smuffe

Medlem
Hitta ett lämpligt ställe som har bra käk till en billig peng. Finns en mindre food court liknande del i ena "korset/korsningen" (kanske i båda) där man kommer upp från transfer och leder till samtliga vingar från huvudbyggnaden.
Det finns en info desk där du får wifi lösen.
Köp därefter lite "fika", hitta en bra plats och surfa på BC. ;)
 
Toppen