Senaste nytt

Byte av kust i Spanien (söder till norr)

Volatyle

Medlem
Föräldraledighetens planering är i fullgång och vi har ni fått boende i södra Spanien mellan mitten maj -> juni i närheten av Denia (som vi varit tidigare, och gillar).

I juli tänkte vi dock smita då det börjar bli rätt stökigt kring Costa Blanca när väl semestrar drar igång och istället ta oss till andra sidan, Bilbao med omnejd.

Vi tänker lägga ungefär 2 veckor där uppe, och vill gärna stationera oss i en mysig stad, inte allt för stor. San Sebastian har vi direkt sorterat bort då vi vet med oss att där är dyrt (men fint). Vi kommer säkert göra en dagstur dit men vill nog hitta annan ort att ha som "hem".

Läst lite om Castro Urdiales men ska villigt erkänna att jag är dålig på norra Spanien. Nån på forumet som kan krokarna bra? Då vi har barn är det skönt om staden har lite promenaddelar (bilfritt) och god/bra mat (men det är det väl alltid, har jag hört i norra Spanien).

Uppskattar all input
 

Nemo

Medlem
Galicien? Dit åker Madridborna om sommaren. Grönt på sommaren, varmt och soligt, få turister. En kust som mer liknar Norge med fjordar. Och med en historia (och firande) av vikingar.
 

Volatyle

Medlem
Galicien? Dit åker Madridborna om sommaren. Grönt på sommaren, varmt och soligt, få turister. En kust som mer liknar Norge med fjordar. Och med en historia (och firande) av vikingar.

Ska vara fint har jag hört! Ligger tyvärr lite för långt västerut - vi vill gärna hålla oss i de nordöstra delarna då vi ska bila hem därifrån.
 

Homer

Medlem
Nog finns det massor av väldigt fina stränder efter hela kusten, men om det är
sol och bad som ni är ute efter så är det relativt kallt i vattnet, speciellt i början av sommaren.

Santander i Kantabrien är en klassisk badort, finns många fina stränder i och runtomkring.
tomt på turister kommer det inte att vara för bilfärjorna från UK lägger till där.

I Asturien finns det förutom stränder höga berg och djupa dalar (Picos de Europa)

Minst turister är det i Galicien, ingen brist på stränder där heller, landskap likt Norge med fjorder (rías)
ingen brist på bra restauranger som serverar fisk och skaldjur heller, vinte Albariño har ju blivit populärt
senaste åren.

Spaniens bästa stränder sägs vara Islas Cíes som ligger vid Vigo, norr om Portugal
Islas Cíes, Galicia: Spain’s treasured islands | Travel | The Guardian
 

Homer

Medlem
Kan rekommendera Ribadesella, fin liten stad som ligger vi mynningen av en flod.
Skyddad lång och bred strand, strandpromenad kantad av fina 1800-tals hus byggda av
personer som blivit rika i Sydamerika, inte långt till Picos de europa.
3? timmar till San Sebastian på motorvägen.


ribadesella.jpg


0000180.jpg





Hotellet mitt i bilden är Hotel Villa Rosario | Hotel en la Playa de Ribadesella kostade runt 800kr med frukost i maj för några år sedan.




Ribadesella virtual tour from above



Bra sida med information om Asturien
Turismo Asturias - Official website




Picos de Europa
24534446-def4-4d0b-840a-4c1cd493b666
 

Volatyle

Medlem
@Homer

Lyckades faktiskt få tag i ett rum på just Rosario (det var inte gratis kan jag säga) men det verkar vara urtjusigt.
Funderar dock på om Ribadesella är galet dyrt överlag? Alltså, gå ut och äta och sånt? Har hört att asturien ska vara billigt men jag såg på nån blogg att en svensk familj hade varit där och det var i stort sett omöjligt att hitta restauranger som var överkomliga.

Så får lite delade budskap här, kanske kan vara så att Asturien generellt sett är billigt men att Ribadesella sticker ut då det är en "unik" stad?

Vol
 

Jönsson

Medlem
Kan rekommendera Ribadesella, fin liten stad som ligger vi mynningen av en flod.
Skyddad lång och bred strand, strandpromenad kantad av fina 1800-tals hus byggda av
personer som blivit rika i Sydamerika, inte långt till Picos de europa.
3? timmar till San Sebastian på motorvägen.


ribadesella.jpg


0000180.jpg





Hotellet mitt i bilden är Hotel Villa Rosario | Hotel en la Playa de Ribadesella kostade runt 800kr med frukost i maj för några år sedan.




Ribadesella virtual tour from above



Bra sida med information om Asturien
Turismo Asturias - Official website




Picos de Europa
24534446-def4-4d0b-840a-4c1cd493b666
Är det dina bilder? Förbaskat fina.
 
Toppen