Senaste nytt

Byta flyg på Oslo flygplats - Hinner vi?

Senator

Moderator
Om jag anländer till OSL kl 18:10 från LIS med TAP, hinner jag då hämta väskan och checka in på nytt för att hinna med 19:45 OSL-ARN med Ethiopian?

Nästan omöjlig fråga att svara på
TAP är inte det mest punktliga bolaget
Är det två olika bokningar?

Ja det kommer bli 2 olika bokningar. Men om jag bokat med AmEx Elite och jag skulle missa anslutningsflyget borde väl reseförsäkringen täcka nya biljetter upp till 2000kr om jag inte förstått fel?

Det första du skall göra är att be TAP från avreseort tagga bagaget hela vägen till Arlanda. Det kommer underlätta. Ingen garanti, men jag har aldrig blivit nekat det inom Star Alliance. Sen blir det bråttom om du står i bagagehallen på OSL om svaret är nej, och klockan är 19.10 utan bagage. Med handbagage och resa själv hade jag gjort det, med bagage och flera som resor hade jag bokat nästa flight.
 

011430121

Medlem
JFK-LIS-OSL
Sen måste jag vidare till ARN och letar därför en connection.

@Senator tack :) reser med sambo och bagage.
Håller självklart med @Senator det kan bli svettigt.
Tänk om väskan försvinner vid omlastningen i LIS så står du och väntar till sista väskan kommer i OSL och sedan skall du göra reklamation då hinner du inte med flyget till ARN.
Lägg till en slant och boka en senare avgång med SAS
 

henke12

Medlem
Jag hade chansat!

Det går alltid att köpa en biljett med SAS på senare avgång om det skulle skita sig!
Och som @011430121 och @Senator tipsat om, försök redan på JFK få bagaget taggat hela vägen till ARN.
Det är ingen rättighet men var trevlig vid incheckningen så går det säkert att lösa :)
 

Berglund

Medlem
Chansa!
Våga leva lite och ta risken. Är du en sådan som vill ha hängslen och livrem, säkra då upp med en biljett i SAS Plus som du kan av- och omboka om nu allt skulle gå åt fanders. Det är skönt att komma fram tidigt, flyg är trots allt betydligt oftare i tid än vad de är försenade.
 

Sweden

Medlem
JFK-LIS-OSL
Sen måste jag vidare till ARN och letar därför en connection.

@Senator tack :) reser med sambo och bagage.
Gjorde samma resa i januari 2019, EWR-LIS-OSL, sedan till ARN med SAS.

Frågade snällt på EWR om det gick att få bagaget taggat till ARN. Först sa agenten nej både en och två gånger... visade sig att hon egentligen inte visste hur hon skulle göra... när hon väl frågade en kollega så gick det bra.
 

toer00

Medlem
Jag frugan skall flyga med QR från Oslo nu på söndag den 20/3. Ankommer redan i morgon lördag 19/3 till Oslo och övernattar på Radisson Blu Gardemoen. Därav några frågor ( första gången jag övernattar i Oslo överhuvdtaget). Är det lång väg från terminalen? (ankommer med SAS fr. Arlanda) till hotellet?

Hur är restaurangen på hotellet? Är det värt att äta där eller skall man ta sig in till centrala Oslo istället? (vi landar i Oslo vid 16 tiden), och försätter som sagt på söndag kl 15.

Hur är säkerhetskontrollen i Oslo, är det skor av som gäller, eller? Någon som har erfarenhet av QR:s lounge i OSL?
 
Jag frugan skall flyga med QR från Oslo nu på söndag den 20/3. Ankommer redan i morgon lördag 19/3 till Oslo och övernattar på Radisson Blu Gardemoen. Därav några frågor ( första gången jag övernattar i Oslo överhuvdtaget). Är det lång väg från terminalen? (ankommer med SAS fr. Arlanda) till hotellet?

Hur är restaurangen på hotellet? Är det värt att äta där eller skall man ta sig in till centrala Oslo istället? (vi landar i Oslo vid 16 tiden), och försätter som sagt på söndag kl 15.

Hur är säkerhetskontrollen i Oslo, är det skor av som gäller, eller? Någon som har erfarenhet av QR:s lounge i OSL?
Med tanke på trådens ämne, om du landar kl 16 och sen åker vidare kl 15 dagen efter så tror jag att ni hinner!
 

011430121

Medlem
Jag frugan skall flyga med QR från Oslo nu på söndag den 20/3. Ankommer redan i morgon lördag 19/3 till Oslo och övernattar på Radisson Blu Gardemoen. Därav några frågor ( första gången jag övernattar i Oslo överhuvdtaget). Är det lång väg från terminalen? (ankommer med SAS fr. Arlanda) till hotellet?

Hur är restaurangen på hotellet? Är det värt att äta där eller skall man ta sig in till centrala Oslo istället? (vi landar i Oslo vid 16 tiden), och försätter som sagt på söndag kl 15.

Hur är säkerhetskontrollen i Oslo, är det skor av som gäller, eller? Någon som har erfarenhet av QR:s lounge i OSL?

Ni kan gå torrskodda mellan Hotellet och flygplatsen.
Jag har inte ätit på hotellet, men prova och skriv en recension här på BC

Skall ni in till Oslo ta i stället lokaltåget in till stan går nästan lika fort men upp till 50% lägre billigare än flytåget.
En fransk restaurang som jag kan rekommendera är Brasseri France Brasserie France ligger 10 minuters promenad från Oslo Sentral dit du kommer med tåget sedan är det bara att promenera på Karl Johans gade.

När det gäller Qatars loung så är det förmodligen OSL loungen som ligger mittemot SAS loungen så har jag besökt vid resor med BA trevlig lounge, vill minnas att de har en liten ”finare” del loungen där man blir hänvisad till men vet inte vad kriterierna är för att få tillgång dit, men även jag har blivit hänvisad till den avdelningen.

@toer00 ha en trevlig resa och glöm inte att skriva om alla upplevelser så vi får ta del av er resa och blir inspirerad att göra något liknande.
 
Toppen