Senaste nytt

Byta flyg på Oslo flygplats - Hinner vi?

Tjaeng

Medlem
I framtiden kanske det blir vanligt att folk som missar connections på flighterna med SK från ARN/OSL mot EWR hamnar på den nya kvällsavgången från CPH (SK901 mån,ons,tor 1835) istället för att få ta en sväng via FRA?
 

Agö

Medlem
Idag tog det 25 minuter BARA att komma igenom den obefogade extra säkerhetskontrollen. Givetvis ett band öppet och tre-fyra kärror som landar samtidigt. Många med kort transfer tvingades fråga om de fick gå före övriga passagerare. Kan någon förklara varför man har den här extra säkerhetskontrollen vid transfer?
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan någon förklara varför man har den här extra säkerhetskontrollen vid transfer?

Visste inte svaret men blev nyfiken igen eftersom jag själv ofta undrat samma sak och hittade denna gång en sida där det förklaras. Intressant, för jag har också upplevt att det varierat även mellan Schengen-länder, och se där;

Airport Transit Information for Europe

Schengen Europe: Belgium, Holland, France, Germany, Spain, Portugal, Italy, Greece, Austria, Switzerland (not a member of the European Union), Luxembourg, Latvia, Lithuania, Estonia, Finland, Denmark, Sweden. Czech, Slovakia, Hungary, Slovenia, Iceland, Norway, Poland and Malta.


Underlined countries above have mutual security trust (i.e. like the US or Canada).

Non underlined countries above do not mutually accept other countries security standard, thus security must be redone if you connect at an airport in these countries (they may accept security performed at an airport in the same country however).

Edit: Ok nu kommer inte understrykningarna med, men de finns med på länken. Transit security behövs inte för anslutande flyg mellan/byte i Benelux, Tyskland, Italien, Lettland och Sverige-Danmark-Finland.
Kan ju ha ändrats något sedan 2009 också.
 
Last edited:

Juraj

Medlem
Jag hoppas att det är ok att jag lånar tråden.

Jag ska flyga från Arlanda till Oslo och sedan vidare till Miami. Enligt det som står med i tråden borde mina 85 minuter mellan flygen vara gott om tid men jag undrar hur det är idag när man anländer från Schengen och ska vidare till USA - behöver man fortfarande gå igenom den extra säkerhetskontrollen? Där har man ingen priority som Star Gold, eller hur?

Och en till fråga - vilka gates brukar SK955 mot Miami avgå ifrån? Det borde vara E eller F om jag tolkar flygplatskartan rätt. Hur brukar kön till passkontrollen vara? Jag försöker avgöra om jag kommer hinna med ett besök till loungen.
 

Agö

Medlem
Jag hoppas att det är ok att jag lånar tråden.

Jag ska flyga från Arlanda till Oslo och sedan vidare till Miami. Enligt det som står med i tråden borde mina 85 minuter mellan flygen vara gott om tid men jag undrar hur det är idag när man anländer från Schengen och ska vidare till USA - behöver man fortfarande gå igenom den extra säkerhetskontrollen? Där har man ingen priority som Star Gold, eller hur?

Och en till fråga - vilka gates brukar SK955 mot Miami avgå ifrån? Det borde vara E eller F om jag tolkar flygplatskartan rätt. Hur brukar kön till passkontrollen vara? Jag försöker avgöra om jag kommer hinna med ett besök till loungen.
85 min är gott om tid, även för lounge. Flyget går från F som är en förlängning av E för non-Schengen.
 
Toppen