Senaste nytt

Buss och tåg i USA - Någon som har erfarenheter

Bokade precis Pacific Surfliner från LA till San Diego. 39$ i economy eller 58$ i businessclass vilket var vad jag valde. Ska ingå soft drinks och säkert något annat. 3h tåg väntar, ska bli kul att se och förhoppningsvis lättar molnen lite. Billigaste flygen one way kostade 3000 kronor och inga award platser fanns att tillgå.

Priset på tåget har inte ändrats de senaste veckorna, skönt att kunna boka någon timme innan bara.
Bokat samma i sommar. Rapportera gärna!
 

palmen

Moderator
Bokat samma i sommar. Rapportera gärna!
Kaffe, te, juice och bulle ingår. Inget att skriva hem om. DSC_2029.JPG
 

chazzie

Medlem
Jag har gått i samma tankar, att åka tåg i USA en längre sträcka. I ungdomen åkte jag och ett gäng polare New York - Washington DC över dagen och det var helt OK. Den stora fördelen är att man ofta hamnar mitt i stan och inte på (insert dignitary's name here) Int'l Airport en bit utanför stan. Där sparar man några dollares också.

Vad jag kom fram till är att antingen beställer man en roomette eller delar upp resan i segment som är angenäma att resa i "vanlig" klass.

Ser fram emot någon form av reportage!
 

fcx

Medlem
Jag hade två lite längre tågresor i USA förra året:

Boston - Washington DC. Första klass, 7 timmar. Mycket angenäm upplevelse.

Vancouver - Seattle. Affärsklass, 3 timmar. En mer spännande upplevelse, men helt ok.

Kanske ska ta mig i kragen och skriva en reserapport någon gång.
 
Förra våren tittade jag på tågbiljetter för mig och hustrun från NOLA (New Orleans) till NYC. En fin tur genom LA, AL, GA, SC, NC, VA, PA fram till NYC. Vi prel-bokade också en sovhytt då det skulle ta ganska lång tid. Till slut föll det på tiden (ca 30 stopp om jag minns rätt) och vi flög istället tillbaka. Inte direkt billigt heller, men säkert en upplevelse som vi inte fick. Kanske en annan gång?
 

emj84

Medlem
Har ingen erfarenhet av tåg då det varit betydligt dyrare än buss när vi åkt.

Vi har åkt med Megabus när vi varit i USA. Och som tidigare skribenter skrivit så tar chaufförerna paus var 3e timme ca så man får sträckt på benen lite.
 
Toppen