Senaste nytt

Buss och tåg i USA - Någon som har erfarenheter

TjudöBoy

Medlem
Hyra bil kanske?

Tror inte att det skulle vara ngn dålig idé.
Vi hyrde bil 2007 och körde längs Highway 1 från San José till San Diego, underbar resa skulle dock ha lagt till ngn dag så man kunde gjort lite fler avstickare.
Skall du åka själv så kanske det blir lite tråkigt dock.
 

gdaily

Medlem
Tror inte att det skulle vara ngn dålig idé.
Vi hyrde bil 2007 och körde längs Highway 1 från San José till San Diego, underbar resa skulle dock ha lagt till ngn dag så man kunde gjort lite fler avstickare.
Skall du åka själv så kanske det blir lite tråkigt dock.

Jag, rob74 och en polare bilade 21 dagar i USA i januari. Det var fint
 
Håller med. Jag kikade på att körafrån Chicago till San Francisco men backade lite när jag insåg att det var en veckas körning med drygt 60 mil. Om dagen. Man vill ju helst kunna se något också liksom och dessutom är det kanske inte så himla kul att göra den resan ensam. Nu är jag nog mest inne på att åka tåg i sovkabin till Portland och sedan bila längs kusten ner till San Francisco. Det verkar i mina ögon vara den ultimata kompromissen.

Kul att så många engagerat sig!
 

hoss

Medlem
Har åkt mycket tåg i USA, Kan rekommendera det, gärna i kombination med hyrbil. Åker du själv så finns alternativet "Roomette", en mindre kupé utan toalett men f ö bekväm. När du kollar priser så kom ihåg att med sovvagns-biljett så ingår tre måltider/dag i restaurangvagnen. Ett trevligt tåg är Coast Starlight mellan LA och Seattle. Där hittar man The Parlour Car, en barvagn med fåtöljer och soffor och inte minst ost- och vinprovning. Endast för 1:a klasspassagerare som innebär alla med någon form av sovkupé.
 
Har åkt mycket tåg i USA, Kan rekommendera det, gärna i kombination med hyrbil. Åker du själv så finns alternativet "Roomette", en mindre kupé utan toalett men f ö bekväm. När du kollar priser så kom ihåg att med sovvagns-biljett så ingår tre måltider/dag i restaurangvagnen. Ett trevligt tåg är Coast Starlight mellan LA och Seattle. Där hittar man The Parlour Car, en barvagn med fåtöljer och soffor och inte minst ost- och vinprovning. Endast för 1:a klasspassagerare som innebär alla med någon form av sovkupé.

Där ser man! Vad tror du om min plan på att åka the Empire Builder mellan Chicago och Portland och sedan bila ner till San Francisco? Det är svindyrt med en Roomette men samtidigt är det olidligt att åka hela vägen i coach och samtidigt blir det minst lika durt om man ska hoppa av med jämna mellanrum och bo på hotell på vischan.

Men kul att höra om dina erfarenheter!
 
Tack till alla som varit behjälpliga i frågan. efter att ha tittat på alla möjliga kombinationer mellan himmel och jord fastnade jag för en relativt "billig" biljett (570 USD) i ensam sovhytt mellan San Francisco och Chicago (The California Zephyr). Det tar runt 55 timmar men jag ser verkligen fram mot att resa tvärs genom landet på marken denna gång!

Återkommer med rapport när det blir dags (mot hösten).
 

palmen

Moderator
Bokade precis Pacific Surfliner från LA till San Diego. 39$ i economy eller 58$ i businessclass vilket var vad jag valde. Ska ingå soft drinks och säkert något annat. 3h tåg väntar, ska bli kul att se och förhoppningsvis lättar molnen lite. Billigaste flygen one way kostade 3000 kronor och inga award platser fanns att tillgå.

Priset på tåget har inte ändrats de senaste veckorna, skönt att kunna boka någon timme innan bara.
 
Toppen