Senaste nytt

BusinessClass.se testar Lufthansas nya business class

Dr. Miles

Expert
Tack för en bra reportage, tummen upp!<br />
Som jag skrev i en annan tråd, Cathay Pacifics lösning ser mycket bättre och elegantare ut än Lufthansas.
 

gusten

Medlem
Varför är stolarna vinklade in mot grannen? Skall man sitta och tå-flirta med grannen? Känns lite märkligt. Bra reportage men det känns lagom fräscht och nytt om man skall tro bilderna.
 
Ser fint ut. Bra info. <br />
Kommer befintliga Airbus 330-300 på långflygningar att fräschas upp till den här standarden? Ska åka Frankfurt - Orlando i höst. Så det vore ju nice i så fall.
 

Magino

Medlem
skrivet av Oliver2002 på FT<br />
<br />
<blockquote>Delivery plan:<br />
5 748i are (supposed) to come in 2012 fitted with new F, new C and new (A380 like) Y, all based in FRA. MUC will get 3 A330 starting end April at one each per month also fitted with new F/C/Y.<br />
<br />
They seemed to pretty proud of the fact to have the largest C cabin of all carriers (nearly a 100 seats in the 748i and A380)<br />
<br />
Retrofit:<br />
The A330 will go first in winter and will get a complete F/C/Y refit, followed by A340 -600?) to achieve a 40% conversion to new C by summer (august?) 2013. This retrofit will also mean that the A330/340 will get the new RAVE IFE.<br />
<br />
The 744 and A380 will be the last to get the refit. The two A380s getting delivered after the current batch will have the new C and RAVE IFE, following which the refit of the 8 existing A380s can begin. Since LH went for the line check method of maintenance, the A380s will no longer come in for the long D checks, ie no downtime for retrofits.<br />
<br />
All refits will happen as part of downtime due to checks, but they insisted (nearly) all aircraft will be retrofitted by end 2014. 'Nearly' because of the A380 situation described above and the 744s zombies that are supposed to go to the scrapyard once the 748i rolls in.<br />
</blockquote>
 

mankan69

Medlem
Vem vill sitta snett mot varandra? OK var frugan med skulle det vara trevligt, men annars har jag svårt att förstå logiken
 

JonW

Medlem
Det är helt enkelt en följd av dagens krav på flat beds i C, samtidigt som man av naturliga skäl vill ha in högre platstäthet än i en F-kabin. De första fiskbenslösningarna som kom blev inte populära p g a kapselkänslan.<br />
Enda lösningen är då att på ett eller annat sätt placera fötterna (som ju inte kräver lika mycket bredd som överdelen av kroppen) under framförvarande passgerares sidoutrymme.<br />
LX och AY har valt "staggered" lösningar med vartannat par fötter i varannan sidkonsol.<br />
LH,CX och QR har nu valt olika typer av V-lösningar, men principen ovan är densamma.<br />
Rent okulärt ser LH:s lösning absolut sämst ut av dessa ovan.
 

Senator

Moderator
Jag har läst genom en rapport från FlyerTalk som deltog på eventet. Gällande LX/AY lösningen så är den perfekt för A330/340 familjen, men skulle inte vara en bra lösning för Boeing B747/777 som har en bredare kabin. Så det är naturligt att bolag med små flottor som AY/LX med en typ av flyg att detta funkar. För Lufthansa skall man han en stol som fungerar på B747-400/-8, A330/340 och A380. <br />
<br />
I alla fall är det inte Air France/KLM med mitten stol i affärsklass:cool:<br />
<br />
Man kan jo tillägga att BA inte är 100% konsekvent i flottan då deras gamla B767-300ER har den äldre versionen av Club World, samt dessa två A318 som används på LCY-JFK också har andra stolar. Det verkar vara p.g.a. att den "vanliga CW stolen inte blev certifierat av CAA för användning på dessa flygtyper.
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>lnixon;36016 wrote:</strong> 3 miljarder euro?! Det är ju en hel försvarsbudget...</blockquote>
Det stod i det presskit som delades ut i samband med lanseringen, 3 billion euro. Det låter absurt mycket men jag får förmoda att det inkluderar forskning och utveckling av andra produkter också.
 

FARZAN

Ny medlem
Flyger ofte GOT-PEK i J class. SAS 340 mellan CPH och PEK ar ett medioker produkt men fortfarande mitt forsta val. Hade LH 380 FRA-PEK haft ett modernt J seat hade jag valt detta. Nu verkar det ta flera ar innan ett bra alternativ till SAS ar tillgangligt. (Atminstone i Star Alliance)
 
Toppen