Senaste nytt

BusinessClass.se intervjuar Martin Wassborn på SAS Eurobonus

palmen

Moderator
<blockquote><strong>agehall;111479 wrote:</strong> Trevligt Jag tycker dock det låter väldigt konstigt att det inte är "ytterst få som når 300 000kr på ett år". Om det nu är så, borde man väl ha ännu enklare att göra något trevligt för oss som ligger på bortåt miljonen. Efterskänkt årsavgift hade ju legat nära till hands.</blockquote>
<br />
Anledningen till att det är ytterst få som kommer upp i de summorna kanske beror på att det inte ger något extra efter 150k. Om det skulle finnas någon motivation att spendera efter 150k skulle kanske fler använda kortet mer.
 

agehall

Medlem
Som affärsresenär värdesätter jag deras kundtjänst otroligt mycket. Om något har strulat har deras kundtjänst och deras försäkring alltid löst det utan att jag har behövt ta mig en massa tid. Bara detta är värt 1000kr/år för min del. Nu kan jag dock tycka att när man spenderar de summor som jag gör, så borde jag kunna få lite mer rabatt av dem, men de har väl hittat en sweetspot där jag är villig att betala för den service jag får.<br />
<br />
Att man dessutom får 20p/100kr är ju en bra morot tycker jag. Man skulle kunna använda Diners, men AmEx känns bättre.
 

Ubbe

Medlem
<blockquote><strong>palmen;111526 wrote:</strong> Anledningen till att det är ytterst få som kommer upp i de summorna kanske beror på att det inte ger något extra efter 150k. Om det skulle finnas någon motivation att spendera efter 150k skulle kanske fler använda kortet mer.</blockquote>
<br />
Precis. Själv så gör vi så. När ett kort tex mitt är nära vouchern slutar vi använda det och kör på fruns kort i stället. Det komplicerar givetvis situationen lite men eftersom man inte får någon voucher på de poäng som är över 150k så ger detta oss ett sätt att kringgå de uppenbara brister som är med nuvarande system. Borde gå att hantera med ett mer kundvänligt system.
 

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>Ubbe;111575 wrote:</strong> Precis. Själv så gör vi så. När ett kort tex mitt är nära vouchern slutar vi använda det och kör på fruns kort i stället. Det komplicerar givetvis situationen lite men eftersom man inte får någon voucher på de poäng som är över 150k så ger detta oss ett sätt att kringgå de uppenbara brister som är med nuvarande system. Borde gå att hantera med ett mer kundvänligt system.</blockquote>
<br />
Jag spenderar inte så mycket men jag håller med.<br />
Om jag var i samma situation skulle jag använda Diners kort efter jag hade nått 150.000 SEK spendering. På det viset tjänar jag fria loungebesök.
 

jumbooze

Medlem
Nu när jag är Guld, kommer jag ansöka om Diners och köra lite på det för lounger också... incitament = 0 att spendera mer på amex
 

jth

Medlem
Bra artikel och raka svar på det mesta, och resten kan man ju alltid läsa mellan raderna på. Vad gäller antal tillgängliga bonusplatser har han ju faktiskt rätt i att det helt enkelt begränsas av antalet stolar som finns också. Mycket positivt att höra att de faktiskt lyssnar på oss och ska implementera en sökning efter klass (även om han kanske har rätt i att den stora skaran "omedvetna" medlemmar inte bryr sig).
 

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>bjornstrom;111467 wrote:</strong> <strong>BusinessClass: Varför går det inte att boka mixad kabinklass (exempel Economy Extra på utresa och Business Class på hemresa)?</strong><br />
<br />
Wassborn: Det är en rent systemteknisk fråga. Vårt IT-system kan inte hantera detta på rabatterade biljetter som 2-4-1 kupongerna utgör. Detsamma gäller för övrigt även våra point bargains. Det är en tidsfråga innan vi hunnit uppdatera systemen men jag kan inte säga när. Vi vill gärna erbjuda mixade biljetter.<br />
<br />
<br />
<strong>BusinessClass: Varför kan man inte boka OpenJaw bonusresor (utresa och hemresa från olika orter) med 2-4-1 vouchern?</strong><br />
<br />
Wassborn: Det är återigen våra system som inte kan beräkna priserna på rabatterade biljetter med olika utresa och inresa. Vi vill gärna erbjuda detta och systemen ska uppdateras för att kunna erbjuda detta.</blockquote>
Kalkyl av EuroBonus poäng som behövs för mixad kabinklass resa<br />
(Bonusresa i Business class + Bonusresa i Economy Extra) / 2 = syntax error<br />
<br />
Kalkyl av EuroBonus poäng som behövs för Open Jaw resa<br />
(Bonusresa A + Bonusresa B) / 2 = syntax error<br />
<br />
SAS IT alltså...:eek:
 

Alf

Medlem
En mycket bra genomlysning av våra önskemål. Det verkar som dom tar till sig en del av klagomålen och försöker åtgärda detta och det är bra. Det visar att vi med rätta kanställa en del krav via detta forum. Tyvärr ser jag ingen förbättring i antalet platser för att boka detta med 2-4-1 vouchern. Det hade varit trevligt om den gällt på samtliga *A flygningar.<br />
Bra jobbat Martin!
 

Ubbe

Medlem
Samma frågor borde ju även ställas till/mot en American Express representant. Intresset för en kund med hög spend kanske är större på den sidan av sammarbetsparterna...
 
Toppen