Senaste nytt

Business utan bubbel

Samosaguas

Medlem
Tydligen viktigt att koranen är med och välsignar resan på Egyptair :)
E44D4433-65D9-4B5A-9E14-DBD1A3E51DD9.jpeg
C5E6696E-76AF-4137-A04B-B1EECA2B0430.jpeg
 

Canadien

Medlem
En flaska Absolut som kostar 240 kr på systemet består av ca 190 kronor skatt, så en femtiolapp kostar det SAS att servera en hela sprit. Googlade lite alkolag, är ingen advokat men det torde ju vara så att flygbolag är undantagna alkoholskatten, men vet inte om det även gäller inom EU.

31 h § Den som har ett tillstånd enligt lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg får, i enlighet med vad som anges i tillståndet, ta emot alkoholvaror utan skatt

  1. för förbrukning ombord på fartyg eller luftfartyg på resa till utländsk ort, eller
  2. för försäljning ombord på fartyg eller luftfartyg på resa till tredje land.


Första stycket gäller endast om alkoholvarorna tas emot

  1. från en upplagshavare i Sverige, eller
  2. under uppskovsförfarande från ett skatteupplag eller en plats för import i ett annat EU-land. Lag (2011:286).
 

apknug

Medlem
En flaska Absolut som kostar 240 kr på systemet består av ca 190 kronor skatt, så en femtiolapp kostar det SAS att servera en hela sprit. Googlade lite alkolag, är ingen advokat men det torde ju vara så att flygbolag är undantagna alkoholskatten, men vet inte om det även gäller inom EU.

31 h § Den som har ett tillstånd enligt lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg får, i enlighet med vad som anges i tillståndet, ta emot alkoholvaror utan skatt

  1. för förbrukning ombord på fartyg eller luftfartyg på resa till utländsk ort, eller
  2. för försäljning ombord på fartyg eller luftfartyg på resa till tredje land.


Första stycket gäller endast om alkoholvarorna tas emot

  1. från en upplagshavare i Sverige, eller
  2. under uppskovsförfarande från ett skatteupplag eller en plats för import i ett annat EU-land. Lag (2011:286).
Betalar de ingen skatt på bränslet så betalar de ingen skatt på alkohol. Eller......
 

Gus

Medlem
Tack för rapport! Maten ser riktigt fin ut! Speciellt brieosten och kaffet! Snygga glas och koppar också! Jag hade kunnat tänka mig detta bolaget till Kairo men sen flyger jag gärna vidare med något ammat bolag så man kan få sig en bira innanför västen :).

Detta bolaget dyker ibland upp när jag söker awardresor och ibland med lång bytestid i Kairo. Vågar man sig in i Kairo eller är det livsfarligt? Det vore lite kul med ett land 101 för mig :).
 

Samosaguas

Medlem
Nyheter från Uganda! :)

Uganda Airlines får sina första två plan levererade till Entebbe den 23e april. Det återupplivade flygbolaget har köpt in två Bombardier CRJ900 för $41.55 miljoner och har dessutom betalat en deposition på två A330-800neo.

De första flygningarna med passagerare ska börja i juli i år. Ska bli spännande att följa hur detta går.
015A3778-5443-478C-8B29-3B3CD6A02FE5.jpeg
 

Vojago

Medlem
En flaska Absolut som kostar 240 kr på systemet består av ca 190 kronor skatt, så en femtiolapp kostar det SAS att servera en hela sprit. Googlade lite alkolag, är ingen advokat men det torde ju vara så att flygbolag är undantagna alkoholskatten, men vet inte om det även gäller inom EU.

Det har du säkert rätt i. Nu tänkte jag mer på de lite exklusivare viner och champagner som flygbolagen använder till kräsna premiumresenärer. Ett flygbolag som är helt torrlagt skulle ju kunna lyfta fram att de har exceptionella alternativ av alkoholfria drycker.

Även om jag för det mesta föredrar champagne så finns det i ärligheten namn alkoholfria alternativ som är löjligt goda :D. Fast dem hittar man sällan på flyget enligt min erfarenhet :rolleyes:.
 
Toppen