Senaste nytt

[Business] Köpenhamn-Seychellerna t o r från 8615 SEK med Turkish

M@GNÜS

Medlem
Om ni köpt dessa biljetter skulle rekommendera att vänta med hotellbokning (om det inte är fullt avbokningsbart). Återstår att se om Turkish kommer att ”honor” (engelska) denna felprissättning.

Skulle tro att de gör det då felet var stort men inte extremt. Kan ju iofs även bero på hur många som bokat.
 

palmen

Moderator
Kikade igår. Frugan leta hotell idag. Hade hittat... ska söka upp priserna igen för o troligen boka. Icke!

En fråga för de kunniga. Bokningsklassen när jag sökte igår var Z-Z. Vad innebär det mer exakt? Nu idag finns mig veterligen denna klass inte kvar på några flyg (pratar CPH-SEZ). Igår fanns den på nästan alla datum. Är det någon promotionklass?

ringde faktiskt turkish tidigare ikväll utan någon förhoppning och berättade om klassen jag hitta igår och att jag inte kunde hitta den idag på några datum. Han förstod mig dock inte alls men sökte ut resan på ett satum där jag visste den fanns. Så förklara han att någon annan hade bokat på just den dagen. Jag försökte förklara att igår fanns den ju på alla dagar (almost) men inga idag. Han förstod ej vad jag mena... kan väl tillägga engelskan var sådär så jag gav upp.
När det gäller dessa priser som är för bra för att vara sanna, även kallat error fares så finns det två grundregler.
  1. Boka på en gång och lös allt med hotell senare. Priserna kan försvinna vilken sekund som helst.
  2. Ring aldrig någonsin eller på annat sätt kontakta flygbolaget, oavsett vad det gäller. Det enda man då gör är att dra uppmärksamhet till priset och man riskerar förstöra för alla andra.
Jag har själv bokat några sådana här resor och även missat på målsnöret. Förra sommaren åkte jag Johannesburg till Barcelona i First för 8000. Så fort jag såg den dealen bokade jag random datum i juli då jag vet att jag kan få semester. Skulle direkt efter lägga en till bokning och dealen var död, jag klarade mig med någon minuts marginal.
En annan gång var det priser till USA där jag fippla och skulle välja bästa platser ombord innan jag betalat. När jag väl var klar och betalsidan kom fram så hade priset gått upp. Blev en läxa för mig att sånt som inte är viktigt i bokningstillfälle väntar man med.
 

Linmet

Medlem
När det gäller dessa priser som är för bra för att vara sanna, även kallat error fares så finns det två grundregler.
  1. Boka på en gång och lös allt med hotell senare. Priserna kan försvinna vilken sekund som helst.
  2. Ring aldrig någonsin eller på annat sätt kontakta flygbolaget, oavsett vad det gäller. Det enda man då gör är att dra uppmärksamhet till priset och man riskerar förstöra för alla andra.
Jag har själv bokat några sådana här resor och även missat på målsnöret. Förra sommaren åkte jag Johannesburg till Barcelona i First för 8000. Så fort jag såg den dealen bokade jag random datum i juli då jag vet att jag kan få semester. Skulle direkt efter lägga en till bokning och dealen var död, jag klarade mig med någon minuts marginal.
En annan gång var det priser till USA där jag fippla och skulle välja bästa platser ombord innan jag betalat. När jag väl var klar och betalsidan kom fram så hade priset gått upp. Blev en läxa för mig att sånt som inte är viktigt i bokningstillfälle väntar man med.


Tack. Nästa gång om det händer bokar jag direkt. Det var lite för bra för o vara sant med 30k tur o retur 2+2 v/b.

kan ju tillägga stt jag ringde först 4-5h efter resorna var borta i någon form av sista försök ifall det var en promotion de just tagit bort.


Ganska troligt var det ju error fare. Samtidigt kan det varit viss corona-desperation också?
 

palmen

Moderator
Tack. Nästa gång om det händer bokar jag direkt. Det var lite för bra för o vara sant med 30k tur o retur 2+2 v/b.

kan ju tillägga stt jag ringde först 4-5h efter resorna var borta i någon form av sista försök ifall det var en promotion de just tagit bort.


Ganska troligt var det ju error fare. Samtidigt kan det varit viss corona-desperation också?
Även om priset tagits bort ska man inte ringa, finns de som bokat som riskerar bli av med sina resor. Om det nu var en promotion de tagit bort, vad skulle det tjäna till att ringa i så fall? De kommer ju inte magiskt aktivera den åt dig så du kan boka.
Nu spelar nog inte ditt samtal någon som helst roll för vad som händer med dessa bokningar, men bra att tänka på framöver att man vill ha minimal attention på dessa typer av deals.
 

Linmet

Medlem
Man blir ju inte direkt sugen på att dela deals med ”folk som ringer” - ringare... Sånt kan pajja hela upplägget. Om priset inte visas, då har det försvunnit. Då ringer man INTE!

:)

Tack för lektionen. Kan ju dock påpeka att vid tillfället jag ringde var ALLA z-z klass borta. Nu är de åter med annat pris. Kunde ju varit någon form av bugg och de dök upp igen.

vi pratade inte om något pris eller dylikt. Så mkt lyckades inte agenten förstå så det var värt komma dit. Han lyckades som bäst som sagt börja leta en resa på de datum jag sa och att priser kan försvinna för någon håller dem reserverade.

Vill väl också säga att jag inte trodde detta var ett fel utan en medveten ”corona” prissättning av turkish. Det är ju också så nyheten från första posten är formulerad! Gällande en borttagen promotion har det ju hänt förr man lyckats snacka sig in i den om det nu hade varit en sådan så där håller jag inte med dig.

Tack igen för upplysningen och får be mitt ödmjukaste om ursäkta för mitt misstag. Lite klokare blev man väl förhoppningsvis på kuppen.
 

palmen

Moderator
Gällande en borttagen promotion har det ju hänt förr man lyckats snacka sig in i den om det nu hade varit en sådan så där håller jag inte med dig.
Va?
Har någon lyckats snacka sig in i en gammal fare efter den tagits bort? Det har jag aldrig någonsin hört talas om.
Att en del lyckas snacka sig in i en kampanj med sas eurobonus mastercard är något helt annat, det blir helt att jämföra äpplen och päron om man drar några likhetstecken mellan dessa.

InsideFlyer.dk som publicerade artikeln är inga som skriker ut mistake fares, det gör dock diverse bloggar och andra sidor.
En bra tumregel man kan ha är att om man hittar mid/longhaul i Business under 10k SEK är det nästan alltid en mistake fare. Finns ju några få exempel för några år sedan när Qatar hade kampanjer ner mot 7k SEK via resebyrå, men det är snarare undantag som bekräftar regeln.

Detta kunde absolut ha varit en helt legitim deal och medveten prissättning nu under Corona. Men man bör ändå inte ringa om den efter den tagits bort. Är ett kampanjpris borta på flygbiljetter så får man gilla läget och hoppas man hinner med nästa tillfälle. Det enda vi vet med säkerhet är att dessa priser kommer lite då och då. Hugger man inte direkt riskerar man missa.
 
Som om flygbolaget inte vet att det ligger en ”Misstake Fare” ute när det står på en massa olika bloggar/sidor, tror man det då tror jag att man tror fel.

Detta kan lika gärna vart en kortlivad marknadsföringskampanj.
 

M@GNÜS

Medlem
Som om flygbolaget inte vet att det ligger en ”Misstake Fare” ute när det står på en massa olika bloggar/sidor, tror man det då tror jag att man tror fel.

Detta kan lika gärna vart en kortlivad marknadsföringskampanj.

Varför skulle de ha en kampanj i just Z-klass och inte deras billigaste business J-klass? Och endast från CPH till SEZ, inga andra avreseorter eller destinationer. Helt klart en error fare.

Flygbolaget hade nog inte koll på att felet fanns innan den största draken basunerade ut att det.

upload_2020-8-16_10-20-27.jpeg


Efter att det kom på deras site var priset borta inom en timme efter att ha funnits i flera dagar.
 
Toppen