Business; Finnair jämfört med Air France

Diskussion i 'Oneworld' startad av ACervin, 23 Februari 2020.

  1. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Jagar en poängresa med Qantas, Brisbane-Köpenhamn. Qantas har nyligen lierat sig med Air France. Jag får ett antal alternativ via Hongkong eller Singapore. Bland annat med Qatar i 777 via Doha. Har mycket erfarenhet av Qatar ofta till det bättre. Trippelsjuan är dock om jag kommer ihåg rätt 2+2+2? Även British Airways dyker upp från Singapore, men jag är inte så förtjust i British Airways business som är lite trång. Men sedan dyker även Air France upp i deras 777 till Paris och Finnair från Hongkong som jag tror är en A350. Jag har ingen erfarenhet av varken Finnair eller Air France i business. Någon som kan dela med sig av erfarenheter?
     
  2. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Finnair A350 är trång i business-class. Framförallt utrymmet för fötterna är högst begränsat. Har ingen erfarenhet av Air France så jag kan inte göra en jämförelse.
     
    ACervin gillar detta.
  3. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    PS om jag söker lite på nätet ser det ut som Air France har en liknande kabin som Finnair, dvs 1-2-1 med snedställda stolar där ben och fötter ska rymmas i en tunnel under nästa rads stol. Så jag antar att den kabinen har liknande problem för benen. Men en B777 är väl 28 cm bredare än en A350 inuti, så jag min spekulation är att utrymmet är bättre på Air France.
     
    ACervin gillar detta.
  4. joakgarp

    joakgarp Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja tyvärr är den byggd för kortväxta (asiater). Jag är dock en jätte på 199 cm... men mat, dryck och filmutbud är bra och höll hög kvalité. Hörlurar, kvalitén på display, sätets komfort, service från externa servicepersonal (icke Finnair-personal från HK) och framförallt benutrymmet bredd och längd är inte godkänt hos mig.
    Sambon som är 160 cm vägrar dock byta ifrån Finnair så jag får dras med dem ändå plus vi har 200 000 finnair-poäng (= varsin T&R i Business-uppgradering från economy) på våra Finnair-konton tack vare Amex och diverse flygningar till Asien...men Finnairs Economy comfort har generösare benutrymmen än deras Business class, bara det är skrattretande ;)

    Lite OT: Något som är bra med Finnair är att poängen behåller du för evigt så länge du har en aktivitet var 18e månad. Kan vara intjäning från tredjepart typ Nordic Choice exempelvis. Hos SAS förfaller poängen efter 3 år och det tycker jag är värdelöst och stressande.
     
  5. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej, det är fel.
    SAS EuroBonuspoäng är giltiga i fem år, för Diamond och Pandion saknar de utgångsdatum så länge du behåller nivån.
     
    joakgarp, NotRyan, palmen och 1 annan gillar detta.
  6. samet

    samet Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Det får du gärna utveckla lite... för jag håller inte alls med.

    A330
    20200213_223328.jpg

    A350
    20200131_163119.jpg
     
  7. joakgarp

    joakgarp Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Ofan! Tack. Nu blev jag sugen på Sas igen...
    ;-)
    De där fläktramarna du har vid dina fötter är riktigt obekväma med när kanten på ramen går in i fötterna så man kan bara ha de rakt eller lutande till höger. Designmiss från Finnair.
     
  8. samet

    samet Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Javisst, jag är 185cm å dessutom bred över skärten, så jag tycker inte heller det är bekvämt. Men betydligt bättre än Economy Comfort, där tyckte jag du överdrev lite.
     
  9. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade provat Air France om du är 175 eller längre. Dessutom kan maten på Finnair vara lite hit/miss. Har fått underliga finska "lådor" med väldigt lite businesskänsla hos dem. Dessutom inbillar jag mig att anslutningsflyget från ARN till CDG kommer erbjuda bättre service och komfort än Finnairs dito. Har åkt på AY operated by Norra ett par gånger när jag inte bokat själv.

    Som skrivits ovan så kan man bara ligga på höger sida om man är sidsovare och har plats på högra sidan av planet, och vice versa. Trångt är ordet sade Bull.
     
    ACervin gillar detta.
  10. direktörnSE

    direktörnSE Medlem

    Ort:
    Fjollträsk
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja det är ju ett problem med deras nya BC, oavsett plan, tyvärr är dom inte ensamma om den stolen.

    jag är 186 och ogillar Finnairs säten skarpt och den jobbiga skärmen som alltid är ivägen.

    i oneworld finns det ju betydligt bättre bolag
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×