Senaste nytt

[Business Class] Tyskland-Asien/Australien T/R, Etihad Airways, från 1.370 EUR inkl. skatter

Flying Finn

Medlem
Eftersom det tokiga *A jippot i C sinade, så blir det väl som tröstbelöning EY och SIN. Denna går även att boka via AB och med AB metall på TXL-AUH. Kassar in rätt så bra till Topbonus även som AB codeshare på alla flyg som är med EY.
 
Funderar på att boka denna men har 2 frågor.

1. Har topbonus platinum när jag ska flyga och undrar får jag mer miles om jag bokar genom Air Berlin eller är det samma om jag bokar genom Etihad???

2. Boka blir ett problem om jag bokar genom Airberlin och det vill jag då 3 av flighterna är Etihad....Någon som vet hur man kommer runt det?
 

Flying Finn

Medlem
@ChristianS

1. I fall du vill ha ABxxxx flygnummer, så måste du boka via AB:s sajt. Jag själv har bokat via EY med AB Topbonus, eftersom jag ville använda -10 % rabattkoden som ger ytterligare rabatt även på dessa i en del fall. Både Italien och Tyskland var OK.
2. Bokningen via AB funkar nog, men du får inte i första hand EYxxxx som flygnummer, utan ABxxxx som codeshare. Borde inte ha någon betydelse. Via EY:s sajt får du även andra EY partners som codeshare.

Jag har ingen erfarenhet om hur Topbonus räknar EY:s flyg med AB:s codeshare-flygnummer. TXL-AUH-TXL finns ju AB:s egna flyg och åtminstone fick själv fram DUS-TXL-AUH-SIN-AUH-MUC-DUS med AB på vägen ut.

P.S. T0U10ZW är lösenordet. ;)
 
Funderar på att boka denna men har 2 frågor.

1. Har topbonus platinum när jag ska flyga och undrar får jag mer miles om jag bokar genom Air Berlin eller är det samma om jag bokar genom Etihad???

2. Boka blir ett problem om jag bokar genom Airberlin och det vill jag då 3 av flighterna är Etihad....Någon som vet hur man kommer runt det?

Edit 2. Boka plats blir ett problem om man bokar med Air Berlin. Försökte det när jag bokade tur till Seoul men kunde ej välja plats på Etihad flights.
 

olo

Medlem
1. Har topbonus platinum när jag ska flyga och undrar får jag mer miles om jag bokar genom Air Berlin eller är det samma om jag bokar genom Etihad???
Jag misstänker att du tänker på bonusen om +40% som Gold ger. Den verkar gå på marketing carrier.
The benefit is only available on flights marketed by airberlin or NIKI (i.e. flights with an airberlin (AB) or NIKI (HG) flight number), which are eligible for mileage credit. The Gold Bonus advantage applies to all completed flights in all airberlin tariff categories
 
Det blev en tur till MEL bokad genom Air Berlin då jag fick 200%+40% så totalt runt ~56000 miles. Ska jaga Air Berlin och se om jag kan boka stol på Etihad då jag flyger 3 legs med dom (tvungen att testa deras A380 samt 787).
 
Toppen