Senaste nytt

[Business class] Sverige-Miami T/R, SAS, 18.200 SEK inkl. skatter

EBD_Hakan

Medlem
Hade du kollat alla segment innan du ringde? Att det fanns platser i exakta bokningsklasser?

Annars kommer detta vara en ganska svår uppgift. När jag bokade min förra året för 2 + INF hade jag alla flighter, både Plan A, B och C redo. På hemresan behövde vi direkt gå till Plan B då både FLL-EWR och MIA-EWR visade plats i Z-klass på United som ”Possible” men systemet bokade oss automatisk till E-klass. Det blev FLL-IAD-LGA istället med UA P-klass.

Min tips är att du kommer behöva göra allt jobb själv och inte lägga över detta på SAS. Det kommer sluta i tårar. ExpertFlyer är ett måste i en sådan situation.

Eftersom SAS inte kommer ta ut en telefonavgift skulle inte jag boka via en obskyr OTA som tar betalt i USD. Däremot skulle evt Google Flights leda till en bokning via United.com eller faktisk SAS.se beroende av komplexiteten. Jag använder nu uteslutande Google Flights och ExpertFlyer för alla mina komplexa bokningar och jag har fimpat ITA Matrix så länge United eller American är inkluderade.
Det verkar ju inte bättre än att J-klass inte finns på mina datum längre, så därmed är jag körd på denna deal för just den här resan då jag har vissa datum jag tänkt hänga med familj i Florida. Resten av familjer är inte knäppa som jag så de är naturligtvis inbokade sedan länge ;-)

Lutar åt att jag kör BA/AA C/F revenue direkt till Miami istället, och kanske siktar in mig på att nyttja denna deal i sommar för några dagar i San Diego i kombination med Miami :)

När jag var i telefon med SAS igår så frågade jag om agenten ville ha koden för fare basis men han ville bara knappa in ruttena, hur brukar det vanligtvis fungera? Är Amadeus smart på så sätt att rätt basis kommer upp med automatik för agenten eller behöver jag ge dem den informationen?

Jag har inte hittat någon webbaserad OTA jag kan använda för att söka då jag har 6 legs planerade (ARN-EWR/JFK-LAX-MIA-LAX-JFK/EWR-ARN) och alla jag kollat på som t.ex Google, Expedia etc kan max hantera 5.
 

Senator

Moderator
Det verkar ju inte bättre än att J-klass inte finns på mina datum längre, så därmed är jag körd på denna deal för just den här resan då jag har vissa datum jag tänkt hänga med familj i Florida. Resten av familjer är inte knäppa som jag så de är naturligtvis inbokade sedan länge ;-)

Lutar åt att jag kör BA/AA C/F revenue direkt till Miami istället, och kanske siktar in mig på att nyttja denna deal i sommar för några dagar i San Diego i kombination med Miami :)

När jag var i telefon med SAS igår så frågade jag om agenten ville ha koden för fare basis men han ville bara knappa in ruttena, hur brukar det vanligtvis fungera? Är Amadeus smart på så sätt att rätt basis kommer upp med automatik för agenten eller behöver jag ge dem den informationen?

Jag har inte hittat någon webbaserad OTA jag kan använda för att söka då jag har 6 legs planerade (ARN-EWR/JFK-LAX-MIA-LAX-JFK/EWR-ARN) och alla jag kollat på som t.ex Google, Expedia etc kan max hantera 5.

Du måste be agenten mata in alla delsträckor efter du själva har letat plats via ExpertFlyer.
 

Senator

Moderator
@EBD_Hakan SK907 via OSL har J-klass till EWR den 6:e och 7:e november. Däremot är AA mellan JFK-LAX/SFO barskrapat på I-klass. Tror inte A-klass kommer funka.

United EWR-LAX finns den 6:e som skulle passa med P-klass:
UA 628 EWR
06/11/19 20:00 LAX
06/11/19 23:10757
Daily
55% / 61mJ9 C9 D9 Z8 P4 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T0 L0 K0 G0 N9

Så du får sätta dig några timmar med ExpertFlyer.
 

EBD_Hakan

Medlem
@EBD_Hakan SK907 via OSL har J-klass till EWR den 6:e och 7:e november. Däremot är AA mellan JFK-LAX/SFO barskrapat på I-klass. Tror inte A-klass kommer funka.

United EWR-LAX finns den 6:e som skulle passa med P-klass:
UA 628 EWR
06/11/19 20:00 LAX
06/11/19 23:10757
Daily
55% / 61mJ9 C9 D9 Z8 P4 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T0 L0 K0 G0 N9

Så du får sätta dig några timmar med ExpertFlyer.

Detta var min urpsrungsplan:
upload_2019-10-8_19-9-38.png


AA-flighter med tillgänglighet i A men inte I på de sträckor de har A, samt J på SAS-flygen.

Agenten upplyste om att det fanns J den 7/11 men då är jag inte på plats i Miami förrän på kvällen den 8/11, lite väl kort med tanke på att hemresan är spikad till 13/11 för resten av sällskapet.

Gissar att jag helt enkelt var för sen på bollen, borde ringt och bokat förra veckan redan. Vi kom aldrig så långt som att prissätta hela rutten eftersom det inte fanns J tillgängligt och agenten var lite motsträvig.
 

Senator

Moderator
Den här finns fortfarande, lite dyrare men med tanke på A321LR till Boston inte är så himla billigt så kan en avstickare till Miami vara ett alternativ ;)

J1SEBIZ SK J Round-Trip 17435(SEK) B V / -- 28

Massor av nya routing regler. Notera att Finnair är indragen i härvan, men i praktiken flyger väl inte Finnair där detta skulle gälla:

V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 J1SEBIZ J R 2054.00 ---- 28/7 ‡‡/ - AT01
PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YES
FROM-STO TO-MIA CXR-SK TVL-22MAR21 RULE-NKS2 IPRA/1
FARE BASIS-J1SEBIZ NORMAL FARE DIS-N VENDOR-ATP
FARE TYPE-BR RT-BUSINESS CLASS RESTRICTED
SEK 17435 0786 E02MAR21 D-INFINITY FC-J1SEBIZ FN-
SYSTEM DATES - CREATED 02MAR21/1216 EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG STO-MIA/SK786 /TAR-TARG EF-02MAR21 DIS-INDEF

/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-SK/AY-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/
SK/AS/AA-MIA
2. STO-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/
AA-MIA
3. STO-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/AA-MIA
4. STO-SK/AY-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-MIA
5. STO-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-MIA
6. STO-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-MIA
7. STO-SK/AY-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/
AS/AA-MIA
8. STO-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-
MIA
9. STO-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-MIA
10. STO-SK/AY-OSL/CPH-MIA
11. STO-OSL/CPH-MIA
12. STO-MIA

Fördelaktiga stopover-regler

2 STOPOVERS PERMITTED IN EACH DIRECTION
LIMITED TO 1 FREE AND 1 AT EUR 75.00.
1 FREE IN AREA 1 IN EACH DIRECTION
1 IN AREA 1 IN EACH DIRECTION AT EUR 75.00.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
ONE STOPOVER UTILIZES ONE TRANSFER
CHILD DISCOUNTS APPLY. INFANT IS FREE

Massor av spännande segment man kan åka, dock notera begräsningar med American:

3 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION.
3 PERMITTED IN AREA 2 IN EACH DIRECTION.
AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION AT EUR
75.00 - PER PASSENGER. CHILD DISCOUNTS APPLY.
INFANT IS FREE.
2 PERMITTED IN AREA 1 IN EACH DIRECTION AT
EUR 75.00 EACH IN EACH DIRECTION.
FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS NOT
PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
NOT PERMITTED WITH CARRIER AA WHEN TRAVEL ON SK
NONSTOP FLIGHTS VIA LAX/MIA/BOS TO/FROM INTERIOR
POINTS IN
NORTH AMERICA/SOUTH AMERICA/CENTRAL AMERICA.


Jag tolkar detta som att ARN-CPH-BOS(SK)-LAX(AA)-MIA(AA) inte godkänns medan ARN-CPH-BOS(SK)-SFO(UA)-MIA(UA) skulle gå, eller ARN-CPH/OSL-EWR(SK),JFK-SFO(AA)-MIA(AA) borde gå. Däremot kan man åka Alaska också nu som är OneWorld från och med april. Vi får se om denna finns i 2022 när jag hoppas börja åka tillbaka till USA en del.
 

ericwg

Medlem
Den här finns fortfarande, lite dyrare men med tanke på A321LR till Boston inte är så himla billigt så kan en avstickare till Miami vara ett alternativ ;)

J1SEBIZ SK J Round-Trip 17435(SEK) B V / -- 28

Massor av nya routing regler. Notera att Finnair är indragen i härvan, men i praktiken flyger väl inte Finnair där detta skulle gälla:

V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 J1SEBIZ J R 2054.00 ---- 28/7 ‡‡/ - AT01
PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YES
FROM-STO TO-MIA CXR-SK TVL-22MAR21 RULE-NKS2 IPRA/1
FARE BASIS-J1SEBIZ NORMAL FARE DIS-N VENDOR-ATP
FARE TYPE-BR RT-BUSINESS CLASS RESTRICTED
SEK 17435 0786 E02MAR21 D-INFINITY FC-J1SEBIZ FN-
SYSTEM DATES - CREATED 02MAR21/1216 EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG STO-MIA/SK786 /TAR-TARG EF-02MAR21 DIS-INDEF

/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-SK/AY-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/
SK/AS/AA-MIA
2. STO-OSL/CPH-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/
AA-MIA
3. STO-NYC/BOS-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-UA/SK/AS/AA-MIA
4. STO-SK/AY-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-MIA
5. STO-OSL/CPH-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-MIA
6. STO-WAS-UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-UA/SK/AS/AA-MIA
7. STO-SK/AY-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/
AS/AA-MIA
8. STO-OSL/CPH-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-
MIA
9. STO-CHI-UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-UA/SK/AS/AA-MIA
10. STO-SK/AY-OSL/CPH-MIA
11. STO-OSL/CPH-MIA
12. STO-MIA

Fördelaktiga stopover-regler

2 STOPOVERS PERMITTED IN EACH DIRECTION
LIMITED TO 1 FREE AND 1 AT EUR 75.00.
1 FREE IN AREA 1 IN EACH DIRECTION
1 IN AREA 1 IN EACH DIRECTION AT EUR 75.00.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
ONE STOPOVER UTILIZES ONE TRANSFER
CHILD DISCOUNTS APPLY. INFANT IS FREE

Massor av spännande segment man kan åka, dock notera begräsningar med American:

3 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION.
3 PERMITTED IN AREA 2 IN EACH DIRECTION.
AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION AT EUR
75.00 - PER PASSENGER. CHILD DISCOUNTS APPLY.
INFANT IS FREE.
2 PERMITTED IN AREA 1 IN EACH DIRECTION AT
EUR 75.00 EACH IN EACH DIRECTION.
FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS NOT
PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
NOT PERMITTED WITH CARRIER AA WHEN TRAVEL ON SK
NONSTOP FLIGHTS VIA LAX/MIA/BOS TO/FROM INTERIOR
POINTS IN
NORTH AMERICA/SOUTH AMERICA/CENTRAL AMERICA.


Jag tolkar detta som att ARN-CPH-BOS(SK)-LAX(AA)-MIA(AA) inte godkänns medan ARN-CPH-BOS(SK)-SFO(UA)-MIA(UA) skulle gå, eller ARN-CPH/OSL-EWR(SK),JFK-SFO(AA)-MIA(AA) borde gå. Däremot kan man åka Alaska också nu som är OneWorld från och med april. Vi får se om denna finns i 2022 när jag hoppas börja åka tillbaka till USA en del.

Tack! Vad är enklaste sättet att söka efter det?
 
Toppen