Senaste nytt

[Business class] Stockholm-New York/Boston, T/R, Lufthansa&co, 15.000 SEK inkl.

Swisser

Medlem
Var hittar ni informationen betr antal tillåtna byten ("Byte: 2 byte i Europa och 3 byte i Nordamerika är tillåtna i varje riktning")?

AHO, du som är kreativ på att lägga upp rutter:
Hur skulle man kunna maximera antal byten för att på så sätt maximera antalet flygna segment och antalet miles (åtminstone i Europa, eftersom det här oftast är fixa miles per segment och inte baserat på distans)?
Hur ska man få till 3 byten i Nordamerika och kan man med flera byten maximera antalet intjänade miles/poäng även i Nordamerika?
 

Dr. Miles

Expert
Var hittar ni informationen betr antal tillåtna byten ("Byte: 2 byte i Europa och 3 byte i Nordamerika är tillåtna i varje riktning")?

I biljettregel förstås. Area 1 betyder Nordamerika, Area 2 betyder Europa.
Fare basis: ZNNZEUW skrev:
[Transfers]
5 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION.
3 PERMITTED IN AREA 2 IN EACH DIRECTION
2 PERMITTED IN AREA 1 IN EACH DIRECTION.

AHO, du som är kreativ på att lägga upp rutter:
Hur skulle man kunna maximera antal byten för att på så sätt maximera antalet flygna segment och antalet miles (åtminstone i Europa, eftersom det här oftast är fixa miles per segment och inte baserat på distans)?
Hur ska man få till 3 byten i Nordamerika och kan man med flera byten maximera antalet intjänade miles/poäng även i Nordamerika?

Jag får tyvärr ingen information om routing pga KVS Tool dummar sig. :mad:

Fare basis: ZNNZEUW skrev:
NO FARE IN SYSTEM
---------------------------------------------------------------

NO FARE IN SYSTEM

Men om routingregel är samma som andra Lufthansa Z klass biljetter, ser det ut så här:

Kod:
ROUTING  404 FROM-TO  STO-LH/SK-FRA/MUC/DUS/BER/HAM/STR/        
                      CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/BRU/ZRH/GVA/      
                      PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/DUB/SNN/LON/      
                      BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/VIE-NYC*          
             FROM-TO  STO-LH/SK-FRA/MUC/DUS/BER/HAM/STR/        
                      CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/BRU/ZRH/GVA/      
                      PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/DUB/SNN/LON/      
                      BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/VIE-PHL-LH/       
                      UA/CO/AC-NYC*                             
             FROM-TO  STO-LH/SK-FRA/MUC/DUS/BER/HAM/STR/        
                      CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/BRU/ZRH/GVA/      
                      PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/DUB/SNN/LON/      
                      BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/VIE-WAS-LH/       
                      UA/CO/AC-NYC*                             
             FROM-TO  STO-LH/SK-FRA/MUC/DUS/BER/HAM/STR/        
                      CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/BRU/ZRH/GVA/      
                      PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/DUB/SNN/LON/      
                      BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/VIE-YHZ/YOW/      
                      YUL-LH/UA/CO/AC-NYC*                      
             FROM-TO  STO-LH/SK-FRA/MUC/DUS/BER/HAM/STR/        
                      CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/BRU/ZRH/GVA/      
                      PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/DUB/SNN/LON/      
                      BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/VIE-YTO/YMQ/      
                      YOW-LH/UA/CO/AC-NYC*                      
             FROM-TO  STO-SK/QI/LH-CPH-LH/SK-FRA/MUC/DUS/       
                      BER/HAM/STR/CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/      
                      BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/      
                      DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/      
                      VIE-NYC*                                  
             FROM-TO  STO-SK/QI/LH-CPH-LH/SK-FRA/MUC/DUS/       
                      BER/HAM/STR/CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/      
                      BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/      
                      DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/      
                      VIE-PHL-LH/UA/CO/AC-NYC*                  
             FROM-TO  STO-SK/QI/LH-CPH-LH/SK-FRA/MUC/DUS/       
                      BER/HAM/STR/CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/      
                      BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/      
                      DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/      
                      VIE-WAS-LH/UA/CO/AC-NYC*                  
             FROM-TO  STO-SK/QI/LH-CPH-LH/SK-FRA/MUC/DUS/       
                      BER/HAM/STR/CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/      
                      BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/      
                      DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/      
                      VIE-YHZ/YOW/YUL-LH/UA/CO/AC-NYC*          
             FROM-TO  STO-SK/QI/LH-CPH-LH/SK-FRA/MUC/DUS/       
                      BER/HAM/STR/CGN/HAJ-LH/SK/LX/SN-AMS/      
                      BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/HAM/BER/      
                      DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/BRS/BFS/      
                      VIE-YTO/YMQ/YOW-LH/UA/CO/AC-NYC*          
             FROM-TO  STO-AMS/BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/      
                      HAM/BER/DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/      
                      BRS/BFS/VIE-NYC*                          
             FROM-TO  STO-AMS/BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/      
                      HAM/BER/DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/      
                      BRS/BFS/VIE-PHL-LH/UA/CO/AC-NYC*          
             FROM-TO  STO-AMS/BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/      
                      HAM/BER/DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/      
                      BRS/BFS/VIE-WAS-LH/UA/CO/AC-NYC*          
             FROM-TO  STO-AMS/BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/      
                      HAM/BER/DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/      
                      BRS/BFS/VIE-YHZ/YOW/YUL-LH/UA/CO/AC       
                      -NYC*                                     
             FROM-TO  STO-AMS/BRU/ZRH/GVA/PAR/FRA/MUC/DUS/      
                      HAM/BER/DUB/SNN/LON/BHX/MAN/EDI/GLA/      
                      BRS/BFS/VIE-YTO/YMQ/YOW-LH/UA/CO/AC       
                      -NYC*
 

Swisser

Medlem
AHO - Tack för svaren!

I ditt svar skriver du att "Area 1 betyder Nordamerika, Area 2 betyder Europa. 3 PERMITTED IN AREA 2 IN EACH DIRECTION, 2 PERMITTED IN AREA 1 IN EACH DIRECTION", vilket borde innebära att det är tillåtet med 2 (och ej 3) byten i Nordamerika och 3 (och inte 2) i Europa.

Routingreglerna hittar man dem endast genom KVS Tool eller finns det andra sätt att hitta dem?
 

Senator

Moderator
Om du frågar mig, så är 65k miles lätt värt en Z->F uppgrade !

Resa till SF: LH A380 (eller 747, antagligen nya First) via FRA
Hem: Swiss A340 i businessclass.

Med tanke på att en bonus resa i affärsklass kostar 105 000 poäng och en resa i Första kostar 170 000 så tycker inte jag det är en så bra deal. Dessa extra 15 000 poäng för Z är lite surt :eek: Så t/r uppgradering till F kostar 130 000 poäng medan man tjänar in typ 30 000.. Nja.... Jämfört med BAEC är det ett skämt..
 

Dr. Miles

Expert
I ditt svar skriver du att "Area 1 betyder Nordamerika, Area 2 betyder Europa. 3 PERMITTED IN AREA 2 IN EACH DIRECTION, 2 PERMITTED IN AREA 1 IN EACH DIRECTION", vilket borde innebära att det är tillåtet med 2 (och ej 3) byten i Nordamerika och 3 (och inte 2) i Europa.
Jag har upptäckt när jag skrev svar till dig och har redan rättat till min original post.

Routingreglerna hittar man dem endast genom KVS Tool eller finns det andra sätt att hitta dem?
Man kan söka den på ExpertFlyer också. Men jag har inte EF prenumeration nu längre.
 

Senator

Moderator
Ett annat tips;
Man kan åka till Västkusten via t.ex. JFK/EWR/ORD/BOS/IAD och inrikes med CO/UA. Resan inom USA blir troligen bokat som "A" klass som gör att M&M medlemmar (kanske även BMI DC?) får 300%. En enkel resa DCA-CLT-SFO för $490 med US gav mig:

DCA-CLT: 500 x 3 + 25% x 500 = 1 675 M&M miles
CLT-SFO: 2 292 x 3 + 25% x 2 292 = 7 449 M&M Miles
Totalt 9 124 M&M Miles

T.ex. kan man åka:
ARN-MUC-ZRH-EWR/JFK med Swiss
LGA/EWR-ORD-SFO med United

På M&M genererar detta en del poäng:
(2 000 + 2 000 + 3 926 x 2) x 1,25 = 14 815 M&M miles
(725 + 1 847) x 3 x 1,25 = 9 645 M&M miles
T/R ger detta = 48 920 M&M miles som är halva SEN status om man redan är minst FTL

Teoretisk kan man stanna 23:59t i New York och Chicago
 

Swisser

Medlem
Bra tips Senator!

Jag antar dock att denna reserutt kommer att bli betydligt dyrare än SEK 15.000, eftersom resan går ända till västkusten? Bör man räkna med ca SEK 15.000 + 2xUSD490?

Hur kan man klämma in ett tredje segment inom Europa, så att man verkligen maximerar intjänade miles (ger ju ytterligare 4.000 extra miles T/R plus ev FLT-bonus)? Då borde man kunna tjäna in en bra bit över 50k M&M miles totalt om man lägger till detta extra segment på ditt förslag.
 

Senator

Moderator
Bra tips Senator!

Jag antar dock att denna reserutt kommer att bli betydligt dyrare än SEK 15.000, eftersom resan går ända till västkusten? Bör man räkna med ca SEK 15.000 + 2xUSD490?

Hur kan man klämma in ett tredje segment inom Europa, så att man verkligen maximerar intjänade miles (ger ju ytterligare 4.000 extra miles T/R plus ev FLT-bonus)? Då borde man kunna tjäna in en bra bit över 50k M&M miles totalt om man lägger till detta extra segment på ditt förslag.

Hej, ja priserna till San Fran och LA är något dyrare. Men man borde kunna ta sig till New York via Washington, Boston, Toronto eller Montreal. Västkusten är ca 4000kr mer t/r. Jag skulle inte dock köpa separat Östkust till Västkust då dessa priser är numera väldigt dyra.
 
Toppen