Senaste nytt

[Business class] Skandinavien-Kina T/R, Air France/KLM, fra 7.400 DKK / 8.700 NOK / 9.300 SEK inkl.

Dr. Miles

Expert
Förstår jag rätt att man får åka via HKG men kan inte ha HKG som slutdestination ? Om så är fallet, har du möjlighet att ge tips på vilken flygplats man bör åka ifrån till HKG på smidigast sätt ?
Om du har British Airways Executive Club avios, kan du flyga till Xiamen (XMN) av de destinationerna.
Du kan flyga mellan Xiamen - Hong Kong med Dragonair för 4.500 avios per segment i Economy class.
Internationell transfer i Xiamen inom 24 timmar är visumfritt.

TIMATIC skrev:
Information as of 06MAR15 / 0630 UTC

National Sweden (SE)
/Embarkation Netherlands (NL)
Transit China (People's Rep.) (CN)
Destination Hong Kong (SAR China) (HK)


Passport and Visa Information: Transit

China (People's Rep.) (CN)

Information: Normal Passports

TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward airline tickets for a max. transit time of 24 hours.

Transit incl. multiple stops within China (People's Rep.), with a total transit time of max. 24 hours, is permitted.

- Not applicable at Fuzhou (FOC) and Yanji (YNJ).

-
Visa required, except for Nationals of Sweden holding confirmed onward airline tickets to a third country, provided arriving in and departing from the same city:

- at Beijing (PEK), Chongqing (CKG), Guangzhou (CAN), Hangzhou (HGH), Shanghai Hongqiao (SHA), Shanghai Pudong (PVG) or Xi'an (XIY) for a max. transit time of 72 hours, starting from 00:01 on the day following the day of entry.

- at Chengdu (CTU), Dalian (DLC), Guilin (KWL), Kunming (KMG) or Shenyang (SHE) for a max. transit time of 72 hours;

- All transiting passengers are subject to a check by immigration officials. Passengers in transit are required to hold passports or passport replacing documents that are accepted for entry into China (People's Rep.). For more details on document requirements, please enter China (People's Rep.) as a destination.

- Leaving the transit area is allowed.


Är också nyfiken på hur vanligt det är med sådana här deals till just Kina/HKG ifall det är värt att vänta lite med tanke på att det är väldigt lång tid tills jag ska åka? :)
Till Kina i den prisklassen i Business class är ytterst ovanligt. Aeroflot har året runt deals som kostar ca 13.000 SEK inkl. skatter till Beijing & Shanghai och andra flygbolag kan ibland köra kampanjer men jag har inte sett priser under 10.000 SEK inkl. skatter från Sverige, om det inte är mistake fare.
 
Jag försöker boka en flight till Chengdu i juli, men får inte upp via PVG med AF, utan enbart KLM med 747 vis AMS. Bokningsdatum är ut 1 juli och hem 16 juli. Priset är 9247 sek i C så det har jag inget emot... Men hade föredragit via PVG i förhoppningsvis nya 777 business.
 

Dr. Miles

Expert
Jag försöker boka en flight till Chengdu i juli, men får inte upp via PVG med AF, utan enbart KLM med 747 vis AMS. Bokningsdatum är ut 1 juli och hem 16 juli. Priset är 9247 sek i C så det har jag inget emot... Men hade föredragit via PVG i förhoppningsvis nya 777 business.
Det verkar inte finnas AF Z klass plats tillgänglig för hemresa från Chengdu den 16 juli. Om du reser hem en dag tidigare finns det plats.
Screenshot20150306_6.png
 
Yes! Jag fick sista Z-platsen på returen 15 juli. Det var lustigt när jag ringde Air France-bokningen och kopplades till England, då fanns det inga platser i Z på returen, de ville då ha 29000 för biljetten. Jag ringde om och nådde den svenska bokningen som hittade sista platsen i Z på flight 111.
 

CJR

Medlem
Stort tack för denna deal! Blir en tur med KLM 747 via HK i juli. Vill gärna prova jumbojetens "upper deck". Xiamen är målet och det skall tydligen vara en av Kinas finaste städer efter att ha forskat i ämnet.
 
Toppen