Senaste nytt

[Business class] Rom/Milano-Hong Kong T/R, British Airways, 18,100 SEK inkl. skatter

Gnopps

Medlem
HIP/Mileage Exceptions: Any mileage surcharge and any higher intermediate fare may be ignored.

En av de sjukaste routingarna jag har hittat är:
Milan/Rom-London-(via Singapore: ej byte)-Sydney-Melbourne-Hong Kong.

När det står *MPM* i routing rules så gäller den tyvärr från avreseort till ankomstort. Rutten ROM-LON-SYD-*MPM*-HKG räknar alltså maxsträcka ROM-HKG och inte SYD-HKG som man skulle önska. Att flyga via SYD till HKG går tyvärr över den tillåtna sträckningen med mer än dubbelt så mycket.

Att man inte behöver ta hänsyn till milage surcharge betyder i det här fallet att om man reser upp till 25% mer än den tillåtna sträckan behöver man inte betala extra för det. Man får dock fortfarande inte gå över 25%, då skulle det ha stått typ "Excess mileage can be ignored" tror jag.
 

Dr. Miles

Expert
När det står *MPM* i routing rules så gäller den tyvärr från avreseort till ankomstort. Rutten ROM-LON-SYD-*MPM*-HKG räknar alltså maxsträcka ROM-HKG och inte SYD-HKG som man skulle önska. Att flyga via SYD till HKG går tyvärr över den tillåtna sträckningen med mer än dubbelt så mycket.

Jaha.
Jag misstänkte att det var något i den stilen för jag har aldrig sett *MPM* i routing.

Frågan är, om det är ändå MPM+25% som gäller, varför flygbolaget krånglar sig att skriva routing på det viset?
 
Last edited:

Kricka

Medlem
AHO,
Jag hade hoppats på din idé om BA MXP-LHR-HKG via SYD för en milage-run men
det ser inte ut att fungera (dessutom är det sista dagen imorgon att köpa biljetten).
Har du någon annat förslag som kan ge 550-600 TP ? Kan man hålla priset kring
18-20 tkr så vore det bra. Föredrar att resa BA österut/söderut snarare än till USA.
 
Toppen