Senaste nytt

[Business class] Helsingfors-Vancouver T/R, oneworld JV, 1.420 EUR inkl. skatter

Dr. Miles

Expert
Great thanks to SEA-Flyer on FlyerTalk.
Året runt biljett som erbjuder mycket generöst villkor.
Inget förköpskrav, inget köpa senast datum, inget krav om utresedatum.
Fri återbetalning & ombokning.

[Business class] Helsingfors-Vancouver T/R, oneworld JV, 1.420 EUR inkl. skatter

HEL-YVR T/R
Flygbolag: American Airlines (AA), British Airways (BA), Finnair (AY), IBERIA (IB) + US Airways (US) + Alaska Airlines (AS) & WestJet (WS) inom Nordamerika
Kabinklass: Business
Bokningsklass: I (Business), A (på AA inom USA), Y (på monoklass flight)
Fare basis: IR00RF
Pris: 1.065 EUR + skatter ca 355 EUR och uppåt, totalt från ca 1.420 EUR (ca 13.300 SEK) inkl. skatter.
Förköpskrav: --
Min/Max stay: stanna natten mellan lördag och söndag / 12 månader
Boka senast: --
Gäller för utresa: --
Stopover: Upp till 2 stopover är tillåtna. En fri och ytterligare en stopover för 75 EUR.
Byte: upp till 2 byte i Europa och 2 byte i Nordamerika är tillåtna i varje riktning
HIP Check: Ja
MPM: till Vancouver: 6.057 miles
Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
Återbetalning: gratis
Ändring: Ja, gratis
Routing: t ex Helsingfors-(AY/BA)-London-(BA)-Vancouver

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


American Airlines Business class på Boeing 777-300ER
img_1211-jpg.15292

(Foto: Randy Marsh)

British Airways Club World (Business class på longhaul linjer) på Airbus A380:
british-airways-business-class-hkg-lhr-28-jpg.26063

british-airways-business-class-hkg-lhr-18-jpg.26064

(Foto: Dr. Miles)

Finnair Business class
Finnair-Business-Class-Airbus-A330-Helsinki-Bangkok-02-720x540.jpg

Finnair-Business-Class-Airbus-A330-Helsinki-Bangkok-03.jpg

(Foto: Jacob)

IBERIA Business class
911=14088-IMG_0769.jpg

(Foto: Gnopps)

img_20140319_1-png.24418

img_20140319_2-jpg.24419

img_20140319_3-jpg.24420

(Foto: JensE, Iberia presenterar ny long-haul produkt, Ekonomi och Business | BusinessClass.se)

US Airways Envoy Suite:
5691293365_5d915c7297_z.jpg

(Foto: DSCN3757 by unclekage on Flickr)
8471705915_fa34fc7943_z.jpg

(Foto: Getting Ready to Fly to Munich by James on Flickr)
4707897913_7142f7cfc6_z.jpg

(Foto: US Airways by Joe Nazarianon Flickr)

BusinessClass.se har testat British Airways Club World.
Club World till Boston, British Airways (Concorde)

BusinessClass.se har testat IBERIA Business class.
Affärsklass med Iberia och Aeroméxico, en jämförelse (Gnopps)

Reserapport av medlemmar:

Biljettvillkor om återbetalning & ombokning
Kod:
PENALTIES

CANCELLATIONS

ANY TIME
CANCELLATIONS PERMITTED FOR CANCEL/NO-SHOW.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
THE ORIGINAL NON REFUNDABLE AMOUNT REMAINS NON
REFUNDABLE. CANCELLATIONS ARE PERMITTED WITHIN
TICKET VALIDITY OF ORIGINAL TICKET.
FOR CANCELLATION AFTER DEPARTURE THE REFUND WILL
BE THE DIFFERENCE BETWEEN FARE PAID AND FARE FOR
JOURNEY TRAVELLED.
----------------
FOR TRAVEL AGENCY BOOKINGS MADE IN MEXICO / THE
CARIBBEAN/CENTRAL AND SOUTH AMERICA- AA WILL
ASSESS A USD 25.00 FEE ON ANY UNTICKETED
RESERVATION NOT CANCELLED BEFORE DEPARTURE.

CHANGES

ANY TIME
CHANGES PERMITTED FOR NO-SHOW/REISSUE/REVALIDATION.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
A CHANGE IS A ROUTING/OR DATE/ OR FLIGHT
MODIFICATION
CHANGE IS PERMITTED WITHIN TICKET VALIDITY OF
ORIGINAL TICKET.
THE ORIGINAL AMOUNT REMAIN NON-REFUNDABLE
--------------------------------------------
WHERE THIS FARE IS COMBINED WITH ANOTHER FARE THE
PENALTY CONDITIONS OF THE CHANGED FARE COMPONENT
WILL APPLY.
-------------------------------------------------
CALCULATION OF REISSUES
//CHANGES BEFORE OUTBOUND DEPARTURE//
WHEN THE FIRST FARE COMPONENT IS CHANGED THE
ITINERARY MUST BE REPRICED USING CURRENT FARES IN
EFFECT ON THE DATE THE TICKET IS REISSUED.
-----
WHEN THERE ARE NO CHANGES TO THE FIRST FARE
COMPONENT BUT OTHER FARE COMPONENTS ARE CHANGED
THE ITINERARY MUST BE REPRICED USING HISTORICAL
FARES IN EFFECT ON THE PREVIOUS TICKETING DATE OR
CURRENT FARES IN EFFECT ON THE DATE OF TICKET
REISSUE WHICHEVER IS LOWER.
----------------------------
//CHANGES AFTER DEPARTURE//
THE ITINERARY MUST BE REPRICED USING HISTORICAL
FARES IN EFFECT ON THE PREVIOUS TICKETING DATE.
---------------
--------
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHER FARE
THE DIFFERENCE WILL BE COLLECTED.
---------
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A LOWER FARE A
REFUND OF THE RESIDUAL AMOUNT LESS THE APPLICABLE
PENALTY WILL BE MADE.
 

Dr. Miles

Expert
Ett exempel:
Screenshot20150303_1.png


Mycket praktiskt när man inte vet om det resan blir av eller ej. Det går att boka av och få pengarna tillbaka*.
*OBS: många flygbolag tar servicearvode utöver det som krävs av biljettvillkoren när man begär återbetalning. Vänligen kolla om ditt flygbolag kräver sådant eller ej.
 

Swisser

Medlem
Dr. Miles hur ser det ut med max miles? I reglerna du publicerade står det "MPM: till Vancouver: 6.057 miles", men den rutten du föreslår är 13.025 miles T/R enl Great Circle Mapper, vilket överstiger 2x6.057=12.114 med 911 miles. Kan man alltså flyga en längre rutt än 6.057 miles och om så är fallet, hur mycket längre kan en sådan rutt vara?
 

Dr. Miles

Expert
Dr. Miles hur ser det ut med max miles? I reglerna du publicerade står det "MPM: till Vancouver: 6.057 miles", men den rutten du föreslår är 13.025 miles T/R enl Great Circle Mapper, vilket överstiger 2x6.057=12.114 med 911 miles. Kan man alltså flyga en längre rutt än 6.057 miles och om så är fallet, hur mycket längre kan en sådan rutt vara?
Nu får du gå tillbaka till skolbänken. ;)
MPM gäller ALLTID mellan avreseort och destination per enkelväg. Inte för hela resan.
Dessutom många MPM baserad fare tillåter upp till MPM+25% per riktning. I detta fall är max 7.571 miles per riktning.
 

Swisser

Medlem
Jag har inga problem att återgå till skolbänken om det skulle behövas. Hela detta forum är ju som en skola för oss alla.
Jag hade dock redan förstått att MPM gäller per enkelväg, men eftersom du hade valt olika rutter i ditt exempel räknade jag ihop summan av tur- och returresorna, för att se om de översteg 2 x MPM.
Om man nu utnyttjar möjligheten med MPM+25% tillkommer då någon extra kostnad förutom de 1.420 EUR (ca 13.300 SEK) inkl. skatter som du har angett?
 

Dr. Miles

Expert
Om man nu utnyttjar möjligheten med MPM+25% tillkommer då någon extra kostnad förutom de 1.420 EUR (ca 13.300 SEK) inkl. skatter som du har angett?
I mitt exempel i tidigare inlägg visar att det är inom MPM+25% (men över MPM+0%) och jag fick samma pris 1.065 EUR exkl. skatter.

Däremot en stopover kan trigga HIP Check även om fare rules säger att det ingår en fri stopover.
Ett exempel:
Screenshot20150303_2.png
 

Swisser

Medlem
Tack för svaret!
Då ska jag göra min hemläxa och kolla runt med olika alternativa reserutter och stopovers för att se hur det påverkar prissättningen.
 
Jag har inga problem att återgå till skolbänken om det skulle behövas. Hela detta forum är ju som en skola för oss alla.
Jag hade dock redan förstått att MPM gäller per enkelväg, men eftersom du hade valt olika rutter i ditt exempel räknade jag ihop summan av tur- och returresorna, för att se om de översteg 2 x MPM.
Om man nu utnyttjar möjligheten med MPM+25% tillkommer då någon extra kostnad förutom de 1.420 EUR (ca 13.300 SEK) inkl. skatter som du har angett?

Priset ökar väl i procent av grundpriset, men till närmaste 5% intervall upp till 25%
 

Dr. Miles

Expert
Det här dealen försvann fort.
Nu samma fare kostar 4.065 EUR exkl. skatter. :( Jag undrar om det var fel prissättning. Lite för generös biljettvillkor för att vara den här prisgruppen.
 
Toppen