Senaste nytt

[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 1.860 EUR inkl. skatter

Senator

Moderator
Följande routing är inom MPM (6.976 miles):

Verkliga flygningar är:

  1. Helsingfors-(AA: AY/BA)-London LHR
  2. London LCY-(AA: BA)-New York JFK
  3. New York LGA-(AA)-Washington DCA
  4. Washington DCA-(AA)-Miami
  5. Miami-(AA)-Curacao

1 byte i Europa + 3 byte i USA

Så man har med andra ord 6 976 till CUR men "bara" 6 343 till SKB. Med tanke på att MIA-CUR är 1 192 miles och MIA-SKB är 1 271 miles måste det ligga någon annan (o)logisk förklaring till detta. Min lekmansgissning är två:
Möjlighet till flyga LGW-SKB direkt
Möjlighet att flyga JFK-SKB direkt

Med tanke på att jag skall till CUR nästa torsdag blir inte det så aktuellt igen över nyår, men om jag är väldigt sugen på Kitts igen. Sedan är nästa fråga: är det inte en reduktion av MPM med 500 miles om man reser via JFK eller EWR till CUR?
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA NYC OR EWR
 

Dr. Miles

Expert
Min fråga till British Airways Executive Expert är, kan det räknas som BA flygningar om man flyger BA opererad flygning med AA flightnummer?

Om svaret är ja, man kan bli BAEC Silver direkt efter denna resa med Helsingfors-(BA med AA flightnummer)-London-(BA med AA flightnummer)-USA-vidareresa mot Curacao.
 

Dr. Miles

Expert
Med tanke på att jag skall till CUR nästa torsdag blir inte det så aktuellt igen över nyår, men om jag är väldigt sugen på Kitts igen. Sedan är nästa fråga: är det inte en reduktion av MPM med 500 miles om man reser via JFK eller EWR till CUR?
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA NYC OR EWR

Det ser ut som det inte efterlevs i alla situationer.
Via New York är inget problem och det är inget problem heller att flyga både via New York och via Miami även om det står så här.

Kod:
 MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
       TICKETED POINT DEDUCTION OF 550 MILES APPLIES
       WHEN TRAVEL IS VIA [B]NYC[/B] OR [B]EWR[/B]
       TICKETED POINT DEDUCTION OF 1000 MILES APPLIES
       WHEN TRAVEL IS VIA [B]MIA[/B]
       TICKETED POINT DEDUCTION OF 500 MILES APPLIES
       WHEN TRAVEL IS VIA SJU

Däremot går det inte prissätta på ITA om man försöker att flyga som nedan även om det uppfyller MPM kraven: :confused:

Helsingfors-(AA: AY/BA)-London-(AA/BA)-Miam-(AA)-Curacao​


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det här krävs vår mästare Gnopps hjälp. Det är utanför min kunskap.
 

famhanssons

Medlem
Ursäkta en eventuell dum fråga :confused: Vad händer om man inte nyttjar legget MIA-CUR? Jag ska vidare till Cancun och kan mycket väl tänka mig denna route för att sedan köpa MIA-CUN-MIA separat.
 

Dr. Miles

Expert
Ursäkta en eventuell dum fråga :confused: Vad händer om man inte nyttjar legget MIA-CUR? Jag ska vidare till Cancun och kan mycket väl tänka mig denna route för att sedan köpa MIA-CUN-MIA separat.
Om du inte flyger Miami-Curacao förlorar du hemresan (resten av bokningarna).
Däremot kan du ta stopover i Miami och fortsätta till Curacao och hem.
 

Senator

Moderator
Ursäkta en eventuell dum fråga :confused: Vad händer om man inte nyttjar legget MIA-CUR? Jag ska vidare till Cancun och kan mycket väl tänka mig denna route för att sedan köpa MIA-CUN-MIA separat.

Hemresan blir avbokat, och i värsta fall blir utresan prisat om till en väg HEL-MIA. Skulle avråda på det starkast från att göra detta. Dock kan man kliva av ett sista segment på hemresan t.ex. med mindre risker
 

Dr. Miles

Expert
Så man har med andra ord 6 976 till CUR men "bara" 6 343 till SKB. Med tanke på att MIA-CUR är 1 192 miles och MIA-SKB är 1 271 miles måste det ligga någon annan (o)logisk förklaring till detta. Min lekmansgissning är två:
Möjlighet till flyga LGW-SKB direkt
Möjlighet att flyga JFK-SKB direkt


Det är ganska enkelt att räkna. MPM räknas mellan avreseort och destination därför avståndet mellan de städerna är viktigt.

Avståndet av direktflyg (som om det fanns) mellan de två städerna och plussar man 25%. Några små miles kan variera men det är så man räknar. Sedan finns det undantag också men det är inte så ofta.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Helsingfors - St Kitts: 5.110 miles + 25% = MPM 6.343 miles
Helsingfors - Curacao: 5.625 miles +25% = MPM 6.976 miles
 

Senator

Moderator
Det är ganska enkelt att räkna. MPM räknas mellan avreseort och destination därför avståndet mellan de städerna är viktigt.

Avståndet av direktflyg (som om det fanns) mellan de två städerna och plussar man 25%. Några små miles kan variera men det är så man räknar. Sedan finns det undantag också men det är inte så ofta.

Helsingfors - St Kitts: 5.110 miles + 25% = MPM 6.343 miles
Helsingfors - Curacao: 5.625 miles +25% = MPM 6.976 miles

Kolla där fick man veta det också! Strålande! Ser ofta på AA att man begränsar som ovan via NYC, ORD, DFW eller MIA men det verkar på något sätt inte appliceras...
 
Toppen