Senaste nytt

[Business Class]Europa-Nordamerika (inklusive Hawaii), från ca 15.000SEK (Star Alliance & One World)

Gizmokvack

Medlem
En liten villkorsfråga.
Har hittat en resrutt jag är nöjd med.
Priset är samma om jag bokar med Lufthansa eller United hemsida.

Kikar jag på villkoren har United free cancelation och man får en voucher giltig 12 månader från resdatum.
Kikar jag på Lufthansas hemsida måste resan avbokas senast augusti 31.
Är det då fördel att boka via Uniteds hemsida?

Jag tänker exempelvis på om barnen blir sjuka, barnvakten sjuk eller vad som helst.
Resdatum är slutet av oktober.
Och gällande eurobonus är väl lufthansa/united same same? Att man kan välja att få poängen till eurobonus?
 

Homer

Medlem
Tack för svar!
Jag vet ju inte riktigt om jag gillar att flyga, har ju aldrig testat business förut. Min referens idag är ju att klämma in sig i en 737 och flyga med ett irländskt bolag. Efter några timmar börjar min 193cm långa kropp säga ifrån så det är ju ingen exalterade resa direkt...


Om inte sånt som British Airways Tier Points och liknande är jätteviktigt går det att flyga
på ett ganska bekvämt sätt hela vägen.
How to Fly in a Lie-Flat Seat Between the US Mainland and Hawaii


Men du har ju en ganska brutal dygnsomställning för bara 5 dagar.

Dessutom är Coronakrisen långt ifrån över och det kommer ju bra deals varje vecka,
det har funnits deals som liknat detta, utan att det varit coronakris, för ca 17kkr där det varit tillåtet med stop på vägen
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: pep

Gizmokvack

Medlem
Om inte sånt som British Airways Tier Points och liknande är jätteviktigt går det att flyga
på ett ganska bekvämt sätt hela vägen.
How to Fly in a Lie-Flat Seat Between the US Mainland and Hawaii


Men du har ju en ganska brutal dygnsomställning för bara 5 dagar.

Dessutom är Coronakrisen långt ifrån över och det kommer ju bra deals varje vecka,
det har funnits deals som liknat detta, utan att det varit coronakris, för ca 17kkr där det varit tillåtet med stop på vägen
Nix, brittiska poäng är inte alls viktigt. Jag har bara idag poäng hos Eurobonus och det är heller inget krav på maximal intjäning då jag flyger så sällan.

Om du kikar på den rutten jag infogat längre upp så är den väl ganska skonsam? Det är bara en rutt med en 737a och visst, hemresan på natten är ju på ett plan som @palmen avråder ifrån.

Jag får förtydliga med att jag är helt novis på det här. Min flygerfarenhet är att jag kanske flugit 20 ggr med Ryan men även en del Wizz och Norwegian. Jag har aldrig varit utanför Europa så 5 dagar på Hawaii är ju jättestort för mig. Skulle bli min livs resa. Därför kan jag verka mer optimistisk än er gamla flygrävar :)
(däremot är jag väldigt lyhörd, får jag flera rekommendationer att invänta nåt annat erbjudande/roligare resa så lyssnar jag och gör det)
 

squeezen

Medlem
säkert en dum fråga men kikar i Fare rules på:
United (UA) PXNCZS5 STO to HNL
samt SWISS (LX) PXNCZS5 HNL to STO

Hittar inga resor med angivet pris förrän långt fram (sista dagarna i sept). ska man då tolka texten:
RESERVATIONS FOR ALL SECTORS ARE REQUIRED AT LEAST 180
DAYS BEFORE DEPARTURE.
WHEN RESERVATIONS ARE MADE AT LEAST 7 DAYS BEFORE
DEPARTURE TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 7 DAYS AFTER
RESERVATIONS ARE MADE OR AT LEAST 180 DAYS BEFORE
DEPARTURE WHICHEVER IS EARLIER.
OR - RESERVATIONS FOR ALL SECTORS ARE REQUIRED AT LEAST
180 DAYS BEFORE DEPARTURE.
TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 72 HOURS AFTER
RESERVATIONS ARE MADE OR AT LEAST 180 DAYS BEFORE
DEPARTURE WHICHEVER IS EARLIER.


Betyder detta på något vis att man ska boka 180 dagar innan? (det stämmer rätt väl med när jag hittar resor... men då förstår jag inte meningen med "When reservations are made at least 7 days before departure ticketing must be comoleted within 7 days after reservation".

Kan någon vänlig skäl hjälpa en amatör att förstå texten?
Tack
 

palmen

Moderator
säkert en dum fråga men kikar i Fare rules på:
United (UA) PXNCZS5 STO to HNL
samt SWISS (LX) PXNCZS5 HNL to STO

Hittar inga resor med angivet pris förrän långt fram (sista dagarna i sept). ska man då tolka texten:
RESERVATIONS FOR ALL SECTORS ARE REQUIRED AT LEAST 180
DAYS BEFORE DEPARTURE.
WHEN RESERVATIONS ARE MADE AT LEAST 7 DAYS BEFORE
DEPARTURE TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 7 DAYS AFTER
RESERVATIONS ARE MADE OR AT LEAST 180 DAYS BEFORE
DEPARTURE WHICHEVER IS EARLIER.
OR - RESERVATIONS FOR ALL SECTORS ARE REQUIRED AT LEAST
180 DAYS BEFORE DEPARTURE.
TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 72 HOURS AFTER
RESERVATIONS ARE MADE OR AT LEAST 180 DAYS BEFORE
DEPARTURE WHICHEVER IS EARLIER.


Betyder detta på något vis att man ska boka 180 dagar innan? (det stämmer rätt väl med när jag hittar resor... men då förstår jag inte meningen med "When reservations are made at least 7 days before departure ticketing must be comoleted within 7 days after reservation".

Kan någon vänlig skäl hjälpa en amatör att förstå texten?
Tack
Det finns ofta rätt mycket i fare rules som säger emot varandra, man går då på det mest strikta, i just ditt fall 180 dagar innan måste bokning göras.

Det kan tex stå att du får välja alla flyg från ett bolag, längre ner i samma fare rules står det att du enbart får åka med flight X. Då är det just detta som gäller att det bara är den flighten du kan åka med och inte välja fritt även fast det stod så tidigare.
 

palmen

Moderator
Nix, brittiska poäng är inte alls viktigt. Jag har bara idag poäng hos Eurobonus och det är heller inget krav på maximal intjäning då jag flyger så sällan.

Om du kikar på den rutten jag infogat längre upp så är den väl ganska skonsam? Det är bara en rutt med en 737a och visst, hemresan på natten är ju på ett plan som @palmen avråder ifrån.

Jag får förtydliga med att jag är helt novis på det här. Min flygerfarenhet är att jag kanske flugit 20 ggr med Ryan men även en del Wizz och Norwegian. Jag har aldrig varit utanför Europa så 5 dagar på Hawaii är ju jättestort för mig. Skulle bli min livs resa. Därför kan jag verka mer optimistisk än er gamla flygrävar :)
(däremot är jag väldigt lyhörd, får jag flera rekommendationer att invänta nåt annat erbjudande/roligare resa så lyssnar jag och gör det)
Det här är som sagt första riktigt bra kampanjen som kommer riktat mot Stockholm, men vi kan vara rätt säkra på att det inte är den sista de närmsta 6 månaderna.
Om du aldrig varit utanför Europa tidigare kommer detta självklart kunna bli ditt livs resa, men som även påtalats är det 12h tidsomställning som inte är helt att leka med, lagom till du har ställt om detta ska du ställa tillbaka 12h igen när du åker hem.

15k till Hawaii är ett riktigt bra pris, och det är extremt sällan liknande priser dyker upp. Däremot har det funnits priser till USA för omkring 10-12k relativt frekvent (ej Hawaii) som kanske är bättre att hoppas på för er. Billigaste kampanjer som varit har legat på 6000 kronor till USA, det är några år sedan nu, återstår att se om något liknande dyker upp igen.
 

nissefalk

Medlem
Jag slog till på denna deal, bokade en kort tripp till Honolulu i Oktober och maxar TP framför komfort så blev GOT-LHR-BOS-LAX-HNL och tillbaka HNL-LAX-JFK-HEL-GOT får prova American transcon config som jag aldrig flugit tidigare, efter denna tripp behövs bara en resa till Bangkok med Qatar för att få ihop Guld med British Airways plus då en tripp till London med BA då jag kommer sakna 2 legs med BA.
 

squeezen

Medlem
Det finns ofta rätt mycket i fare rules som säger emot varandra, man går då på det mest strikta, i just ditt fall 180 dagar innan måste bokning göras.

Det kan tex stå att du får välja alla flyg från ett bolag, längre ner i samma fare rules står det att du enbart får åka med flight X. Då är det just detta som gäller att det bara är den flighten du kan åka med och inte välja fritt även fast det stod så tidigare.
tack för svaret, det ante mig. Nåväl.
Min bror är på jakt efter en milagerun, behöver 6000 för guld, hade 3-4 jobbresor som sket sig. Så snäll bror som man är så tänkte jag ställa upp men måste till innan aug så kört med denna deal.
Och ja, detta vore overkill men vad fan ska man ändå iväg så kan man lika gärna åka...
 
Toppen