Senaste nytt

Bus4you Göteborg-Oslo

Bumpar en gammal tråd. Åkte Oslo - Göteborg tidigare idag med Bus4you och chauffören nämnde att bolaget köpt in ett halvdussin nya bussar. Det verkar som man tänker höja produkten ett snäpp eller två och nischa in sig mer mot affärsresenärer.
Bussmagasinet har lite mer info: Bus4you på offensiven med ny trafik och nya bussar | Bussmagasinet

Övervåningen får 36 platser i traditionell Bus4you-konfiguration med 1 + 2 stolar i bredd.

Det nedre planet får 22 platser med 2 + 2 stolar i bredd men med en högre komfortnivå än traditionellt på svenska expressbussar.
 

Johannes

Medlem
Då jag jobbade mot Norge åkte jag Bus4you kanske 20 ggr, det var riktigt bra 19 av dessa gånger, men kommer man verkligen vilja åka Stockholm - Oslo? Det är något för redaktionen att testa istället för SAS Plus.
 

Valley

Medlem
Var inte en av pionjärerna inom premiumbusstrafik Säfflebussens, Bo Petterson. Och frågan är väl om inte f d Säfflebussen, som såldes till norrmännen, idag är en del av Bus4You.
Har klart för mig att han under en period körde en businessclass ombord på bussens nedervåning. Han försökte hela tiden utveckla konceptet och försökte också få rätt att servera vin/öl ombord.
 

NyfikenGrau

Medlem
bus4you utklassar SJ på alla sätt. Det är riktigt bra bussar och det går fort. Det är rätt långt ifrån vad de flesta bussar erbjuder, på ett bra sätt.

Det där låter ju väldigt bra, men funkar det t.ex. att sitta och jobba på dem hela vägen, alltså finns det bord man kan ha en 15" laptop på och skakar det inte väldigt mycket? Hittills är jag ett stort fan av X2000 1 kl med ensamplats, särskilt längst fram i kupén med eget jättebord;

http://arskortguldsj.files.wordpress.com/2008/11/img-1876.jpg

Blir väldigt sugen på att prova men brukar sällan resa sträckorna där de kör tyvärr.
 
Det där låter ju väldigt bra, men funkar det t.ex. att sitta och jobba på dem hela vägen, alltså finns det bord man kan ha en 15" laptop på och skakar det inte väldigt mycket?
Min erfarenhet är att det går utmärkt att jobba hela vägen.

Det finns ett bord av enklare modell, se exempelvis http://theresan.files.wordpress.com/2012/05/20120504-131827.jpg, men jag har aldrig använt det för att ställa datorn på utan har den som vanligt i knät.
 

Johannes

Medlem
Det där låter ju väldigt bra, men funkar det t.ex. att sitta och jobba på dem hela vägen, alltså finns det bord man kan ha en 15" laptop på och skakar det inte väldigt mycket? Hittills är jag ett stort fan av X2000 1 kl med ensamplats, särskilt längst fram i kupén med eget jättebord;

http://arskortguldsj.files.wordpress.com/2008/11/img-1876.jpg

Blir väldigt sugen på att prova men brukar sällan resa sträckorna där de kör tyvärr.

Det går som sagt utmärkt att jobba, men de flesta här som använder Bus4you gör det nog på sträckor där tåg inte är ett bra alternativ, tex Göteborg-Oslo, Linköping-Göteborg, på längre sträckor som Göteborg-Stockholm, Stockholm-Oslo är tåg eller flyg att föredra om inte annat så tidsmässigt. Jag fungerar på att åka Bus4you till Lund med (från Göteborg) men nu kör SJ2000 igen på den sträckan.
 
Toppen