Senaste nytt

British Airways Visa

Direktorn

Medlem
Varnar för att spend är svår/omöjlig att hålla reda på. Har försökt hålla koll på utdragen och fakturorna från Entercard sedan årskiftet. Hade ca 30 tkr kvar till voucher kvar efter majfakturan enligt Entercard. Hade planerat att 'frysa" kortet till november. Fick gratulationsmail från BA att voucher ställts ut igår. Låter kul men flyger inte så mycket så hade gärna velat skjuta på detta för att kunna ha längre tid på mig att tjäna poäng för att kunna nyttja på ett bra sätt.
 

Homer

Medlem
Jag ber dem då och då att skriftligen bekräfta hur mycket jag spenderat sedan årsskiftet och det verkar stämma.

Ett annat problem är att det inte finns någon logik i när de utfärdar vouchern, en gång i månaden har de sagt
men det verkar vara slumpvisa datum.
 

nota bene

Medlem
Kan man växla pengar med hjälp av BA Visa utan att det räknas som kontantuttag på något sätt?
Ska till Iran om någon vecka och kommer inte att ha något behov av kreditkortet där.
Inte för att detta hjälper dig i Iran, men jag vet att det kan fungera på vissa ställen:

Köp investeringsguld med kortet (troligen avgift på 1-2% beroende på avtal) - sedan säljer du det omedelbart igen med en spread på ca 1%. Kan fungera bl.a. i Singapore där spread är väldigt låg. I Sverige blir det en kass affär p.g.a. större spread.
 

RonnieK

Medlem
Jag ber dem då och då att skriftligen bekräfta hur mycket jag spenderat sedan årsskiftet och det verkar stämma.
Summan går att utläsa längst ner på e-fakturan via banken. Dock bara en gång per månad.
Ett annat problem är att det inte finns någon logik i när de utfärdar vouchern, en gång i månaden har de sagt
men det verkar vara slumpvisa datum.
Ett annat (eller samma?) problem är att de inte kan hålla sig till faktureringsperiod första till sista varje månad. Det fungerar ju bra för andra kortutgivare, exempelvis SEB. Nä, EnterCard envisas med att göra det lite när de känner för det, allt mellan den 5-15 varje månad och det omöjligt för oss att hålla järnkoll. Undrar om de inte använder sig av samma datum för vouchern som för fakturan. Jag har kommit upp i 200K för några dagar sedan men lär få vänta till nästa månadsavstämning innan vouchern skrivs ut.
 

Homer

Medlem
Summan går att utläsa längst ner på e-fakturan via banken.
Dock bara en gång per månad.

Det stämmer inte, precis som Direktörn har jag fått vouchers trots att jag inte kommit upp i 200kkr enligt faktura.

Jag triggade en voucher i slutet av maj och de har de sagt att den utfärdas i mitten av juni.
Isåfall kanske alla får sina vouchers då?
 

Homer

Medlem
Första fakturan för året avser ju både spenderingar i januari och december, en möjlighet är att
inköpen man gjorde i december räknas med då det gäller att trigga vouchern
även om de inte ingår i den summa som står på kontoutdraget (ackumulerade köp)
 

Homer

Medlem
BangingHeadAgainstKeyboardStreetSig.gif
 
Toppen