Senaste nytt

British Airways lounger på Heathrow

ARNflyer

Medlem
Läste att det ska finnas två business lounger på Heathrow terminal 5.

Är det någon skillnad på dom? Vilken är bäst?
 

Concorde

Founding Member
Hej,

Ska försöka fatta mig kort :)

Galleries Club North ligger direkt till vänster om Norra säkerhetskontrollen. Den används som regel av inrikes passagerare då dessa gater ligger under loungen. Mat, dryckes- och service mässigt har båda loungerna samma standard. Tveksamt om duschar finns här dock. Du har makalös utsikt över norra banan.

Galleries Club South ligger i södra änden i lounge komplexet där även Galleries First, Concorde Room samt Elemis Spat finns. Galleries Club South ligger en nivå högre upp än Galleries Club North på motsatt sida. Här har man ännu bättre utsikt över Södra banan. Personligen föredrar jag South. Den känns större, mer "chillad" och mindre stress då flera här ska iväg på lång distans.
F.ö. jag använder alltid södra säkerhetskontrollen då den har mindre folk och ligger i ansluting till Club World (Business/OW Sapphire) samt First incheckning. Norra säkerhetskontrollen får alla transfer pax och kan vara riktigt hektisk! Ofta när jag ramlar in på förmiddagen från lång-distans och ska byta till Stockholm går jag igenom pass kontrollen och upp till departures och in igen via South security.

Kommer du med Tuben eller HEX, ta till höger i departures och gå söderut till South Security.

Och kom ihåg! I Galleries Club står inte Champagne framme som i First lounge. Men Champagne serveras och det är bara be personalen så kommer dom ut med Champagne till din plats :cool:

Det är väldigt bra lounger för att vara business nivå. Tror inte du blir besviken. Du har även en lounge i B satelliten. Har du en B gate kan det vara värt att åka dit direkt. Tar ett par minuter. Den loungen är ofta lugnare.
 
Last edited:

Lennw

Medlem
Du har även en lounge i B satelliten. Har du en B gate kan det vara värt att åka dit direkt. Tar ett par minuter. Den loungen är ofta lugnare.

Att den loungen är lugnare beror förmodligen på att BA är notoriskt sena med att annonsera gate för dessa avgångar. När väl B-gate finns på informationsdisplayen så är det nästan dags för boarding :( Inte mycket tid för att chilla i den loungen.
 

Concorde

Founding Member
Sant, men ber man snällt i loungerna på A sidan brukar dom säga till om det är en B gate ;)
 

doc

Medlem
Jag är nästan säker på att man måste gå igenom ny säkerhetskontroll då!

Ja, då måste man gå igenom Transfers och passera pass- och säkerhetskontroll igen, vilket är anledningen till att man inte ska gå till B-gaterna innan det är klart med gatenumret på flighten.
 
Toppen