Har inte sett diskussionerna i de engelskspråkiga forumen. Men en intressant anomali är att man både på silver och guldnivå får 100% bonus på milen, vilket är mycket generöst jämför med t ex SAS. Detta var en konsekvens av det tätare samarbete med American Airlines. Men man måste dock komma ihåg skillnaden mellan vanliga miles för friresor och tierpoints för nivåerna. Detta föranleder två reflektioner.
1) Om man har för många "elite-medlemmar", vilket SAS har anklagats för här, har jag svårt att uttala mig om. Jag har haft silver sedan hösten 2008, guld sedan maj. Totalt har jag varit i Galleries South (tror jag) i T 5 ett 10-tal gånger och jag har aldrig upplevt den som överfull, fast jag har varit där olika veckodagar och tider på dygnet. Mitt första besök i first var en tisdag morgon i början av juli och det var ganska lugnt där, Men det är bara baserat på en observation.
2) Sedan funderade jag även över vilka det är som sitter i first, när jag blev uppgraderad dit, vilket kan kopplas till vad man gör med milen. En tanke som slog mig är att det kanske är ganska smart att ha en första klass. Dels kan det alltid finnas någon exentriker som betalar. Dels kan det vara ett bra ställe för såna som mig m fl att bränna sina poäng tillsammans med fru/sambo eller ngn annan. Dels kanske det är smart att skicka upp businessresenärer dit med jämna mellanrum, så de fortsätter att vara trogna och betala för businessbiljetter mot att man får åka first då och då.
Mitt motiv för att fokusera på BAEC i stället för eurobonus 2008, var att British Airways har sin WT+ produkt, som inte brukar vara några problem när reseräkningen summeras ihop... Dels hade man en schyst first där man kan bränna poängen.
PS.Efter att ha prenumererat på de US-baserade nyhetsbrevet first class flyer i två år var en lärdom att förändringar i programmen sällan var till det bättre. I och för sig var ju de 100% för silver och guld en undantag från den regeln.
Last edited: 2 Augusti 2011