Senaste nytt

British Airways Executive Club eller Finnair plus?

agehall

Medlem
Tips: Kolla upp DoubleTree LHR. Det kan vara löjligt billigt där. Har sett priser på £40/natt ibland med MVP (eller möjligen AAA) rates.
 

Åbobo

Medlem
Nja, riktigt så är det inte. Det som krävs är att BA flyger flighten (eller något av deras dotterbolag/wetleases) alt att det är bokat som BA-flightnr med annan oneWorld-operatör.
'

Nu förstår jag inte riktigt vad ni diskuterar (det beror väl på att jag finska som modersmål). Det spelar ju ingen roll var man köper (www.ba.com eller t.ex Expedia.se el. dy) biljetten. Eller om det var fråga om om det fanns en skillnad hur många TP man får genom att boka ett BA kodat flyg jämfört med ett AY kodat flyg. BE för AY är ett OW bolag även om det brittiska BE inte är. Och inte heller BE codehare för AY8xxx (t.ex Helsingfors-Mariehamn, Helsingfors-Tartu/Dorpat). Men BE för AY mellan Helsingfors-Manchester/Göteborg/Åbo/Tammerfors/JOEnsuu etc AY2xxx är ju OW flyg.

Närmare upplysningar www.oneworld.com oneworld airline affiliates--> Finnair (Flybe Finland^^^). ^^^Only on routes operated by Flybe Finland on behalf of Finnair. D.v.s. AY 2xxx.
Så du får åtminstone 125 mil (trist) och 10 TP för ett flyg mellan HEL-JOE. 282 mil och 20 TP mellan MAN-HEL (AY kod) eller 1129 mil och 20 TP (BA kod BAEX Blue). LHR-HEL (AY) 20/284 --80/1418 BA 20/1134 (blue/ economy) upp till 80/2835 (gold/business).
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det pratades om kvalificerande flighter, dvs de BA-legs man behöver för att få status, oavsett hur många TP man flyger ihop. Det var det mitt svar avsåg.
 

Åbobo

Medlem
OK, där har du rätt. Förlåt mej. Det behövs åtminstone 4 BA kodade flyg, för at få/behålla BA status.
 

agehall

Medlem
Det behövs väl bara 2 för att behålla brons-status. Den är iofs inte mycket att hänga i julgranen, så i praktiken blir det 4 man behöver.
 

trekker

Medlem
Du kan åka fyra legs före brons.

Tack.

En till fraga, jag har som sagt bokat resan till LHR med BA och fran LHR med Finnair pa 2 separate bokningar. Kommer jag kunna kora en transit mellan T5 och T3 eller maste jag ut ur terminalen och ta tag/taxi/buss till T3 fran T5?
 

doc

Medlem
Tack.

En till fraga, jag har som sagt bokat resan till LHR med BA och fran LHR med Finnair pa 2 separate bokningar. Kommer jag kunna kora en transit mellan T5 och T3 eller maste jag ut ur terminalen och ta tag/taxi/buss till T3 fran T5?

Kommer du att resa med incheckat bagage? Om du inte kommer göra det är tipset att checka in online, så du får ditt boardingkort för flighten direkt. Då kan du göra transfer som om du hade en genomgående biljett, det vill säga ta bussen direkt från T5 till T3.

Heathrow: Terminal 5 Domestic Connecting to Terminal 3 International
 
Toppen