Senaste nytt

British Airways Executive Club eller Finnair plus?

trekker

Medlem
Dags att fraga panelen om hjalp. Det ser ut som jag kommer hamna I en veckopendling mellan MAN (UK) och Finland (HEL och vidare). Jag kommer ibland (ofta?) flyga via LHR da Inga direktflyg gar pa Sondagar. Det kommer alltsa bli mellan 4-6 legs I veckan men AY och/eller BA. Jag har tills nu alltid samlat mina poang pa SAS och har EBG med dom, men vad ska jag satsa pa nu? Finnair plus eller BAEC?
 

DrKlas

Medlem
Ett alternativ kan vara AAdvantage om bokningsklasserna på Finnair-flygningarna ger 100% dit istället för 25% till BAEC. Men är det bara korta flygningar är ju inte det lika viktigt.
 

Henrik_B

Medlem
"Top up and receive up to 7,000 bonus Avios.
Right now, we’re offering you the chance to collect bonus Avios when you purchase anything from 2,000 Avios to your full annual allowance of 27,000 Avios. All you have to do is buy before 1 June 2014. If you were to purchase your full allowance, you’d collect 7,000 Avios. Whatever you’ve been looking forward to spending your Avios on, you’ll be able to do it sooner if you top up now. Visit ba.com now to see all of the ways you can spend your Avios."


Är det här bra med BA-mått mätt?
Har Finnair bättre reor?
 

agehall

Medlem
Generellt sett är köp av miles i de flesta program är idioti. USDM och Lifemiles är två undantag.
 

agehall

Medlem
Men har du räknat på det!? Bara för att många (inkl undertecknad) köper miles som galningar innebär det inte att man ska köpa miles överallt där det erbjuds. Jag har svårt att se att det är något vits att köpa från BAEC då det kostar €0,015/avios och det sedan tillkommer en massa bränsletillägg när man vill använda dem. Dessutom har tillgången på platser i premiumkabiner varit riktigt dåligt sista tiden.
 

Jonas C

Medlem
Precis som agehall säger. Man köper inte miles för sakens skull utan snarare om det finns någon ekonomisk nytta med det. I de flesta bonusprogram är köpfunktionen enbart till för att toppa upp kontot och då kan det kännas värt att betala €30 om det fattas 1000 miles på kontot for bonusresan du vill boka. Annat fall är det en dålig affär att köpa miles, med undantag för LifeMiles och USDM.
 

gdaily

Medlem
Dags att fraga panelen om hjalp. Det ser ut som jag kommer hamna I en veckopendling mellan MAN (UK) och Finland (HEL och vidare). Jag kommer ibland (ofta?) flyga via LHR da Inga direktflyg gar pa Sondagar. Det kommer alltsa bli mellan 4-6 legs I veckan men AY och/eller BA. Jag har tills nu alltid samlat mina poang pa SAS och har EBG med dom, men vad ska jag satsa pa nu? Finnair plus eller BAEC?

Det enda som skulle kunna få mig att överväga Finnair är om du skulle råka vara finne, dvs finskt personnummer. Då finns det lite intressanta kreditkort för Finnair, annars inte.

Du blir BA Silver (motsvarande Star Alliance Guld) efter 600 Tierpoints eller 60 (är det väl) legs på BA metall, dvs med ditt resmönster efter några månader. SIlverkortet kommer du ha mycket glädje åt på LHR kan jag lova.
 

Åbobo

Medlem
Du får ännu mera BA miles om din flygbiljett har BA kod mellan HEL och MAN även om de biljetter kostar ofta mera än AY kodade biljetter. AY kreditkort finns att få också i Norge och Sverige.
 
Toppen