British Airways eller American Airlines ansvar vid sen ankomst till destination och borttappat bagag

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Nicko, 27 Oktober 2017.

  1. Nicko

    Nicko Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Flög från CPH - LHR med British Airways den 18 October. Vi landade 20 minuter senare än planerat och hade 80 minuter till nästa avgång till MIAMI. Innan vi landade kom en av kabinpersonalen fram till oss och sa att flygtornet hade bestämt att vi inte skulle flyga vidare med BA209 till MIAMI utan att vi skulle gå till "flight connections" och bli ombokade.
    På plats blev vi ombokade till Chicago med British Airways och sedan vidare till Miami med American Airlines. i Chicago var vi tvungna att hämta våra bagage och sen checka in igen. Vi landade i Miami 6 timmar senare än planerat och utan våra bagage.

    Än idag har jag fortfarande inte fått ett av bagagen och British Airways ta inget ansvar alls för vad som har hänt.
    Tycker personligen att det är dålig service av British Airways och speciellt när man BAEC Silver.

    Borde inte British Airways ta mer ansvar, eller är det helt och hållet American Airlines ansvar?
     
  2. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ansvaret ligger på bolaget som utför sista sträckan oavsett om det är de som tappat bort baggaget eller inte. British Airways kommer inte hjälpa dig tror jag.
     
    agehall gillar detta.
  3. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Trist att det strulat.
    Ska försöka bidra med lite hjälp.

    1: Flygtornet bestämmer ingenting gällande om en passagerare ska med ett flyg eller inte. Det sköter flygbolagen.
    I detta fall bedömde de förmodligen att ni skulle försenat Miamiflyget och de ville inte ta en försening.

    2: Gällande bagaget är det i regel "Last carrier" som ansvarar, dvs American Airlines. Du borde fått en PIR rapport som heter nåt i stil med MIAAA12345.
    Kontakta American Airlines customer relations/bagage. finns säkert kontaktinfo på American Airlines.com
    När de väl har hittat den(99% av väskorna hittar hem) så kan de skicka den hem till dig med flyg/taxi/bussgods.


    2a: Har bagaget varit borta mer än ungefär 21 dagar är det att betrakta som förlorat och du får ta hjälp av ditt försäkringbolag


    3: I mina ögon har British Airways gjort gott nog för dig, de har sett till att du kommit till Miami med en smärre försening. Att du är silverkund gör varken från eller till. Jag tycker inte British Airways skött sig dåligt.

    3b: Däremot kan du vara ett "offer" för ersättning enligt EG261/2004 vilket kan vara trevligt, Det finns en tråd här på BC med strax över 2 miljoner inlägg. Läs lite i den så får du avgöra hRegelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 32 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorur du vill gå vidare :)
    Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 32 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

    Hoppas väskan hittar hem igen!
     
    agehall, Målarn och Jönsson gillar detta.
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Om du ska ha hjälp av status i dessa lägen behöver du betydligt högre status än BAEC Silver.

    Istället för att rikta din ilska mot British Airways bör du undersöka vad din reseförsäkring täcker och gå ut och shoppa. Därefter bör du läsa på om EU261/2004 och klura ut hur du ska ställa krav på British Airways så att de betalar, vilket inte är helt trivialt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×