Senaste nytt

British Airways - det måste gå bra på Nordamerika

Senator

Moderator
Jag sitter och tittar på en snabb resa till New York och Toronto om två veckor. Hittat ett bra pris med American och British Airways till ORD som ligger runt 28.000kr utan någon form av förköpskrav eller minimum stay, så jag tänker flyga typ ARN-NYC, vara där ca 20t, flyga till ORD och vända upp till YYZ och sedan hem på något sätt.

Denna bokas i R-klass på British och D-klass på American. Vill helst boka British då chansen att använda GUF1 finns. Båda är näst lägsta bokningsklasser i Club World/Business.

Med Norge eller UK som Point of Sales (POS) är det helt omöjligt att hitta R1 från JFK, EWR, BOS, ORD, IAD, PHL på en torsdag eller fredag. American har en dagsflight ORD-LHR med plats, samma med British Airways BOS-LHR, men det kräver övernattning på Heathrow och första flighten hem nästa dag. Många flighter är även F0 A0, det finns enstaka platser i J, C eller D.

Förstår nu varför man satsar på Nordamerika. Verkar sjukt lönsamt.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu har jag inte kollat så mycket på BAs tillgänglighet men hos American har det varit hopplöst den sista tiden.

Mängder av married segments och mycket tydlig revenue management som nollar ut de billigaste klasserna (I och D (vilket motsvarar R hos BA)) från vissa marknader. Även A-klass är tydligt utnollat. :(

Tyvärr verkar Sverige drabbats ganska hårt av married segments. Får oftast betydligt bättre tillgänglighet i I-klass om jag kollar på biljetter med avresa i Europa (men då är i gengäld I-klass ofta ganska mycket dyrare). Detta i kombination med att åtminstone AA blivit tuffare med att boka amerikanska inrikessegment där I inte finns i Y snarare än i D eller J har gjort det ganska tråkigt att leta biljetter. :(
 

AABack2ARN

Medlem
Det här är fasen inte kul... :(

Har nu kollat på I-klass tillgänglighet mha ExpertFlyer på resor med BA från Arlanda till London.Under hela perioden från nu fram till början av september är i stort sett I-klass helt utnollat. Första utresan är den 17 juli där det finns I-klass på BA783 och därefter på några strödagar med BA783 och i undantagsfall BA781. I slutet av september ser det lite bättre ut. Har gjort några stickprov på ba.com och tillgängligheten där speglar den på ExpertFlyer. R-klass finns mer av.

Att det verkar gå bra för BA har jag förstått men SÅ jäkla bra undrar jag om det går - så det känns som I-klass nollats ut med avsikt. Verkar för övrigt vara lika dålig tillgänglighet från Köpenhamn när det kommer till I-klass :(

Är det något jag missat? Eller är planen såpass fulla HELA sommaren???
 

Senator

Moderator
Det här är fasen inte kul... :(

Har nu kollat på I-klass tillgänglighet mha ExpertFlyer på resor med BA från Arlanda till London.Under hela perioden från nu fram till början av september är i stort sett I-klass helt utnollat. Första utresan är den 17 juli där det finns I-klass på BA783 och därefter på några strödagar med BA783 och i undantagsfall BA781. I slutet av september ser det lite bättre ut. Har gjort några stickprov på ba.com och tillgängligheten där speglar den på ExpertFlyer. R-klass finns mer av.

Att det verkar gå bra för BA har jag förstått men SÅ jäkla bra undrar jag om det går - så det känns som I-klass nollats ut med avsikt. Verkar för övrigt vara lika dålig tillgänglighet från Köpenhamn när det kommer till I-klass :(

Är det något jag missat? Eller är planen såpass fulla HELA sommaren???

Du tittar bara på ARN/CPH-LHR nu eller också long-haul? Jag skall till Toronto och Denver i juli och då blir det sannolikt British Airways/American. Det är det inte så svårt med I-klass över pölen. Men de få segment jag har haft till LHR har hamnat i R-klass även med 10 dagars framförhållning.

Om resan bara är till LHR t/r är mitt tips att boka billigast möjligt om du är lite flexibel och sen använda Same Day Changes. Men det kräver lite is i magen och flexibilitet.
 

AABack2ARN

Medlem
I just detta fall tittade jag enbart på sträckan ARN/CPH-LHR. Loungerun kanske ;)

När jag tittar på ARN-LHR-USA med BA så hamnar korta benet i J även när långa benet bokas i I vilket gör att tillgängligheten är mycket bra.
 

Senator

Moderator
Den gode nyheten är att det finns specialpriser under sommaren i både I-klass och R-klass. ARN-SFO var ca 5.000kr mer i R-klass.

Det tog en av de vassaste agenterna i Bremen en timma att prissätta en open-jaw ARN-SFO R-klass med en BOS-ARN I-klass i juli. J*@la Married Segments på American.

Kul kommentar från den tyska agenten Frau B: "Mr, Senator, my Norwegian colleague J has booked many complex tickets for you in the past hasn't she? She is one of my best co-workers". Kan inte annat hålla med om det, och trots min avsaknad av British Airways resor på ett tag verkar det som att man minns mig. Undrar på vad jag har gjort? ;):eek::D
 

palmen

Moderator
Den gode nyheten är att det finns specialpriser under sommaren i både I-klass och R-klass. ARN-SFO var ca 5.000kr mer i R-klass.

Det tog en av de vassaste agenterna i Bremen en timma att prissätta en open-jaw ARN-SFO R-klass med en BOS-ARN I-klass i juli. J*@la Married Segments på American.

Kul kommentar från den tyska agenten Frau B: "Mr, Senator, my Norwegian colleague J has booked many complex tickets for you in the past hasn't she? She is one of my best co-workers". Kan inte annat hålla med om det, och trots min avsaknad av British Airways resor på ett tag verkar det som att man minns mig. Undrar på vad jag har gjort? ;):eek::D
Begär ut deras info om dig enligt GDPR så får du nog svaret ;)
 
Toppen