Senaste nytt

Bra restauranger i Moskva

Taggen

Medlem
Min fästmö är från Moskva så vi är där en hel del. Jag har nu ätit mig igenom de restauranger i Moskva som ligger på World's 50 best restaurants så om ni skall äta i Moskva och väljer mellan dessa så skulle jag ranka dem enligt följande:

1. Twins
2. White Rabbit
3. Selfie

Om ni inte stirrar er blinda på dessa så finns andra bra restauranger i Moskva. Är ni sugen på klassisk rysk husmanskost så håller Pushkin och Mari vanna mycket bra klass.

Sugen på georgiskt? Saperavi Café på gatan Tverskaya-Yamskaya är mycket bra. Klassisk tung georgisk husmanskost till bra priser.

En bra ukrainare är Odessa-Mama om ni är sugna på denna typ av mat.

För den finkulturelle skulle jag först avverka en opera på Bolshoi och sedan hoppa över till grannen Ararat Park Hyatt och sitta i deras takbar och avnjuta delikatesser från Armenien inkl. vin. Den fantastiska utsikten kommer på köpet.

Frukost intages t.ex. på Dr. Zhivago ligger granne med Hotel National innan man går över gatan och börjar sightseeing-turen inkl. Röda Torget och Kreml.

Underskatta inte Moskva som matstad. Det finns en hel del intressant att upptäcka.

Har ni fler tips?
 
Ser att du har ätit dig igenom ett par bra ställen i Moskva, jag skulle kunna lägga till ett par till, som kanske är mer klassiska

1) The Most
2) Bolchoi (baksidan av Bolchoi teatern)
3) Voronezj, bra kött restaurant till hyggliga priser
4) Erwin, seafood om man vill se folk
5) Baccarat, absolut bäst, snygg, gott, lugnt, bra viner

Sedan strax utanför Moskva
6) Osteria de Campagna (bästa italienaren i Moskva/Barvikha)
7) Kitaskij Gramota i Barvikha ( förort till Moskva)

Lite mer casual
8) Uiallams
9) Wine & Crab

Mat scenen är helt ok i Moskva, dock är jag tveksam om White Rabbit och Twins skall vara med på top 50 i världen, bra ställen, men service håller inte måttet alla dagar.
 

Tonton

Medlem
Tack för en bra summering! Är sugen på en weekend till Moskva.

Hur svårt är det att få tag i bord på dessa restauranger? Måste det bokas långt i förväg eller är det bara att försöka knalla in och jaga ett bord?
 

Taggen

Medlem
Tack för en bra summering! Är sugen på en weekend till Moskva.

Hur svårt är det att få tag i bord på dessa restauranger? Måste det bokas långt i förväg eller är det bara att försöka knalla in och jaga ett bord?

Min upplevelse är att det inte måste bokas långt i förväg. Selfie bokades nog inte ens en vecka i förväg. Twins vet jag inte om vi ens bokade i förväg, White Rabbit var inte heller långt innan. Beror väl som vanligt på säsong och veckodag men det är inte frågan om flera veckor eller månader som vissa restauranger i Stockholm.
 

Taggen

Medlem
Mat scenen är helt ok i Moskva, dock är jag tveksam om White Rabbit och Twins skall vara med på top 50 i världen, bra ställen, men service håller inte måttet alla dagar.

Kan hålla med om detta absolut. White Rabbit har också fått mycket uppmärksamhet tack vare Chef's Table på Netflix. Top 50 har sina egenheter helt klart, som att vår nordiska stolthet Maaemo med tre stjärnor ligger på plats 79 och White Rabbit på plats 23.

The World's 50 Best Restaurants
 

osgood

Medlem
Kutuzovskiy 5 är en annan intressant restaurang, moderniserar gamla traditionella recept. Grundaren är kocken från White Rabbit.

Håller för övrigt med om White Rabbit, är väldigt långt ifrån toppklass både vad gäller mat och service. Om inte 50-best fokuserade så mycket på en story kring restaurangen hade den aldrig hamnat där.
 

Taggen

Medlem
Var i Moskva förra helgen och åt på en Nordisk(!)-inspirerad restaurang vid namn MØS. Enda stället i Moskva med Svensk Sill och Danskt SMØRREBRØD? År bl.a. rökt rom från Hälleflundra. Dock så håller jag mig borta från Nordisk Vodka så det är Beluga Noble i glaset. Mycket bra upplevelse tyckte jag.

IMG_2628.JPG
 
Last edited:
Toppen